25 mei 2022

Waarom de nieuwe functie Enhanced Conversions van Google Ads interessant kan zijn

4 minuten lezen
Google Ads Logo

Jij hebt ongetwijfeld de blogs voorbij zien komen wanneer het gaat over privacy en de cookieless eraThird-party cookies gaan volledig verdwijnen en dit zal impact hebben op de manier waarop er onder andere conversies gemeten kunnen worden. Sommige browsers hebben al actie ondernomen. Zo blokkeren browsers zoals Safari, Firefox en Microsoft Edge momenteel al third-party cookies. Google Chrome volgt de andere browsers aan het eind van 2023. Safari is zelfs al een stapje verder gegaan. Zij hebben de levensduur van first-party cookies naar maximaal 24 uur verkort. 

Diensten zoals Google kunnen mede hierdoor steeds minder data van hun gebruikers opslaan en tracken. Dit gaat ervoor zorgen, dat Google Ads steeds minder conversies kan meten. Wat er weer toe leidt dat de automatische biedingen minder optimaal geplaatst kunnen worden tijdens een campagne. Als gevolg zullen jouw campagnes minder goed gaan presteren in de toekomst. Google heeft Enhanced Conversions in het leven geroepen om hier mee om te kunnen gaan.

Het is een relatief nieuwe functie in Google Ads die gebruikt kan worden om de nauwkeurigheid van jouw conversie metingen te verbeteren en om effectiever te kunnen bieden. Hiervoor gebruikt Google Ads zogenaamde first party data.

Enhanced Conversions vormt een aanvulling op jouw bestaande conversie tags.  Omdat de conversiegegevens van jouw website gehasht naar Google verstuurd worden. Op deze wijze wordt de privacy volgens Google gewaarborgd. Google gebruikt hier een beveiligd algoritme voor. De wijze waarop de gehashte gegevens worden verzameld, is afhankelijk van het type Enhanced Conversions. Je hebt Enhanced Conversions for Web en Enhanced Conversions for Leads. In de volgende alinea’s wordt het verschil uitgelegd.

Enhanced Conversions maakt gebruik van gehashte klantgegevens, die jij op jouw conversiepagina verzamelt (denk aan bijvoorbeeld e-mailadressen, NAW-gegevens of telefoonnummers) en hij matcht deze vervolgens met Google-gegevens, van gebruikers, die met hun Google account zijn ingelogd. De afbeelding hieronder legt het proces stapsgewijs uit.

enhanched conversions
*Let op: Enhanced Conversions werkt alleen voor conversie acties waarvoor klantgegevens verzameld worden. Voorbeelden hiervan zijn: abonnementen, aanmeldingen en aankopen.

Enhanced Conversions for Leads is relevant voor jou, als jij verkopen buiten jouw website wilt bijhouden, die afkomstig zijn van een website lead. Het vormt een nieuw alternatief voor het bijhouden van offline conversies. De huidige manier om offline conversies bij te houden in Google Ads is via de functie Offline Conversies Bijhouden. Enhanced Conversions for Leads zorgt ervoor dat jij geen leadformulieren of CRM systemen hoeft aan te passen voor jouw leads om een GCLID te ontvangen. Er wordt gebruikgemaakt van informatie die al is vastgelegd van jouw leads. 

Maar hoe werkt dit in de praktijk? Eerst verzamel jij gegevens van leads op jouw website, vervolgens upload jij deze naar Google. Tot slot worden de gehashte data door Google gebruikt om offline conversies toe te schrijven aan de Google Ads campagne. De afbeelding hieronder legt het proces stapsgewijs uit.

Enchanched conversions for leads

De voordelen van Enhanced Conversions zijn:

  • Conversies worden geregistreerd die anders niet gemeten zouden worden
  • De bod optimalisatie wordt meer optimaal door betere gegevens
  • De CRM data kan gebruikt worden voor conversies. Dit maakt een gebruiksvriendelijkere oplossing voor het bijhouden van offline conversies.
  • Betere prestaties: Optimaliseer jouw campagnes voor verkopen en transacties die plaatsvinden buiten jouw website. Bijvoorbeeld, ideaal als jij een omnichannel bedrijfsstrategie hanteert.

In de praktijk zien we een stijging van 2% tot 5% aan extra gemeten conversies.

Er zijn 3 manieren waarop Enhanced Conversions ingesteld kunnen worden:

  1. Via Google Tag Manager
  2. Via een Algemene Sitetag
  3. Via Google Ads API

Het instellen van Enhanced Conversions bestaat uit meerdere stappen voor de webbouwer, marketeer en adverteerder en is erg CMS en eventueel CRM afhankelijk qua mogelijkheden. Houd daar rekening mee als jij Enhanced Conversions voor jouw Google Ads campagne wilt gaan gebruiken en win van te voren informatie in over hoe gemakkelijk dit kan op jouw website.

SDIM adviseert om na te gaan of Enhanced Conversions ook jouw tracking kan verbeteren. Zodat jouw Google Ads campagnes optimaler gaan presteren in de cookieless era. Overleg hierbij ook met jouw legal afdeling, want hashing van persoonsgegevens blijft grijs gebied met betrekking tot privacy en wetgeving.

Mocht jij interesse hebben, maar kom jij er toch nog niet helemaal uit? Of heb jij nog vragen over de implementatie? Neem dan gerust contact met ons op. 

Google Ads Search Certified

Hulp van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *