16 maart 2021

[VIDEO] Hoe bereken je een kanaaldoelstelling?

3 minuten lezen
Video marketing icon

Zijn jouw online marketinginspanningen niet winstgevend? Het berekenen van een kanaaldoelstelling kan best ingewikkeld zijn. In deze blog met bijbehorende video legt SDIM uit hoe je een kanaaldoelstelling voor maximale groei en rendement berekent.

Een kanaaldoelstelling is een doel waarop je jouw campagnes binnen een bepaald kanaal, zoals Google Ads of Facebook, stuurt en afrekent. Een aantal veel voorkomende doelen waar campagnes op geoptimaliseerd worden zijn:

  • Omzet
  • Leads
  • Sollicitaties
  • Inschrijvingen
  • Fysieke winkelbezoeken

Een webshop zal bijvoorbeeld veelal online verkopen, ofwel omzet, als doel hebben. Een dienstverlenende organisatie zal zich voornamelijk focussen op het genereren van leads door middel van het verzamelen van contactgegevens. Het is hierbij de kunst om ervoor te zorgen dat je als organisatie niet te veel geld kwijt bent voor een nieuwe verkoop of lead. 

Wanneer je campagnes stuurt op omzet, is een ROAS-doelstelling (Return On Ad Spend) gebruikelijk. Wanneer je leads verzamelt is een CPA-doelstelling (Cost Per Acquisition) de meestgebruikte doelstelling. Hoe je deze twee doelstellingen kunt berekenen, komt later in deze blog aan bod. 

Met een kanaaldoelstelling bereken je hoeveel budget je als organisatie mag investeren per nieuwe lead of verkoop, zodat de behaalde resultaten winstgevend zijn. Daarnaast kun je simpelweg zonder doelstelling niet bepalen of een campagne goed of slecht scoort. Hierdoor ben je volkomen stuurloos in de optimalisatie van de campagnes. Des te belangrijker om hier de nodige aandacht aan te besteden. 

Voor het berekenen van een CPA-doelstelling dien je in ieder geval de volgende data inzichtelijk te hebben:

  • Gemiddelde waarde van een klant
  • Herinvesteringspercentage

Het herinvesteringspercentage is het procentuele deel van de omzet/waarde dat je opnieuw wilt besteden voor nieuwe leads. Stel, je hebt een gemiddelde waarde per klant van €100,-. En je wilt maximaal 10% herinvesteren. Dan is de CPA (€100 * 10%) = €10,-

berekening voor een cpa kanaaldoelstelling

Berekening CPA


In de praktijk zal je echter zien dat niet iedere lead klant wordt. Je kunt deze berekening dan ook verder finetunen met het succesratio, oftewel hoeveel procent van de totale leads uiteindelijk klant wordt. Stel dat bijvoorbeeld 50% van het totale aantal leads klant wordt. In het bovenstaande voorbeeld zou dat betekenen dat je niet €10,- budget per lead mag uitgeven, maar ((€100 * 50%) * 10%) = €5,-. Je mag dus minder uitgeven per lead, maar je weet wel zeker dat de leads die binnenkomen winstgevend zijn.

Voor het berekenen van een ROAS-doelstelling dien je in ieder geval de volgende data inzichtelijk te hebben:

  • Gemiddelde omzet per transactie
  • Herinvesteringspercentage

Stel, de gemiddelde omzet per transactie is €100,- en je wilt maximaal 10% herinvesteren. Een transactie mag dus maximaal €10,- kosten. Dan is de ROAS-doelstelling (€100 / €10) = 1000%.

Berekening ROAS voorbeeld

Berekening ROAS

Je kunt deze berekening nog verder verfijnen door het aantal retouren en de winstmarges mee te nemen in de kanaaldoelstelling. Wanneer je naast de gemiddelde omzet per conversie en het herinvesteringspercentage ook rekening houdt met jouw winstmarge en de retouren, wordt de berekening nauwkeuriger. Dit zorgt er indirect voor dat je onderaan de streep naar betrouwbaardere data kijkt en dus jouw campagnes op een realistischere doelstelling stuurt.

Om ervoor te zorgen dat jouw kanaalresultaten winstgevend zijn, is het belangrijk dat je de volgende factoren inzichtelijk hebt:

  • Je weet wat een lead of klant oplevert in waarde of omzet. Hiervoor is het belangrijk dat er een werkende conversiemeting ingesteld is op jouw website.
  • Je moet zorgdragen voor een concurrerend ‘herinversteringspercentage’. Als je een te krap aandeel van de opbrengst terug wilt investeren heb je te weinig concurrentiekracht.
  • Je de kanaaldoelstelling opnieuw blijft berekenen, om te bepalen of jouw doelstellingen nog steeds in lijn zijn met de bedrijfsdoelstellingen.
Content

hulp nodig van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *