In Google Ads kun je verschillende soorten conversies bijhouden, zoals de waarde van aankopen in een webwinkel of het aantal keer dat een bestand is gedownload. Soms kom je ook lokale conversieacties tegen in je Ads-account. Maar wat houden deze precies in?
Lokale conversieacties zijn acties van potentiële klanten op advertenties die betrekking hebben op de fysieke locatie van een bedrijf. Deze advertenties worden getoond op basis van de locatie van de gebruiker. Als je bijvoorbeeld zoekt naar ‘schoenenwinkel,’ bepaalt Google op basis van jouw locatie welke dichtstbijzijnde schoenenwinkel wordt getoond. Een klik op het telefoonnummer of adres van de winkel telt dan als een lokale conversieactie.
De zes soorten lokale acties:
- Klikken om te bellen: Klikken op de knop ‘Bellen’.
- Lokale acties – routebeschrijving: Klikken op de knop ‘Routebeschrijving’.
- Lokale acties – websitebezoeken: Klikken op de link naar de website.
- Lokale acties – ander engagement: Klikken op andere bijgehouden gebruikersacties (zoals locatie delen of opslaan).
- Lokale acties – bestellingen: Klikken op de knop ‘Bestellen’.
- Lokale acties – menuweergaven: Klikken op de menulink.
Lokale conversieacties die door Google worden gehost
Wanneer je locatie-extensies gebruikt in Google Ads en het Ads-account koppelt met Google Mijn Bedrijf, worden bedrijfsgegevens zoals het adres en telefoonnummer door Google bijgehouden (gehost). Het voordeel hiervan is dat de lokale conversieacties automatisch worden aangemaakt. Dit betekent dat je ze kunt tegenkomen zonder ze zelf aangemaakt te hebben. Het nadeel is dat deze acties niet verwijderd, aangepast of gepauzeerd kunnen worden.
Hoe bekijk je lokale conversieacties?
De door Google gehoste conversieacties vind je onder het menu ‘Tools en Instellingen’ in Google Ads. Navigeer daarna naar ‘Conversies’ onder het submenu ‘Meting’.
Lokale conversieacties en rapportage
Lokale conversieacties worden niet opgenomen in de kolom ‘Conversies,’ omdat dit de automatische biedstrategie zou kunnen beïnvloeden. Toch kun je ze wel laten weergeven in je Google Ads-campagnes door de kolommen aan te passen. Klik op ‘Kolommen’ en vink vervolgens ‘Alle conversies’ aan. Je kunt ze ook segmenteren op type conversieactie voor meer gedetailleerde inzichten.
Rapport per winkel opvragen
Als je meerdere fysieke winkels aan de campagne hebt gekoppeld, kun je een rapport per winkel opvragen. Ga hiervoor naar de campagne, klik op ‘Locaties’ in de linkerkolom, kies ‘Geografisch rapport’ en selecteer ‘Rapport per winkel’.
Lokale conversieacties gebruiken om Google Ads-campagnes te optimaliseren
Lokale conversiestatistieken geven waardevol inzicht in de relatie tussen online en offline koopgedrag. Met deze data kun je lokale advertenties optimaliseren en biedingen in Google Ads aanpassen. Stel dat een advertentiegroep als doel heeft om zoveel mogelijk klanten telefonisch contact te laten opnemen. Aan de hand van de statistieken kun je zien hoeveel potentiële klanten telefonisch contact hebben gezocht via de ‘Bellen’-knop. Leidt de advertentiegroep tot veel telefoontjes? Dan kun je overwegen om het bod te verhogen. Valt het resultaat tegen, dan kun je het bod verlagen of gelijk laten.
Heb je hulp nodig bij de set-up en uitvoering van je Google Ads-campagne? SDIM beschikt over de juiste kennis om een succesvolle campagne op te zetten en neemt graag de tijd om je van persoonlijk advies te voorzien. SDIM zorgt ervoor dat je een rendabele campagne draait en stelt concrete doelen vast voordat de campagne van start gaat. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.
neem contact met ons op
Reacties (0)