5 april 2017

Website vindbaar maken

5 minuten lezen
Zoekmachine

Grote kans dat je op deze pagina terecht bent gekomen via een zoekopdracht in Google of Bing, zoals “website beter vindbaar maken”. Althans, daar gaan we vanuit. Je bent ten slotte nu hier. Welkom! Deze pagina heeft SDIM geschreven met het doel om de eigen vindbaarheid op deze zoekterm “website vindbaar maken” te vergroten en om jou, de lezer, een glimp te geven in de wereld van online marketing en website vindbaarheid specifiek.

SDIM verbetert de vindbaarheid van websites. Dat heet zoekmachinemarketing, of SEO (Search Engine Optimization), of “organic search”. Hoe maak je nou de website van jouw bedrijf of organisatie beter vindbaar? In theorie is het heel erg simpel: zorg dat je de allerbeste teksten hebt over een onderwerp en vertel dat aan zoveel mogelijk mensen op het internet. Klinkt eenvoudig genoeg. In de praktijk is dat echter nog niet eenvoudig.

Online vindbaarheid vergroten is met name complex in een markt met sterke online concurrentie die allemaal van de daken schreeuwen hoe goed ze zijn “in het doen van hun ding”. De complexiteit verveelvoudigt naarmate de website ingewikkelder wordt. Teams die allemaal content produceren, user generated content, dynamisch gegenereerde pagina’s op basis van filters, meerdere talen en dit alles moet je ook nog eens opnemen in het algehele online marketingplan. Een website vindbaar maken op precies die zoekopdrachten die voor jouw bedrijf of organisatie belangrijk zijn wordt dan een complex proces waar meerdere collega’s bij betrokken zijn. Het overzicht vasthouden en slagkrachtig blijven is een echte uitdaging!

Online vindbaarheid is het gevonden worden op de juiste zoekterm(-en). Het slaat namelijk nergens op om je website vindbaar te maken op de zoekopdracht “ongezoute ongebrande cashew noten” als je een kapsalon hebt. Een simpel voorbeeld natuurlijk maar daarom des te duidelijker.

Online vindbaarheid is gevonden worden in zoekmachines op de juiste zoektermen voor jouw bedrijf.

Goed; dat is nu duidelijk. Maar hoe doe je dit dan? In grote lijnen zijn er de volgende stappen te identificeren:

  1. Bepaal de juiste zoektermen voor je website (zoekwoordenonderzoek)
  2. Optimaliseer je website op technisch vlak voor een optimale vindbaarheid
  3. Plaats content over de juiste zoektermen voor een geoptimaliseerde website
  4. Zorg dat je online autoriteit vergroot en zie dit als vast onderhoud van je website

Vindbaarheid van een website verbeteren begint bij ons eigenlijk altijd met een zoekwoordenonderzoek. Dit is de hoeksteen van elk gedegen zoekmachineoptimalisatie traject: alles vloeit eruit voort. Zoals we al aangaven wil je de online vindbaarheid vergroten met de juiste zoektermen. Welke dat zijn bepalen wij bij SDIM aan de hand van een zoekwoordenanalyse. Daarin kijken we natuurlijk eerst naar de core-business van je bedrijf: wat doen jullie precies en welke zoekvragen van gebruikers horen daar bij. Daarna gaan we kijken naar het gemiddelde zoekvolume per maand. Hoe vertolkt een gebruiker zijn of haar vraag naar een zoekopdracht in de zoekmachines? Typen ze “ongebrande cashewnoten” in, of wordt er meer gezocht op “ongebrande cashews” of “cashewnootjes ongebrand”.

Zoekmachines als Google begrijpen tegenwoordig steeds beter het verschil tussen meervoud en enkelvoud en negeren de Nederlandse verkleinwoordjes. Toch adviseren wij dan te optimaliseren voor precies dat woord met het meeste zoekvolume. Tenzij er dan rare zinnen ontstaan waarin een term als “website vindbaar maken” er uit het niets in verschijnt en de website slecht leesbaar wordt en een “rare” vibe meegeeft (soms kom je er wel mee weg als je bijvoorbeeld een tekst schrijft waarin een hoop meta gaat over online vindbaarheid).

In dit artikel hebben we het over organische vindbaarheid. Organische vindbaarheid is de mate waarin de website van je bedrijf of organisatie vindbaar is in zoekresultaten waar niet voor betaald wordt. We belichten een aantal technische aspecten van online vindbaarheid. De theorie is wederom klein maar fijn: voorkom blokkades in indexatie door zoekmachines en geef zo duidelijk mogelijk aan waar je content over gaat. In de praktijk moet je rekening houden met de onderstaande factoren (en nog veel meer):

  • Robots.txt
  • XML-sitemap
  • URL-opbouw
  • Menu structuur
  • Interne linkdruk
  • Canonical tags
  • Site snelheid
  • Beveiligde verbinding
  • Internal redirects
  • Etc.

Het internet wordt ook wel het web genoemd. Dat kun je vrij letterlijk zien: websites zijn met elkaar verbonden via links. Websites waar vaak naar verwezen wordt vanaf andere websites krijgen meer autoriteit. De redenatie is als volgt: als er veel naar gelinkt wordt dan zal deze website over dat onderwerp wel iets zinnigs te melden hebben.

Vroeger werd deze redenatie misbruikt. Om websites beter vindbaar te maken werden er honderden en soms duizenden links geplaatst vanaf allerlei malafide websites. Een duidelijke poging om de zoekresultaten te manipuleren. Zoekmachines straffen dit inmiddels keihard af (en steeds meer sinds de laatste penguin update realtime is geworden) door de zoekmachines en werkt niet meer…. althans, tot op zekere hoogte.

Echte malafide linkbuilding praktijken worden gestraft maar dat wil niet zeggen dat je de online autoriteit van jouw bedrijf of organisatie niet bewust kan vergroten. Sterker nog: je moet wel, want je concurrent doet het ook. De aanpak is tegenwoordig verschoven richting content. Het idee is vrij simpel: schrijf inspirerende en boeiende content over relevante onderwerpen en geef je lezers nieuwe inzichten. Daar is het internet in de eerste plaats voor uitgevonden. De links volgen dan vanzelf wel. Jouw website is immers “the place to be” geworden, voor een specifieke branche, product, dienst of merk.

In theorie is het helemaal niet zo moeilijk om de vindbaarheid van je website te vergroten. Plaats goede content op een geoptimaliseerde website en deel deze met zoveel mogelijk mensen. In de praktijk loop je alleen al snel tegen allerlei uitdagingen aan. Zaken waarvan je niet wist dat ze bestonden moeten ineens geoptimaliseerd worden. We kunnen het ons goed voorstellen dat je wel wat hulp kan gebruiken. Zoals we al zeiden aan het begin van deze blog. Dit is wat wij doen; websites vindbaar maken. SDIM helpt graag mee om jouw website online beter vindbaar te maken en meer rendement eruit te halen. Neem daarom vrijblijvend contact op om de mogelijkheden voor je bedrijf of organisatie te bespreken!

Content

hulp nodig met seo?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *