15 augustus 2012

Vindbaarheid op YouTube, hoe werkt dat?

4 minuten lezen
Video marketing icon

YouTube is op Google na de grootste zoekmachine ter wereld. Waar Google over het algemeen voorrang krijgt als het gaat om inspanningen qua advertentiebudget en organische vindbaarheid, kan videosite YouTube ook zeker een bijdrage leveren aan de traffic naar jouw website.

youtube logo

Er zijn veel overeenkomsten tussen beide, maar het optimaliseren van YouTube video’s vereist een aparte benadering. Seomoz plaatste al een interessante video over Youtube’s rankingfactoren, en wij helpen je graag met een aantal tips & tricks om jouw (bedrijfs-) video optimaal in te zetten. Lights, camera, action..

Zoals ook bij Google, begint ook de inzet van jouw (commerciële) YouTube filmpje met een zoekwoordonderzoek: Op welk(e) zoekwoord(en) ga je je richten? Gebruik hierbij ook tools zoals de Google Keyword suggestion tool en daarnaast ook de data van jouw eigen Google Ads campagne om relevante keywords te definiëren met voldoende zoekvolume.

De videotitel is voor Youtube een essentiële factor bij het indexeren van jouw video. Zorg daarom dat de juiste keywords hierin voorkomen. Een goede titel draagt ook bij aan de CTR van jouw video, dus verwerk waar mogelijk ook een call-to-action in de titel. Kies vervolgens de meest geschikte thumbnail (miniatuur) voor jouw video.

Minstens zo belangrijk is de beschrijving van de video. Deze wordt namelijk ook gebruikt als ranking factor. Beschrijf hier de belangrijkste boodschap van jouw video met gebruik van jouw focus keywords. Je kunt de videobeschrijving invullen bij het uploaden van de video.

De videobeschrijving is ook dé plek om een link naar een relevante pagina op jouw website te verwerken, bijvoorbeeld met meer informatie over het product, of naar overzichtspagina’s. Om inzicht te krijgen in de traffic dat via deze URL in jouw video raden wij aan gebruik te maken van de Google URL builder of een URL-shortener als goo.gl.  Ook video-annotaties zijn een middel om links naar de site te verwerken in een video. Annotaties zijn blokken tekst/links die de video kunnen overlappen en worden vaak als storend ervaren. Gebruikers kunnen deze daarom ook verbergen, wat de zichtbaarheid verslechtert.

De derde belangrijke rankingfactor zijn de gebruikte tags. Tags zijn kernwoorden om aan te geven waar jouw video over gaat, om de vindbaarheid te verbeteren en jouw video beter te categoriseren. YouTube laat gebruikers ongelimiteerd Tags toevoegen, dus gebruik deze ook om te vertellen aan YouTube waar de video over gaat. Tags moeten losse woorden zijn, dus verwerk zowel enkelvouds- als meervoudsvormen, en de synoniemen van de focus-keyword(s).

YouTube is erg slecht in het achterhalen waar jouw video daadwerkelijk over gaat. Je kunt een video daarom voorzien van een zogenaamd Transcriptie- of ondertitelingsdocument. YouTube zegt zelf vooral dat het kijkers met gehoorproblemen helpt, maar wat niet veel mensen weten is dat dit ook een ranking factor is  voor de video. Als je toch al inspanning levert om jouw video goed te laten indexeren, is dit vaak een kleine extra moeite die flink kan helpen. Vergeet de keyword focus ook hier niet. Uploaden kan onder het kopje “ondertiteling” bij jouw video.

Met alleen de correcte instellingen ben je er nog niet. YouTube wilt, net als Google, vooral dat hun gebruikers vinden waar ze naar op zoek zijn. Slechte video’s zullen daarom altijd blijven falen, hoe goed bovenstaande punten ook zijn verwerkt. De volgende factoren bepalen daarom mede het succes van de video:

  • Het aantal views;
  • De kwaliteit van deze views: kijken mensen het complete filmpje uit, of klikken ze na enkele seconden weg?
  • Inkomende links. Net zoals Google kijkt ook YouTube naar het aantal inkomende links naar jouw video/videokanaal. Goede content wordt vanzelf gedeeld, maar zelf delen via social media, blogs, nieuwsbrieven enzovoorts, kan zeker helpen;
  • Ook Embedden helpt. Embedden  is het insluiten van de YouTube video’s op websites. Zeker voor video’s met commerciële intentie is aan te raden deze optie altijd aan te bieden bij jouw videoinstellingen. Wanneer de video vaker embedded wordt, zal deze meer views krijgen en beter ranken;
  • YouTube hecht veel waarde aan sociale content en interactie. Dat betekent dat de video beter zal ranken wanneer de video veel reacties en likes genereert (zelfs een thumbs-down kan helpen!). Blijf daarom ook zelf actief om jouw reacties te monitoren om bijvoorbeeld de video toe te lichten en vragen te beantwoorden, liefst gebruik makend van links naar jouw site natuurlijk.

Optimale inzet van video’s op YouTube gaat dus vooral om het creëren van een perfecte mix: Het begint bij een uitermate goede video, de juiste (technische) toevoegingen en instellingen bij het uploaden om vervolgens de video te verspreiden en onderhouden.

Content

hulp nodig van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *