5 maart 2013 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

Wat is conversiepercentage?

2 minuten lezen
Janel en Kenneth van SDIM met Google Analytics

Het conversiepercentage (conversieratio) is het aantal conversies gedeeld door het aantal bezoekers, vermenigvuldigd met 100. Als jouw website 1000 bezoekers heeft, waarvan 30 converteren, dan is de berekening:

30 (conversies) / 1000 (bezoekers) x 100 = 3% (conversiepercentage)

Bij advertenties wordt er ook gekeken naar het conversiepercentage, maar de formule is iets anders. Er wordt dan niet gekeken naar het totaal aantal bezoekers, maar naar het aantal advertentie interacties (klik, swipe, weergave, etc.).

Om het conversiepercentage van een advertentie te berekenen moet je het aantal conversies delen door het aantal advertentie interacties, vermenigvuldigd met 100. Als er 100 mensen op je advertentie klikken, waarvan 10 converteren, dan is de berekening:

Wat is conversiepercentage - de berekening

10 (conversies) / 100 (interacties) x 100 = 10% (advertentie conversiepercentage)

Een conversie is een actie die je wil dat je websitebezoekers uitvoeren. Wat als conversie wordt gezien verschilt per website, maar het zijn dus niet alleen aankopen. Veel voorkomende conversies zijn:

  • Aankoop
  • Offerteaanvraag
  • Contact opnemen (contactformulier, e-mail, telefoon)
  • Aanmelding (account aanmaken, nieuwsbriefinschrijving)
  • Download (white paper, e-book)

Conversies worden onderverdeeld in harde en soft conversies. Een harde conversie draagt direct bij aan de doelen van een organisatie, bijvoorbeeld door omzet of leads te genereren. Een soft conversie is meer een soort indicator die aangeeft hoe groot de kans is dat een bezoeker een harde conversie zal uitvoeren. Als een bezoeker bijvoorbeeld een product heeft toegevoegd aan zijn winkelwagen, dan is dit een indicator dat die persoon interesse heeft in het product en mogelijk over zal gaan tot een aankoop. Soft conversies zijn erg uiteenlopend, maar een aantal veel voorkomende zijn:

  • Product toevoegen aan winkelwagen
  • Video bekijken
  • Klik op button
  • Tijd op pagina besteed
  • Aantal pagina’s bezocht

Of een conversie hard of soft is staat niet vast voor elke website. Voor b2b organisaties is een contactformulier vaak een harde conversie, terwijl dit binnen e-commerce eerder als soft conversie wordt gezien.

Grafiek

Hulp nodig met conversieoptimalisatie?

Contact

Conversiepercentages kunnen per website behoorlijk verschillen. Er zijn veel factoren van invloed, onder andere branche, product, land en apparaat. Er is dus niet één benchmark die van toepassing is op elke website. 

Wel is het gemiddelde conversiepercentage voor e-commerce websites in Nederland 2,3% en voor leadgeneratie 2% (bron Salesforce). Maar focus hier dus niet te veel op. Of een conversiepercentage goed of slecht is voor jouw website is afhankelijk van de context binnen je organisatie.

  • Hoe hoger de gemiddelde prijs van de producten of diensten waar het om gaat, hoe lager het conversiepercentage
  • Een bekend merk scoort hogere conversiepercentage dan een minder bekend merk
  • Conversiepercentages zijn te verbeteren (conversie optimalisatie / cro)
  • Als je website gemiddelde conversiepercentage stijgt, zal ook je Google Ads campagne geheel vanzelf beter gaan scoren
  • Betere conversiepercentages zijn een teken van een goede website en Google beloont goede websites met hogere rankings
  • Direct verkeer scoort veelal het beste conversiepercentage, evenals branded search (merknaam zoekopdrachten).

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *