22 februari 2017 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

Wat is een DMP?

3 minuten lezen
dmp

In het digitale tijdperk waarin we bijna alles kunnen en willen onderbouwen met data, vormt eigen data de basis voor vele bedrijfsbeslissingen. Om de juiste beslissingen te kunnen (blijven) nemen, is het van groot belang om een goed totaaloverzicht te hebben van alle beschikbare data. Een manier om dat voor elkaar te krijgen is door gebruik te maken van een DMP, oftewel een Data Management Platform.

Een Data Management Platform (DMP) is een marketingtool waarmee verschillende interne en externe databronnen kunnen worden samengebracht in een centrale omgeving voor het verkrijgen van nieuwe inzichten om vervolgens op zoek te gaan naar nieuwe, vergelijkbare doelgroepen.

Door het centraliseren van al jouw data in een DMP, leer je jouw doelgroep beter kennen omdat de informatie over jouw doelgroep zich niet meer in losse, afgesloten silo’s bevindt. Vervolgens maakt het gebruik van een DMP het mogelijk dat de platformen waaruit de data is onttrokken door deze nieuwe inzichten beter gaan presteren. Dit doe je door slim gebruik te maken van de dynamische en geautomatiseerde optimalisatie- en personalisatiemogelijkheden. Met andere woorden: je kunt met machine learning of zelf aangemaakte regels automatisch de juiste content (dynamisch) tonen aan de juiste bezoeker, op het juiste moment in de customer journey.

Aan een DMP zijn veel verschillende soorten data te koppelen. Het kan hier zowel betrekking hebben op first-party data als thirt-party data. Enkele voorbeelden van data zijn:

  • Website verkeer (bijvoorbeeld Google Analytics)
  • CRM data (uw klant/leads systeem)
  • Ingekochte data (van derde partijen)
  • Email marketing data
  • Data vanuit advertising kanalen

Het gebruikmaken van een DMP levert je vele voordelen op, waaronder:

  • Het bundelt alle data vanuit verschillende platformen in één centrale omgeving;
  • Het zorgt voor een link tussen je eigen (first-party) data en externe (third-party) data;
  • Je creëert unieke 360 graden klantprofielen waarmee waardevolle doelgroepsegmenten worden onderscheiden;
  • Maakt crosschannel profiling mogelijk;
  • Het stelt je in staat om gepersonaliseerde content te genereren die je vanuit je advertising kanalen kunt inzetten;
  • Naast gepersonaliseerde advertenties is het ook mogelijk om op de eigen website gepersonaliseerde content te vertonen;
  • Resultaatverbetering door slimmere en relevantere datagedreven marketing boodschappen die middels machine learning automatisch aan de juiste persoon, via het juiste kanaal en op het juiste moment kunnen worden getoond;
  • Waardevolle doelgroepsegmenten onderscheiden en nieuwe, vergelijkbare doelgroepen vinden;
  • Remarketing campagnes draaien met een hogere ROI;
  • Inzicht krijgen in het gedrag van jouw eigen doelgroep over kanalen heen.

ContBeschik jij over veel data wat gefragmenteerd is over meerdere platformen heen en wil je deze onderbrengen in één centrale omgeving zodat je de data effectief kunt inzetten om het online resultaat te verbeteren? Wacht dan niet langer om zelf aan de slag te gaan met een DMP! Neem hierbij gerust vrijblijvend contact op met SDIM om erachter te komen wat een DMP voor jou kan betekenen.ent hier

Data icon

Hulp van een DMP expert?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *