27 juli 2018

WhatsApp opent de deuren voor adverteerders

3 minuten lezen
app on mobile icon

Adverteerders opgelet, WhatsApp is bereid om de deuren open te zetten voor adverteerders. In de nieuwe servicevoorwaarden geeft WhatsApp aan dat zij meer gaan samenwerken met Facebook om zodoende de kwaliteit en de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren.

Wat dit in essentie zal betekenen is dat Facebook de WhatsApp data wil gaan gebruiken om betere advertentieprofielen op te bouwen. Deze advertentieprofielen worden beschikbaar gesteld voor adverteerders, die daarna op basis van honderden variabelen de juiste doelgroep voor hun bedrijf kunnen selecteren. WhatsApp beschrijft de aanpassingen van de servicevoorwaarden als volgt: “Als onderdeel van de Facebook-bedrijven ontvangt WhatsApp gegevens van en deelt WhatsApp gegevens met de Facebook-bedrijven. We kunnen de gegevens die we van hen ontvangen en zij kunnen de gegevens die wij met hen delen gebruiken om te helpen onze diensten en hun aanbod te exploiteren, verlenen, verbeteren, aan te passen, ondersteunen en aan te prijzen en om er inzicht in te krijgen”. WhatsApp benadrukt dat zij geen chatberichten deelt maar uitsluitend metadata.

WhatsApp heeft met het aannemen van de nieuwe servicewoorden een belangrijke belofte verbroken; namelijk dat zij nooit advertenties zouden vertonen in de App. In 2012 zei WhatsApp nog het volgende; “Niemand wordt ’s ochtends wakker uitkijkend naar nieuwe advertenties en niemand valt in slaap denkend aan de advertenties die ze morgen zullen zien. Vergeet niet dat wanneer er ergens advertenties te zien zijn jij als gebruiker het eigenlijke product bent.” Het lijkt erop dat de overname van Facebook een belangrijke factor is geweest in de aanpassingen dit beleid. Facebook legde in 2014 maar liefst 17,3 miljard euro neer voor de chatreus. WhatsApp dat op dat moment 500 miljoen gebruikers had is in 2018 uitgegroeid naar maar liefst 1,5 miljard actieve maandelijkse gebruikers. Veel mensen vermoedden al dat de samenwerking met Facebook tot ongewenste advertenties en eventuele privacy overtredingen zou leiden.

Direct na de overname werd het duidelijk dat Facebook de mobiele telefoonnummers van WhatsApp gebruikers koppelde aan hun eigen profielgegevens. “Dit stelt ons in staat om betere vriendsuggesties te doen en jou relevantere advertenties te tonen”, aldus WhatsApp. “Je zou bijvoorbeeld een advertentie kunnen zien van een bedrijf waar je al mee werkt in plaats van een bedrijf waar je nog nooit van hebt gehoord.” De Europese Commissie stak hier een stok(je) voor en legde Facebook in 2017 een boete op van 110 miljoen euro wegens het verstrekken van misleidende informatie m.b.t. koppelen van WhatsApp en Facebook gebruikersdata.

De samenwerking tussen Facebook en WhatsApp loopt nog is niet geheel vlekkeloos. Naast het doorvoeren van de nieuwe servicevoorwaarden is ook de oud eigenaar en oprichter van WhatsApp ‘Jan Koum’ recentelijk (Mei, 2018) opgestapt bij Facebook. De reden voor het opstappen bleek een conflict te zijn met de oprichter Mark Zuckerberg over de privacyvoorwaarden en gebruikersdata.

Hoe de advertenties in WhatsApp eruit komen te zien is nog onduidelijk. Naar verwachting zal WhatsApp eerst gaan testen met het uitbreiden van WhatsApp Business. Binnen deze functie van WhatsApp is het voor bedrijven makkelijker om hun consumenten te bereiken via Whatsapp. Momenteel is KLM een van de bedrijven die actief gebruik maakt van deze nieuwe functies. Zodoende moet het binnenkort mogelijk zijn om in te checken voor jouw vlucht via WhatsApp.

Of we naast de commerciële berichten van bedrijven ook daadwerkelijk (beeld)advertenties gaan zien, net zoals bij Facebook Messenger het geval is, moet nog blijken. Facebook realiseert zich goed dat een overdaad aan advertenties de gebruikerservaring alleen maar zal schaden. Zodoende achten wij de kans groter dat Facebook van plan is om WhatsApp te transformeren naar een alles-in-een app. Hierbij is het de bedoeling dat gebruikers WhatsApp niet alleen gebruiken om te chatten maar bijvoorbeeld ook om aankopen te doen, vragen te stellen aan bedrijven of spelletjes te spelen. Op deze manier wil WhatsApp (en uiteindelijk Facebook) ervoor zorgen dat gebruikers niet meer om het platform heen kunnen en overige Apps overbodig worden.

WhatsApp heeft aangegeven dat zij in de aankomende maanden diverse updates zullen doorvoeren m.b.t. vertonen van advertenties. Wil je op de hoogte blijven van nieuws omtrent het adverteren op WhatsApp? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Content

hulp nodig bij whatsapp?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *