Sinds 15 juli 2019 is het mogelijk om jouw Google Shopping Ads door te plaatsen op YouTube en Google Discover. Door het toevoegen van deze plaatsingen maakt Google het (nog) makkelijker om d.m.v. jouw productfeed een brede doelgroep aan te spreken.
Hoe plaats je jouw producten door op YouTube en Google Discover?
Wanneer je al adverteert op het Shopping platform van Google hoef je eigenlijk niets te doen. Sinds 17 juli worden alle Shopping-campagnes automatisch doorgeplaatst op YouTube en Google Discover. Uiteraard houdt Google daarbij wel rekening met jouw bestaande doelstellingen en biedstrategieën en zul je niet in één keer enorm veel meer uitgeven aan deze nieuwe plaatsingen. Google zal jouw producten daar alleen tonen wanneer het platform verwacht dat de kans op een aankoop groot is.
Voorbeeld Google Discover. Bron: Google
Waarom voegt Google deze plaatsingen toe?
Sinds de komst van de automatische biedstrategieën kan Google veel beter voorspellen welke mensen bovengemiddeld geïnteresseerd zijn in jouw producten, maar ook waar men zich op dat moment bevindt. En zoals je als marketeer ongetwijfeld weet is het belangrijk om de juiste persoon op het juiste moment te benaderen. Is iemand, waarvan Google weet dat ze bovengemiddeld geïnteresseerd zijn in jouw product, op dit moment een video aan het kijken op YouTube? Dan is het een gemiste kans als je deze persoon niet nogmaals jouw producten kunt tonen. Door het toevoegen van deze plaatsingen maakt Google het makkelijker om dat voor elkaar te krijgen. Op lange termijn zul je daarom meer resultaat uit jouw Shopping campagnes realiseren.
De resultaten van YouTube en Google Discover analyseren
Om te zien hoe de nieuwe plaatsingen presteren kun je in jouw campagne segmenteren op Netwerk (met zoekpartners). Als je dit segment aanzet kun je achter ‘Google Display Netwerk’ de resultaten van de plaatsingen bekijken:
Het is helaas nog niet mogelijk om YouTube en Google Discover los van elkaar te analyseren. Op dit moment (en wellicht voor altijd) vallen beide plaatsingen gezamenlijk onder het ‘Google Display Netwerk’. Het is dus (nog) niet mogelijk om jpuw campagne wel op YouTube door te plaatsen maar niet op Google Discover. Daarnaast valt uit bovenstaande resultaten natuurlijk op dat het aantal vertoningen en klikken op dit moment nog erg laag is.
YouTube en Google Discover uitsluiten van jouw Shopping Ads
Uiteraard kunnen er redenen zijn waarom je liever niet adverteert op YouTube en/of Google Discover. Dat kan te maken hebben met het uitblijven van resultaten, maar andere overwegingen kunnen daarin ook meespelen. Gelukkig biedt Google de optie om deze plaatsingen uit te sluiten. Dat doe je door naar de instellingen van jouw Shopping-campagne te gaan. Daar kun je vervolgens, onder het tabje netwerken, de optie uitvinken:
hulp nodig bij youtube?
Reacties (0)