Google biedt naast haar Google Ad Grants programma ook een non-profitprogramma voor YouTube. Met dit programma hebben non-profit organisaties toegang tot unieke YouTube-functies. Wil je weten wat de vereisten zijn? Hoe je je kunt aanmelden? En wat de unieke YouTube-functies zijn? Als partner van Techsoup geven wij je hieronder alle informatie.
Non-profitprogramma YouTube
Als, goedgekeurde, non-profit organisatie kun je gebruik maken van het non-profitprogramma van YouTube. YouTube kan interessant zijn voor je organisatie om de betrokkenheid van vrijwilligers en donateurs te versterken. Het is een goede manier om, kosteloos, je boodschap te verspreiden aan een internationaal publiek.
Sinds de start van het non-profitprogramma van YouTube zijn er al 4,6 biljoen vertoningen gegenereerd door video’s van non-profit organisaties. Op dit moment maken 24.000 non-profit organisaties wereldwijd gebruik van het programma.
Vereisten non-profitprogramma YouTube
Om deel te nemen aan het non-profitprogramma voor YouTube in Nederland moet je aan één van de volgende voorwaarde voldoen;
- Je organisatie is een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) of een Sociaal Belang Behartigende Instelling (SBBI’s) welke is vrijgesteld van belasting.
- Je organisatie is een stichting of vereniging die activiteiten uitvoert voor het algemeen nut
- Je organisatie is een kerk of andere religieuze organisatie
Daarnaast dient je organisatie geregistreerd te zijn bij TechSoup Nederland.
Aanmelden non-profitprogramma YouTube
Heb je je geregistreerd bij TechSoup? Beschik je over een TechSoup-validatietoken? Kom je in aanmerking voor het Google voor non-profit programma? Dan kun je je aanmelden. Gebruik het volgende aanvraagformulier. Je aanvraag wordt binnen tien werkdagen beoordeeld. Als je aanvraag is goedgekeurd kun je aan de slag met het aanmaken van een YouTube account. Hier ontvang je de extra functies voor non-profit organisaties.
Functies binnen YouTube voor Non-Profit organisaties
Als non-profit organisatie binnen het non-profitprogramma van YouTube heb je toegang tot YouTube functies waarmee je vrijwilligers en donateurs optimaal kunt bereiken. Zo kun je gebruik maken van overlays met een call-to-action en linkkaarten.
Het inzetten van een overlay is een manier waarop je gebruikers naar je website kunt leiden. De overlay wordt direct weergegeven zodra de video begint. Bij een klik op de overlay wordt de gebruiker naar je opgegeven externe URL geleid. Binnen de overlay kun je een afbeelding en een call-to-action verwerken. Zoals in onderstaande afbeelding te zien is wordt de overlay in de linkeronderhoek van de video weergegeven, na een paar seconden wordt de overlay verkleind tot een thumbnail. De overlay functie is ook beschikbaar voor profit organisaties.
Een linkkaart is een andere manier waarop je websitebezoeken kunt stimuleren. Het verschil met de overlay is de plek en vormgeving van de link. Daarnaast kun je bij een linkkaart zelf bepalen op welke seconde van de video deze in beeld verschijnt, hieronder een voorbeeld van een linkkaart. Als de gebruiker klikt op deze kaart wordt hij rechtstreeks naar een externe URL geleid. Een voorwaarde voor het gebruik van deze kaarten is een koppeling van je YouTube kanaal aan je website.
De linkkaarten zijn functies welke ook beschikbaar zijn voor profitorganisaties indien ze partner zijn van YouTube. Een profitorganisatie komt pas in aanmerking voor deelname aan het YouTube-partnerprogramma als het YouTube kanaal 1000 abonnees heeft en in de afgelopen twaalf maanden 4000 uur is bekeken. Daarnaast moet de gebruiker “Inkomsten genereren” inschakelen en een AdSense account aanmaken. Deze vereisten is voor organisaties binnen het YouTube for non-profitprogramma niet van toepassing, zij kunnen vrij gebruik maken van de linkkaarten.
Naast linkkaarten kun je, net als elke organisatie, gebruik maken van kanaalkaarten en poll-kaarten. Kanaalkaarten linken naar een ander kanaal en een poll-kaart geeft je de mogelijkheid kijkers te laten stemmen op een poll.
Een unieke functie welke niet beschikbaar is voor profitorganisaties zijn donatiekaarten. Gebruikers kunnen via deze kaarten direct doneren aan een non-profitorganisatie. Deze functie is helaas alleen nog maar beschikbaar in VS. Daarnaast mag je als non-profitorganisatie binnen het non-profit programma van YouTube gebruik maken van de YouTube Space-studio in Los Angeles of New York om video’s op te nemen en te bewerken.
Aan de slag!
Wil je ook gebruik maken van de voordelen van het YouTube for Non-profitprogramma en alles halen uit het Youtube kanaal van je non-profit organisatie? Online marketingbureau SDIM heeft jarenlange ervaring met het, specifiek voor non-profit organisaties, opzetten en optimaliseren van online marketingkanalen als Youtube, Google Grants, Google Ads en de verschillende social media kanalen. Wij helpen je graag met al je vragen.
Hulp nodig met Youtube?
Reacties (0)