Google heeft goed nieuws. Naar eigen zeggen hebben ze een van de best presterende tests van de laatste tijd gedraaid. Het is nu tijd om deze nieuwe dienst uit te rollen. Google zegt dat adverteerders significant betere resultaten kunnen behalen met een nieuw type sitelink.
Sitelinks, een reminder
Sitelinks, wat waren dat ook alweer? Voor de duidelijkheid, bij sitelinks gaat het om de zogenaamde ‘deeplinks’ die onder een advertentie gezet kunnen worden. Stel dat een adverteerder een advertentie heeft gemaakt voor pizza’s. Naast de header kan een adverteerder tekst in de advertentie zetten, bijvoorbeeld “bestel snel en je eet binnen een half uur verse pizza”. Als de adverteerder ook andere gerechten, aanbiedingen of misschien wel drankjes onder de aandacht wil brengen, kan de adverteerder sitelinks aan de advertentie toevoegen. Die verschijnen dan onder de advertentie en bezoekers die op de sitelinks klikken komen direct op de juiste pagina terecht.
Vernieuwde sitelinks
De resultaten van deze sitelinks zijn zeer gunstig te noemen. De CTR (click through rate) wordt met zo’n 30% verhoogd na het toevoegen van sitelinks aan een advertentie. Maar omdat alles altijd beter kan heeft Google een nieuwe dienst ontwikkeld die de al goede cijfers significant verbeteren.
Advertenties die normaal gesproken gewoon in een campagne meedraaien, kunnen worden ingezet als sitelinks. De totale omvang van de advertentie wordt dus groter en een adverteerder kan meer informatie kwijt in een sitelink. Zie het al een uitbreiding van de al bestaande sitelinks, maar dan geautomatiseerd door andere advertenties die al in de campagne staan. Een vereiste om de koppeling te maken tussen de bestaande advertenties en de uitgebreide sitelinks is dat de onderwerpen gerelateerd moeten zijn aan elkaar en dat er minimaal 2 sitelinks in de advertentie staan.
Resultaten vernieuwde sitelinks
Volgens onderzoek van Google zijn er significante verschillen tussen beide typen sitelinks gemeten. Het mag geen verrassing heten dat de nieuwe sitelinks voor betere resultaten zorgen, welke volgens Google significant te noemen zijn. Cijfers ontbreken, helaas.
SDIM vindt het een interessante ontwikkeling. Er kan immers meer informatie gegeven worden in een advertentie, zonder dat er meer kosten voor berekend worden. Dit betekent relevantere informatie voor de bezoeker. Relevantere informatie zorgt voor een betere kwaliteit van de bezoeker. Het voordeel daarvan moge duidelijk zijn. Het is nog onduidelijk of en wanneer de functie in Nederland beschikbaar is.
Hieronder is een beknopte visualisatie te vinden van de vernieuwde sitelinks.
Onderstaande afbeelding laat zien hoe in dit geval de vier “oude” sitelinks weergegeven worden.
In je Google Ads campagne heb je natuurlijk verschillende advertentieteksten draaien. Deze (onderstaande) advertentieteksten kunnen voor de vernieuwde sitelinks gebruikt worden.
De vernieuwde sitelinks implementeren dus eigenlijk de voorgaande advertentieteksten. Kortom, in plaats van een sitelink met alleen een korte titel kun je met behulp van de vernieuwde sitelinks een titel naar wens invoegen, maar ook de beschrijving van de advertentietekst invoegen.
hulp nodig bij google ads
Reacties (0)