13 oktober 2011

Webforms meten in I-frame of pop-up

2 minuten lezen
Data icon

Een (e-commerce) website biedt vaak een optie “meer informatie” over aan te vragen. Om het geheel zo gebruiksvriendelijk te maken vertoont de pagina vervolgens een pop-up waarin de bezoeker wat gegevens moet invullen. So far so good.

Het is natuurlijk fijn om ok deze pagina’s met Google Analytics te meten. Daar onstaan echter problemen. Door de pop-up en/of iFrame krijg je die informatie namelijk niet standaard in Analytics te zien en moet met een aangepaste code worden gewerkt.

De aanpassing op die code kan op 2 manieren:

  • virtuele pagina aan Analytics melden in de pop-up;
  • een on-click event op de submit-button.

Dat laatste wil zeggen: als de bezoeker op submit klikt wordt een virtueel event aan Analytics doorgeven. Welke versie je gebruikt hangt af van hoeveel en tot hoever de webbouwer een aanpassing op de code kan maken.

Daarom hieronder een aantal scenario’s die laten zien welke versie beter toepasbaar is en wat daar dan vervolgens in Analytics van te zien is.

Deze komt het meest voor en is het makkelijkste te implementeren maar kan mis gaan. Even een voorbeeld hiervan: de bezoeker is een verplicht veld vergeten in te vullen of heeft een veld verkeerd ingevuld (komt meestal voor bij het emailadres). Als we daar de on-click voor zouden gebruiken dan is het mogelijk dat we die klik als een bedank-pagina bezoeker zouden zien in plaats van een mislukt formulier. Door pas op de bedankt-pagina een virtuele pagina aan Analytics door te geven zien we de “zuivere” aanvragen.

Deze zien we als we naast de aantallen bedankt-pagina bezoekers ook het uitval in het aanvraag-traject willen zien. Dus: hoeveel bezoekers kwamen op het webform in de pop-up, hoeveel kwamen op de volgende webformpagina terecht en hoeveel op de uiteindelijke bedanktpagina?

In dit voorbeeld komen we nog sterker tegen de limitaties van de on-click aan omdat het nu bij twee submit-buttons mis kan gaan. In dit geval is het beter om voor iedere pagina (webform1, webform2 en bedank pagina) een aparte virtuele pageview op te geven om aan Analytics door te geven.

De on-click moet eigenlijk alleen gebruikt worden bij korte, enkelvoudige acties op de site: direct downloaden van een bestand (PDF, zip, wallpaper, klikken op een link naar een externe site) waar geen aparte bevestiging achter volgt.

Technische informatie over de aanpassing van de Google Analytics tracking code vind je op de pagina: Uitleg Tracking multiple (sub-)domains met iFrames via Google Analytics

Content

contact met een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *