27 oktober 2020 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

Wat is een advertorial?

1 minuut lezen
Advertentie

Een advertorial is een advertentie in de vorm van een redactioneel stuk. Hoewel de boodschap binnen een advertorial commercieel is, suggereert de advertentievorm dat het een objectief geschreven stuk is. Desalniettemin is het verplicht om bij een advertorial te vermelden dat het om een advertentie gaat. Advertorials bevatten over het algemeen meer nieuwswaarde en algemene informatie dan ‘normale’ advertenties.

Er zijn tal van voorbeelden te bedenken voor een a/b test:

  • Informatief karakter: De inhoud lijkt op een regulier artikel en biedt vaak nuttige informatie of tips die relevant zijn voor de doelgroep.
  • Subtiele promotie: Hoewel het uiteindelijk gaat om promotie, gebeurt dit op een subtiele manier. De focus ligt op het informeren in plaats van het direct aanprijzen van een product of dienst.
  • Consistentie met redactionele stijl: De schrijfstijl en opmaak zijn in lijn met de redactionele inhoud van het medium, waardoor het minder opvalt als reclame.
  • Transparantie: Hoewel de inhoud commercieel is, wordt vaak duidelijk aangegeven dat het om betaalde content gaat, bijvoorbeeld door termen als “advertorial”, “ingezonden” “gesponsord” of “in samenwerking met”.
  • Visuele elementen: Advertorials bevatten vaak aantrekkelijke visuele elementen zoals foto’s, grafieken, en infographics om de inhoud visueel aantrekkelijker en beter te begrijpen te maken.
Voorbeeld van een advertorial

Advertorials kunnen zeer effectief zijn doordat ze lezers aantrekken die geïnteresseerd zijn in de bepaalde onderwerpen of geboden informatie en daardoor ontvankelijker zijn voor de subtiele promotieboodschap.

Advertentie

Hulp met het inzetten van advertorials?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *