Wereldwijde stijging in Digitale marketing uitgaven vanuit B2B
B2B is van oorsprong een traditionele markt en leunt daarmee op traditionele media als vakbladen, kranten, radio, televisie en buitenreclame. Toch zie je de afgelopen jaren een sterke verandering komen in de online volwassenheid en de daarbij behorende online bestedingen van B2B organisaties. We nemen je mee in de laatste cijfers en de prognose vanuit eMarketer.
Traditionele cijfers met opvallende vooruitzichten
Het nieuwste rapport van eMarketer over advertentie-uitgaven in 2024 laat in eerste instantie een vertrouwd beeld zien: 54.4% van de B2B mediaspend wordt uitgegeven aan traditionele kanalen. Dit grote aandeel wordt vooral verklaard door advertenties in niche vakbladen en staat daarmee haaks op de trend in het verdere advertising-ecosysteem.
Toch lijken we wel degelijk naar een veranderde markt te kijken. In 2026 verwacht eMarketer dat de wereldwijde B2B digital ad spend zal zijn verdrievoudigd in vergelijking met het niveau van voor de corona-epidemie, hiermee groeiend tot een niveau van ruim 48 miljard. ‘Digital’ krijgt hiermee een aandeel van 48% in de gehele B2B advertising spend, in vergelijking met 45,6% dit jaar.
In deze grafiek zie je de groei van de digitale ad spend wereldwijd. Waarbij je de afgelopen 5 jaar al een groei ziet van minimaal 10% Year over Year, met een groei van 13,1% in 2024. Het aandeel van B2B in de gehele wereldwijde ad spend groeit hiermee van 5,5% in 2020 naar 5,8% in 2025, wat de gestage, continue groei bevestigt.
Meer vertrouwen vanwege personalisatie & sales intelligence
SDIM verwacht dat het groeiend vertrouwen in de inzet van digitale middelen deels kan worden verklaard door de mogelijkheden om de doelgroep te benaderen met meer doordachte, gepersonaliseerde en intelligente online mogelijkheden. Volwassen organisaties breiden de inzet op CDP’s en DMP’s uit, waardoor de doelgroep met meer precisie benaderd wordt.
Hiermee is B2B Digital Marketing veranderd van simpel Leadgen sturend op de zoveelste algemene whitepaper naar een gehele journey, waarin uiteindelijk het salesteam moet worden ontzorgd met gedetailleerde inzichten en een tot aankoop bereide lead. Het is meer dan ooit dat sales en marketing samen moeten werken om de juiste doelgroep in een lang beslissingsproces en met vaak ruime competitie te verleiden tot een eerste contact en een uiteindelijk succesvolle samenwerking. Juist in deze samenwerking ziet SDIM de afgelopen jaren het succes van online inzet bevestigd en daarmee het vertrouwen stijgen bij de verschillende stakeholders in de B2B organisatie.
Ook interesse om je B2B inzet te professionaliseren of loop je tegen argumenten aan, waardoor je juist digital marketing niet als een toegevoegde waarde ziet? SDIM gaat graag met je in gesprek om de digitale strategie te evalueren en aan te vullen met onze best practices en inzichten.
Spreek een B2b marketeer
Reacties (0)