Note: Dit blog is geschreven naar aanleiding van de presentatie van Angie Schottmuller bij Conversion Hotel 2014. #CH2014. “How to convert SEO traffic?” De post gaat voornamelijk over organisch verkeer, maar het verhaal is makkelijk door te trekken naar andere verkeersbronnen.
Bezoekers plaatsen hun producten in de winkelmand. Dan voeren ze hun gegevens in en vervolgens betalen ze via iDeal. Dat is de funnel. Niet helemaal waar. Het is maar een heel klein gedeelte van de funnel. En je optimaliseert dus niet alleen het bestelproces, maar veel breder. Wat dan? En hoe? Daarover gaat deze post.
Wat is de funnel?
Het lijkt een hele duidelijke vraag. Het antwoord is echter minder voor de hand liggend. Wanneer je kijkt naar het proces waar de bezoekers door gaan, dan is het logisch om breder te kijken dan de eigen site. Een pad kan er zo uitzien:
- zoekopdracht in Google
- diverse sites bezoeken ter vergelijking
- homepage
- categoriepagina
- subcategoriepagina
- productpagina
- winkelmand
- adresgegevens
- betaalgegevens
- bedanktpagina
Het kan er anders uitzien. Bezoekers hoeven niet binnen te komen op de homepage. Voer gebruikersonderzoeken uit en kijk welk pad ze bewandelen.. Dat is dus nogal wat breder dan alleen het winkelmandje. En zeker in het begin zijn er factoren waar we geen invloed op hebben, maar waar we wel rekening mee moeten houden.
Hoe pak je dat aan?
Meet alles. Meet alles. Alleen zo kun je alles in kaart brengen en achterhalen of je gedrag hebt beïnvloed. Wanneer je het pad omzet in metrics, kan dat er zo uitzien:
- Ranking
- CTR
- Stick (dus niet bounce)
- Engage (klikken op de site)
- On-site CTR
- Conversie
Ranking
Bekijk via welke zoekwoorden bezoekers binnenkomen in Webmaster tools en Google Analytics. Onderzoek van die zoekwoorden de rankings. Optimaliseer deze. Tip: Kijk welke zoekwoorden op 11 of 12 staan. Wanneer die naar de eerste pagina verschuiven, zie je een enorme toename in vertoningen en waarschijnlijk ook in traffic.
CTR
Bekijk het aantal vertoningen in Webmaster tools en het aantal kliks. Zet dat tegen elkaar af. Kijk welke zoekresultaten onderpresteren en pas daarvan de title tag en de meta description aan.
Content grouping
Wanneer je pagina’s ziet als content groepen, dan kun je ook de doorklikken daartussen meten. Maak van de categoriepagina’s samen een content group. Doe dat ook bij de sub-categoriepagina’s en de productpagina’s. Dit kun je doen in Universal Analytics. Je krijgt dan een patroon hoe groot het percentage is dat de volgende stap neemt. Vaak is het zo dat alle categoriepagina’s bij elkaar meer bezoekers hebben dan de homepage. De funnel ziet er dan dus eerder uit als een vlieger, dan als een trechter. Dat is prima. Zolang je maar vinger aan de pols kunt houden van de percentages van bezoekers die doorgaan en die afhaken. En na hoeveel tijd ze afhaken. (Stick en Engage)
Conversie (sale)
Ook in de funnel meet je van iedere stap wat er gebeurt. Uiteindelijk meet je het aantal conversies. En uiteraard het conversiepercentage. Maar ook het percentage bezoekers dat converteerde vergeleken met het aantal bezoekers dat aan de funnel begon. En het aantal bezoekers dat de funnel bereikte ten opzichte van het totale aantal bezoekers.
Wanneer je alles doormeet, dan kun je gericht aanwijzen waar het pijnpunt zit. En je kunt dat dus ook veel gerichter oplossen. Wanneer je dit iedere maand bijhoudt, merk je veel sneller op wanneer er iets niet goed gaat. Dat betekent dat het niet alleen geld oplevert, maar ook bespaart.
Kortom, weet wat je moet meten, meet dat en speel daar op in. En doe dat met alles online. Het draagt allemaal bij aan het conversieproces waar je bezoekers doorheen gaan.
Hulp van een Specialist nodig?
Reacties (0)