20 januari 2016

Wat is Google Analytics spam? Waarom is het vervelend? Maar bovenal: hoe kom je er vanaf?!

4 minuten lezen
Digital PR

UPDATE: Google verwijderd inmiddels zelf spam uit Google Analytics. Dat betekent dat je geen last meer zult hebben van ongevraagde spookbezoekers in je analyses. Mocht Google toch nog een malafide bron over het hoofd zien kun je deze instructies alsnog gebruiken.

Als we de term spam horen denken we al snel aan ongevraagde e-mail, vaak van commerciële aard, die wordt verzonden aan heel veel mensen tegelijkertijd. Maar spam is niet alleen van toepassing op e-mail. Ook Google Analytics-resultaten kunnen vervuild raken met spam. Zo constateren wij zelf sinds een aantal maanden dat we steeds meer ongewenste traffic op onze sites kregen. En net als e-mail spam, zijn ook deze bezoekers waardeloos. Ze hebben duistere doelen en verspillen bovenal je tijd. In deze blog lees je wat Google Analytics spam is, maar vele malen belangrijker: wat je er aan kunt doen.

Als je in jouw Google Analytics resultaten kijkt, valt de spam je misschien niet eens direct op. Vaak ziet het er uit als extra referral-verkeer op de website. â€˜Nou, en?’ vraag je je misschien af. â€˜Verkeer is verkeer en verkeer is goed.’ Maar helaas werkt dit niet zo. Dit verkeer is namelijk waardeloos en het verpest daarmee je statistieken.

Screenshot Google Analytics

Spammers misbruiken het Measurement Protocol van Universal Analytics. Dit protocol is bedoeld voor developers om gebruikersinteracties met hun website direct in Google Analytics te plaatsen. Spammers misbruiken dit programma door een hit te versturen. Deze hit wordt in Google Analytics getoond als een bezoek, maar er is nooit iemand (zelfs geen bot dus) op je website geweest!

Het verkeer is enkel zichtbaar in Google Analytics of andere meet-tools. Dus je kunt je afvragen, waarom zou iemand dit willen doen? De voornaamste reden lijkt leadgeneratie te zijn. Spammers bouwen vaak tools die relevant kunnen zijn voor webmasters en andere online analytici. Deze specialisten nemen natuurlijk een kijkje wanneer ze een spontane toename in traffic constateren. Tsja, het valt een beetje in de categorie van je koelkastdeur open zetten omdat het warm is. Een soort van slim, maar niet echt.

De bezoekjes op de website die we voor het gemak maar spam noemen zijn natuurlijk geen echte bezoeken. Dat betekent dat jouw website ineens structureel meer bezoekers meet. Maar tegelijkertijd gaat de bouncerate omhoog en de conversiepercentages omlaag. Normaal zijn dat voldoende redenen voor een diepgaand onderzoek. In het geval van spam vind je de oorzaak gelukkig relatief snel.

Je zult namelijk constateren dat je ineens veel traffic krijgt van sites als free-share-buttons.com of free-social-buttons.com. Het percentage van nieuwe sessies zal rond of op de 100% liggen en de bouncerate is vaak ook 100%. Voor websites met een relatief laag aantal gemiddelde visits is Google Analytics spam nog vervelender. Stel, je krijgt rond de 200 visits per dag. Daar komen ineens 100 bezoekers bij. Dat betekent een groei van 50%. Maar dit is geen echte groei: het is waardeloze traffic.

Al met al geeft Google Analytics spam een vertekenend beeld wat betreft hetgeen er daadwerkelijk op de website gebeurt. Dit kan in de weg komen te staan bij het analyseren van de data en het nemen van marketingbeslissingen.

Gelukkig kun je van deze nonsensbezoekjes met een Google Analytics filter afkomen.
Zo kun je namelijk Google Analytics de opdracht geven de bron (source) van dit verkeer uit te sluiten van je view. Mocht je niet bekend zijn met ‘filter in je view’ dan wil ik je adviseren dit vooral niet zelf te gaan doen. In ieder geval niet voordat je eerst leert wat het is tijdens de Digital Analytics Fundamentals online cursus van Google zelf. Het wegfilteren van data uit Google Analytics is namelijk permanent. Weg = weg. Daarom adviseren wij dan ook altijd om een ‘ruw’ profiel achter de hand te houden waar je op kunt terugvallen.

Ben je bekend met ‘filter in je view’? Dan kun je met behulp van onderstaand stappenplan je Google Analytics spam verwijderen. Let op! Voor je met dit stappenplan aan de gang gaat wil ik je adviseren om eerst een kopie te maken van je view in Google Analytics. Niet geheel onbelangrijk: pas goed op dat indien je een kopie van de weergave maakt, je niet de data mee kopieert. Je maakt dus niet echt een back-up van de data, maar enkel een back-up van de instellingen.

Heb je dat allemaal gedaan? Dan is nu het moment aangebroken dat je pas echt begint met het verzamelen van data op basis van die instellingen. Neem nu de volgende stappen:

  1. Log in bij het Google Analytics account dat wordt geteisterd door spam;
  2. Ga naar Beheerder; Screenshot Google Analytics - Beheerder
  3. Klik bij de rechterkolom ‘weergave’ op ‘filters’; Screenshot Google Analytics - Filter
  4. Klik op de knop ‘filter toevoegen’;Screenshot Google Analytics - Filter toevoegen
  5. Klik op aangepast;
  6. Vink uitsluiten aan, selecteer bij filterveld ‘campagnebron’;Screenshot Google Analytics - Campagnebron
  7. Bij het filterpatroon vul je de spammende domeinen in.

Let op! Voordat je op opslaan drukt: verifieer ALTIJD je filter! Want nogmaals: weg = weg in Google Analytics.

Heb je nog vragen over Google Analytics spam, dit handige stappenplan of andere gerelateerde zaken? Of kun je hulp gebruiken met het implementeren van deze filters? Neem dan contact op met SDIM. Wij helpen je graag verder op weg.

Content
Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *