Social Media update: X, Instagram en WhatsApp in de schijnwerpers
De ontwikkelingen op het gebied van social media staan niet stil. Bijna iedere dag worden socialmediaplatformen voorzien van updates. Daarom delen wij maandelijks de meest opvallende veranderingen. In deze social media-update lees je onder andere meer over nieuwe functionaliteiten in WhatsApp en Instagram.
Lees de laatste ontwikkelingen van deze maand hieronder. Wil je ons social media nieuws iedere maand in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze social media nieuwsbrief.
Instagram breidt Notes uit naar Reels en Feed-berichten
Instagram heeft een belangrijke update aangekondigd voor notes waarmee gebruikers deze nu ook kunnen achterlaten op Reels en feed berichten. Deze uitbreiding biedt een nieuwe manier voor volgers om te communiceren, vergelijkbaar met post-it notes die aan updates zijn bevestigd. De notes zijn tijdelijk, blijven drie dagen zichtbaar en kunnen alleen door gebruikers die elkaar volgen worden achtergelaten.
Volgens Instagram richt deze uitbreiding zich op gebruikers die prioriteit geven aan privé-interacties met hun wederzijdse volgers en beste vrienden. Deze uitbreiding maakt deel uit van Meta’s bredere strategie om jonge gebruikers te behouden die steeds vaker de overstap lijken te maken naar platforms zoals TikTok en Snapchat.
Om de bekendheid van Notes te vergroten heeft Instagram meldingen geïntroduceerd voor de eerste Notes van gebruikers (zoals je ook weleens krijgt wanneer iemand voor het eerst in lange tijd een story plaatst).
De belangrijkste voordelen van Notes op Reels en feed-berichten zijn:
- Reageren in Real-time: gebruikers kunnen op de hoogte blijven van de inhoud die hun vrienden leuk vinden en hun realtime reacties zien.
- Delen van Hot takes: met notes die slechts drie dagen zichtbaar zijn, kunnen gebruikers actuele meningen over trending onderwerpen delen.
- Interactie met vrienden: notes bieden een nieuwe, makkelijke manier om te reageren op de content van beste vrienden.
Omdat de taal en functies duidelijk gericht zijn op jongere gebruikers zal de impact van de nieuwe notes waarschijnlijk beperkt blijven op de overige gebruikers.
Instagram experimenteert met Super Likes voor Stories
Instagram lijkt sinds kort te experimenteren met een “super like” optie voor stories, zo blijkt uit de back-end code van de nieuwste versie van de app. De functie, ontdekt door app-onderzoeker Alessandro Paluzzi, stelt gebruikers in staat extra enthousiasme voor een story te tonen door de like-knop lang ingedrukt te houden.
De super like op zich is geen onbekend fenomeen in het social media landschap. Zowel datingapp Tinder en YouTube werken al langer met een super like. Het implementeren van de super like bevestigd nogmaals de voortdurende strategie van Instagram om succesvolle functies van andere platforms over te nemen. De initiële versie suggereert nu dat gebruikers de Super Like-optie eenmaal per dag kunnen gebruiken, wat kan betekenen dat het geen betaalde functie is maar enkel een manier om extra interesse te tonen in iemands verhaal.
Of deze functie volledig zal worden gelanceerd of een experiment blijft is onzeker maar het laat in ieder geval Instagram’s voortdurende inspanningen zien om de betrokkenheid van haar gebruikers te vergroten.
Elon Musk meldt record aantal gebruikers op X
Vorig weekend zag X (voorheen Twitter) een significante toename in gebruik op haar platform, grotendeels gedreven door de mislukte aanslag op voormalig president Donald Trump. Elon Musk beweerde dat zijn platform een nieuw “recordhoogte” in gebruik bereikte met maar liefst 417 miljard gebruikersseconden wereldwijd in één dag. Dit komt neer op een gemiddelde van 27,8 minuten per gebruiker.
Een opvallende uitspraak, helemaal omdat X in maart van dit jaar een soortgelijk statement maakte waarin gemeld werd dat gebruikers gemiddeld 30 minuten per dag op de app doorbrachten. Dit betekent dat de 27,8 minuten dus helemaal geen record is (of X heeft eerder een foutje gemaakt in hun rapportage). Daarbij blijkt uit onafhankelijk onderzoek juist dat er steeds minder nieuws wordt gelezen op X. In onze social update van vorige maand haakten wij hier al even op in.
Ondanks de verwarrende data blijft X een cruciale rol spelen in de verspreiding van het meest actuele nieuws, vooral omdat Meta’s Threads-app zich hier juist steeds meer van distantieert. Toch blijft het voor adverteerders lastig dat de gebruikers-en bereikstatistieken van X niet transparant zijn omdat juist deze cijfers cruciaal zijn voor het bepalen van de juiste advertentiekanalen en plaatsingen.
Voor echte transparantie, zoals Musk zelf ook bepleit, zou X uitgebreide gebruiksgegevens moeten publiceren, inclusief gebruikersaantallen. Dit zou adverteerders in staat stellen beter geïnformeerde beslissingen te nemen op basis van duidelijke inzichten in gebruikersbetrokkenheid en – gedrag op het platform.
WhatsApp voegt ‘Favorieten’ tabblad toe om je te helpen belangrijke gesprekken bij te houden
Met de nieuwe update is het nu mogelijk om je chats te markeren als favoriet. Hiermee worden al je belangrijke gesprekken (maar ook de oproepen van je favoriete contacten) bij elkaar gezet. Deze nieuwe functie is bijzonder nuttig omdat gebruikers hun contactenlijst op WhatsApp blijven uitbreiden. Het platform heeft dit jaar een dubbelcijferige groei in de VS alleen al doorgemaakt en blijft veruit de grootste berichten-app wereldwijd.
De toevoeging van het favorietenfilter, toegankelijk in chat omgeving, verbetert de functionaliteit van WhatsApp door gebruikers in staat te stellen hun belangrijkste contacten te prioriteren. Gebruikers kunnen contacten toevoegen aan hun favorietenlijst via hun contactgegevens en deze favorieten beheren via de app-instellingen.
WhatsApp is onlangs begonnen met het uitrollen van de functie en deze zal naar alle waarschijnlijkheid in de komende weken beschikbaar worden voor alle gebruikers.
3 short video trends
Om je te inspireren voor sterke short video content, hebben we deze maand weer een top 3 short video trends verzameld. Speel in op een van deze trends met jouw bedrijf of merk!
Trend 1. De ‘Trustfall’ trend
“Laat je maar naar achteren vallen!” Of toch niet… Een populaire trend op social media is momenteel de ‘Trustfall’ trend. Deze humoristische trend draait om het vertrouwen van consumenten in een bedrijf of merk. Terwijl mensen misschien niet altijd even betrouwbaar zijn, kun je gelukkig wel vertrouwen op jouw favoriete merk! Online Deurbeslagshop heeft deze trend op een leuke manier toegepast voor hun veiligheidsbeslag.
Bekijk een voorbeeld op Instagram
Voor bedrijven biedt deze trend een uitstekende kans om het vertrouwen van hun klanten op een humoristische en herkenbare manier te benadrukken. Het is een geweldige manier om de menselijke kant van je merk te laten zien, terwijl je tegelijkertijd laat zien dat klanten altijd op je kunnen rekenen.
Trend 2. De ‘The Office is on Fire’ trend
Redden wat je redden kan! Wat zou jij meenemen als het kantoor in brand zou staan? Deze humoristische trend, die steeds vaker op ‘Office Tok’ te zien is, is eenvoudig door bedrijven na te maken. Verzamel serieuze of minder serieuze spullen die je zou pakken als het brandalarm afgaat. Ga je voor je laptop met alle belangrijke bestanden, of neem je liever de voorraad chips mee? Laat je creativiteit de vrije loop! Dit is ook een leuke manier om je volgers een kijkje achter de schermen van jullie kantoor te geven.
Bekijk een voorbeeld op TikTok
Trend 3. De ‘Bigger Now’ trend
De ‘Bigger Now’ fototrend biedt bedrijven een sentimentele manier om hun groei en succes te laten zien. Op de tekst “Same bed but it feels just a little bit bigger now” uit het bekende nummer van Bruno Mars worden twee foto’s getoond. De eerste foto toont het prille begin van het bedrijf, met de tekst ‘Same boy/girl but it feels just a little bit’. Vervolgens wordt een foto van het huidige, gegroeide bedrijf getoond, met de tekst ‘bigger now’. Deze trend geeft bedrijven de kans om hun verhaal te vertellen en hun reis te delen, terwijl het een gevoel van nostalgie en trots oproept bij volgers.
Bekijk een voorbeeld op TikTok
hulp van een social media expert?
Reacties (0)