WhatsApp uitzendkanalen: toevoegen aan je marketingstrategie of niet?
Vorige maand rolde Meta WhatsApp uitzendkanalen wereldwijd uit. Een thread in de tab ‘updates’ op WhatsApp. Hier kunnen volgers hun favoriete merken, influencers en contentkanalen volgen. En dat is zeker het overwegen waard voordat de markt verzadigd. Want WhatsApp is met 13.3 miljoen volgers het grootste sociale medium van Nederland. Dus wellicht liggen er wel kansen voor jouw merk. Ontdek wat jij ermee kan!
Wat is een WhatsApp uitzendkanaal?
Een WhatsApp uitzendkanaal is een manier voor grote merken, artiesten en influencers om berichten, foto’s, video’s, stickers of peilingen direct naar gebruikers te sturen. Deze komen bij volgers binnen in een apart tabje in de app. In dit ‘Updates’-tabje kunnen de appgebruikers berichten lezen, maar ook zoeken naar nieuwe of populaire uitzendkanalen. De updates staan dus los van de chats met familie, collega’s of vrienden.
Wat de uitzendkanalen anders maken dan het posten van berichten of 1-op-1 appcontact, is het feit dat de berichtgeving vooral eenrichtingsverkeer is. Ontvangers kunnen de berichten lezen en enkel reageren door middel van een emoji.
Dat klinkt bekend, waar kennen we het van?
We weten allemaal dat Meta kruisbestuiving plaats laat vinden tussen de kanalen en succesfactoren van hun eigen (en andere kanalen) doorvoert op Facebook, Instagram en WhatsApp. Ook een uitzendkanaal is daarom niet helemaal nieuw. Want wie Instagram gebruikt, kent het wellicht al. Via een aparte DM-thread krijg je berichten van jouw favoriete influencer, magazine, nieuwsplatform of merk. Het is dé ideale manier om volgers op de hoogte te brengen van exclusieve productupdates, hen te laten stemmen over nieuwe features of hen als eerste op de hoogte te houden van interessante ontwikkelingen. En na het succes op Instagram heeft Meta ditzelfde principe eind september uitgerold voor WhatsApp. Maar ook voor Instagram komt die inspiratie ergens vandaan. Wie Telegram kent, weet dat deze ‘one to many’ aanpak niet helemaal nieuw is.
Grote volumes, veel potentie
Wat een WhatsApp uitzendkanaal interessant maakt voor organisaties, is het feit dat er echt een exclusieve band opgebouwd kan worden. En dat op het grootste social kanaal van Nederland. Zoals eerder geschreven, zitten er 13.3 miljoen Nederlanders op WhatsApp en deze aantallen blijven al jaren groeien. Ook steekt het communicatiekanaal met kop en schouders boven de andere kanalen uit: Facebook en YouTube staan op een gedeelde tweede plek met 9,9 miljoen gebruikers. Een marketingplan voor WhatsApp is daarom alleen al vanwege het volume, erg interessant.
Wat kan je als merk met WhatsApp uitzendkanalen?
Een WhatsApp uitzendkanaal is een interessante manier om band op te bouwen met de doelgroep. Door ontvangers te voorzien van extra informatie, zorg je ervoor dat bijvoorbeeld je imago, autoriteit of loyaliteit verhoogt. Maar dit zal niet zomaar lukken. Want om ontvangers te boeien en binden, zul je meerwaarde moeten bieden. Stel jezelf daarom de vraag: wat maakt het voor mijn klanten interessant om mij(n merk) hier te volgen? Geef hen iets extra’s. Denk bijvoorbeeld aan content, zoals:
- Exclusieve behind the scenes
- Productupdates en lanceringen
- Mee laten beslissen in de product development fase
- Kennisartikelen en blogs
- Nieuws en updates
- Dagelijkse tips
- Waardevolle inspiratie
- Tips en tricks
Voor welke merken een uitzendkanaal interessant is
Wanneer je het bovenstaande kan bieden aan jouw klanten, zou een WhatsApp-kanaal interessant kunnen zijn. We hebben gekeken welke merken nu actief zijn, zodat jij je ook kunt laten inspireren. Momenteel zien we vooral:
- Nieuwsplatformen (Hart van Nederland, CNN, The New York Times, de Volkskrant)
- Kennisdelers (Frankwatching, TechCrunch)
- Apps (WhatsApp, Netflix)
- Artiesten (Olivia Rodrigo)
- Sportplatformen (Voetbalnieuws.nl, EPSN)
- Goede doelen (UNICEF)
- Games (Xbox, Call of Duty)
- Magazines (Glamour, Vanity Fair)
Dus wanneer we dat samenvatten, dan zou een WhatsApp uitzendkanaal kunnen overwegen als je behoort tot de volgende organisaties:
- Magazines & nieuwssites
- Kennisdelers & -voorlopers
- Lifestyle merken: recepten, fitness, etc.
- NGO’s
- Influencers en bekendheden
- Of merken met een grote achterban
Maar laat je hierdoor zeker niet beperken. Denk ‘out of the box’ en ga, samen met ons, het experiment aan! Laat je adviseren en neem contact op met onze experts. Onze social- & contentspecialisten denken mee over een interessante strategie voor jouw organisatie.
Reacties (0)