11 Juni vond het Facebook Marketing Congres plaats. Gezien de enorme groei aan interesse en mogelijkheden die dit platform als marketing-instrument heeft doorgemaakt, was het voor SDIM een logische stap om hier aanwezig te zijn, om kennis op te doen en nieuwe inzichten te krijgen van onze mede-professionals. Een inspirerende locatie (Media Plaza in de Jaarbeurs), een volle zaal en interessante sprekers zorgden, wat ons betreft, voor een succesvolle eerste editie van dit congres. Hierbij delen we graag enkele takeaways:
De dag begon met een filmpje waarbij de kracht en de groei die Facebook doormaakt nog eens benadrukt werd:
Keynote: Waarom conversaties minder belangrijk zijn dan je denkt
Rohit Bharghava was de eerste spreker in de volgepakte keynote-ruimte. Rohit is auteur van het boek Likeonomics en een echte guru op het gebied van Social media marketing. Hij benadrukte in zijn verhaal het succes van storytelling, met als voorbeeld een zakenvrouw die een replica van de parelketting van Jacky Kennedy op de markt bracht, er een mooi verhaal bij maakte, en deze vervolgens 130.000 keer verkocht.
“People don’t want your product, they want the story that goes with it”
Daarnaast benadrukte hij dat de focus op cijfers (waar wij als online marketeers allemaal wel een handje van hebben) steeds meer losgelaten moet worden als het gaat om social media marketing. De focus zou moeten liggen op storytelling en engagement als KPI. Dat storytellen moet je dan wel op de juiste manier aanvliegen, want in termen van conversatie is meer níet altijd beter. Sociaal succesvol zijn is ook weten wanneer je wel en niet van je moet laten horen.
Keynote: Merry Morud: Succeeding with Facebook Ads
Deze keynote gaf ons meer inzichten in het gebruik van facebook Ads, en met name de uitgebreide mogelijkheden om Facebook’s targetingmethode optimaal te benutten. Er werd getoond hoe je door dieper onderzoek te doen inzicht krijgt in de persoonlijke karakteristieken van je fans/potentiële klanten op Facebook. Gebruik maken van je concurrenten en bedrijven die in hetzelfde segment vissen is ook makkelijker op Facebook dan bijvoorbeeld bij Google AdWords, ook weleens leuk. “ A Person likes Porsche? Sell them a Rolex!” Daarnaast kun je op Facebook ook gebruik maken van custom targeting, als je bijvoorbeeld een database hebt met e-mailadressen kun je deze apart targeten of uitsluiten in je Facebook campagnes. Ook werd benadrukt dat LinkedIn natuurlijk niet het enige Platform is dat informatie heeft over de functietitels van hun gebruikers..
Breakout sessie: Facebook advertising van A tot Z
Pieter Voogt informeerde ons in deze leerzame sessie over de effectieve inzet van Facebook ads. Enkele takeaways die wij noteerden waren:
- Je bedrijfspagina is je fundament, van hieruit start je een effectieve uitrol;
- Een doelgerichtere/effectievere vorm van online marketing is er bijna niet;
- Genereer meer trouwe fans, maak de weg vrij om van Engagement naar Sales te gaan;
- Beloon je fans, bijvoorbeeld met relevante content en prijzen;
- Zet een duidelijke strategie uit, kies vervolgens passende ad-varianten, afrekenmodellen en KPI’s;
- Ads met Sociale context zijn effectiever;
- Focus op Edgerank, pagina’s met hogere Edgerank genereren meer bereik;
- Een klik naar een externe pagina heeft hogere CPC’s dan een klik naar een Facebook page;
- Facebook offers verdwijnt en verschuift naar promoted posts;
- Facebook ondersteunt het targeten van look-a-like audiences, á la similair audiences bij Google AdWords;
- Gebruik ook het Facebook network om buiten het platform vertoningen te gernereren (vergelijkbaar met het Google display network);
- Facebook schroeft het totaal van 27 typen advertenties binnenkort terug naar minder dan de helft;
- Experimenteer! Oa met advertentietypen, teksten, afbeeldingen, doelgroepen en devices;
- Als campagne manager is het testen van Facebook management tools de moeite waard;
- Evalueer op basis van resultaat: Hoeveel views, App users, likes/fans of online conversies heeft de campagne gegenereerd?
Breakout sessie: de mobiele kracht van Facebook
Tijdens deze breakout sessie vertelde Jop Brocker ons over de mobiele kracht van Facebook. Hierbij werd nog maar eens benadrukt dat steeds meer Facebook-gebruikers het sociale medium op hun mobiel gebruiken. Het mobiele gebruik van Facebook groeit met 13% per kwartaal en uit cijfers van 2012 bleek dat er eind 2012 680 miljoen maandelijkse mobiele gebruikers van Facebook zijn. Ook is het mobiele bezoek aan Nederlandse Facebook-campagnes het afgelopen jaar flink gestegen, met 1.200%, en is 34% van het totale campagneverkeer afkomstig vanaf een mobiel apparaat.
In het kort de belangrijkste punten m.b.t. Facebook-campagnes op mobiele apparaten:
- Keep it simple!
- Mobile first, daarna pas de focus op desktop
- Zorg voor een website die geschikt is voor mobiel gebruik: geen Flash, HTML5
- Focus op de newsfeed: gebruik foto’s, een link in de eerste 90 tekens en zet aan tot engagement/interactie
- Open Graph kan een interessante toevoeging zijn
- Zorg voor specifieke targeting en een relevante boodschap
- Gebruik de Facebook Power Editor
Keynote: Chad Wittman – Understanding & Leveraging the Power of Facebook’s News Feed
Chad Wittman gaf na de breakout sessies een leerzame keynote over EdgeRank. Edgerank is het algoritme van Facebook om vast te stellen wat een Facebook-gebruiker in zijn/haar feed te zien krijgt. Effectief bereikt een gemiddeld merk/bedrijf slechts 12% van zijn fans. De bedrijven met een betere Edgerank lukt het soms om 40% te bereiken, de moeite waard dus om hier wat mee te doen. De 12% is zelfs na een kunstmatige boost die Facebook zelf geeft, anders was dit percentage zelfs lager uit gevallen. Edgerank is voor Facebook zelf ook een belangrijke meetlat, tests met ongefilterde nieuwsoverzichten zonder EdgeRank waren niet succesvol en gaven een minder goede gebruikerservaring. Tips om Edgerank te verbeteren zijn:
- Gebruik call-to-action (om je berichten te liken/sharen/delen). Een bericht met “Like” in de beschrijvende tekst krijgt dubbel zoveel likes;
- Test en monitor je gebruikte content;
- Limiteer je negatieve feedback (Mensen die je post verbergen, unliken, of als spam markeren)
EdgeRank wordt gezien als “Het nieuwe SEO”. Daarbij zijn drie aspecten belangrijk: Affiniteit (Relatie tussen gebruikers/pagina’s), Gewicht (Shares > Comments > Likes > Clicks), en Leeftijd van je post, waarbij het gemiddelde ongeveer 3 uur is. Zie ook de EdgeRank checker die Wittman met zijn bedrijf heeft ontwikkeld.
hulp nodig van een specialist?
Reacties (0)