20 september 2019

Verslag Emerce Updates #4 YouTube

4 minuten lezen
Youtube

Donderdag 19 september werd alweer de vierde editie van Emerce Updates gegeven, dit keer in het teken van YouTube. Wat zijn de content trends op YouTube? Hoe rank je jouw video #1 op YouTube? Hoe werkt het algoritme van YouTube? Dit zijn een aantal vragen die de sprekers van het YouTube event deze dag behandeld hebben. Wil je deze insights ook? Lees dan verder!

Marijn Poeschmann van YouTube trapte het event af met de belangrijkste content trends van dit moment op YouTube, je vindt ze hieronder.

  • Grenzen vervagen tussen offline en online. Een voorbeeld hiervan zijn YouTubers die bijvoorbeeld ook aan podcast gaan doen.
  • Verhalend nieuws. Normaal wordt nieuws kort en dicht op de actualiteit gebracht. Bij YouTube wordt je niet beperkt in zendtijd dus kan er langer op een onderwerp worden ingegaan. Onderzoek toonde aan dat je 6x meer kijktijd hebt binnen YouTube als je nieuws video tussen de 5-10 minuten is ten opzichte van een video korter dan 5 minuten.
  • Vrouwelijke artiesten breken door in urban. Ze gebruiken YouTube om een community te bouwen.
  • Super collabs. Samenwerkingen zijn niks nieuws maar we zien dat samenwerkingen, tijd, leeftijd en genre overschrijden.
  • /fashion. De mode-industrie heeft YouTube heel lang links laten liggen maar dit komt nu steeds meer op.

Peter Minkjan van 5 pm nam ons mee in YouTube SEO. Hij maakte onderscheid tussen 7 zoekintenties waarbij hij de zoekintenties “informatief”, “oriënterend” en “actueel” toeschrijft aan YouTube. Bij het kopen van een camera zit je bijvoorbeeld binnen YouTube in het oriëntatieproces en binnen Google in de aankoopfase. YouTube onderscheidt meerdere algoritmes, de focus ligt hier op het search algoritme.

In het verleden werd het algoritme van YouTube Search gebaseerd op CTR, inmiddels in watch time/kijktijd leidend. Er zijn 3 ranking factoren binnen search. Zoals je hieronder kunt zien zijn keywords maar een klein onderdeel van YouTube SEO.

  1. Video Score (views, watch time, audience retention)
  2. Kanaalautoriteit (subs, views, watch time van alle video’s)
  3. Keyword matching (title, description, tags, subtitles)

De vijf tips om hoger te scoren in search zijn;

  • Vergroot de watch time. Watch time is een belangrijk onderdeel van het algoritme van YouTube Search. De meest effectieve video’s zijn langer dan 4.30 minuten. Audience retention/kijkersloyaliteit is naast watch time de belangrijkste rankingsfactor binnen het algoritme van YouTube Search. Binnen YouTube studio kun je per video bekijken wanneer gebruikers afhaken. Zo kun je jouw toekomstige video’s verbeteren.
  • Optimaliseer je thumbnails. Met het optimaliseren van thumbnails kan je de CTR van je video verhogen. Zorg ervoor dat je rechts onderin nooit tekst zet, hier staat de tijdcode.
  • Maak gebruik van ondertiteling. LET OP het gaat hierbij om het toevoegen van een srt bestand. Het inbakken van ondertiteling zorgt ervoor dat de kijktijd langer wordt. Voor YouTube is het echter beter om een srt bestand te uploaden. Zo snapt YouTube beter waar de video over gaat waardoor je vindbaarheid wordt vergroot.
  • Optimaliseer voor Google. Link in de beschrijving van je video naar een artikel met meer tekstuele informatie, dit geeft meer context. Zorg ervoor dat de structured data van de landingspagina ook in orde is. In 41% van alle Google zoekopdrachten verschijnen video’s. Vaak gebeurt dat als carrousel vorm maar dit kan ook als featured video.
  • Gebruik tools voor het vinden van relevante keywords met minder concurrentie. Hiervoor kan je Google Trends, keywords everywhere en Yoast Suggest bijvoorbeeld voor gebruiken.

Daarnaast nog een interessante update van YouTube. Sinds 17 september dit jaar is het mogelijk om key moments/time stamps aan je video toe te voegen. Hierbij kan je klikbare tijdcodes aan de beschrijving toevoegen met het exacte startpunt van iedere stap. Hierdoor kan de gebruiker makkelijk door de video klikken.

De presentatie Daniël Buchner van Tubelift over YouTube algoritmes sloot aan bij bovenstaande vijf tips om hoger te scoren in YouTube Search. Aanvullend hierop gaf hij aan dat het ideaal aantal uploads per week 3 is. Ook is het belangrijk dat je interactief bent op YouTube, geef comments en likes op alle eigen video’s plus video’s van derden die aansluit bij je content.

Daniël Buchner gaf ook een kijkje in het algoritme zoals dat in 2020 verwacht wordt. Dat gaat helemaal op basis van machine learning gebeuren, bestaande uit drie onderdelen; cloudvision, video intelligence en natural language. Met cloudvision wordt de machine learning bedoeld welke analyseert wat voor elementen er in de video worden weergegeven, denk hierbij aan; ogen, mond, hond enzovoorts. Met video intelligence wordt in video content bedoeld, hierbij worden er labels aangemaakt zoals; food, parking, grocery store. Natural language gaat over de ondertitels. Waarschijnlijk zullen de ingebakken ondertitels in de toekomst hierbij ook worden meegenomen.

Als laatste een interessante presentatie van Eugene Hendrikx van Fantube over influencers. Wil jij gebruik maken van een influencer? Stel jezelf dan de volgende vragen!

  • Wat is het beschikbare budget?
  • Wat is je target doelgroep?
  • Wat zijn de interne doelstellingen?
  • Is er al eens gewerkt met influencers?

Als je goede influencers selecteert kan dit ervoor zorgen dat je authentieke influencer content krijgt en de influencer soms meer influencer content upload dat van tevoren is afgesproken. Als je geen goede band onderhoudt met de influencer of je kiest de verkeerde influencer kan dit ervoor zorgen dat de influencer stopt of content upload zonder goedkeuring van het merk. Pas als merk daarnaast goed op dat je niet teveel content van de influencer wilt aanpassen, dit kan ervoor zorgen dat de content niet meer authentiek is.

Heb je nog vragen naar aanleiding van deze blog of heb je hulp nodig bij jouw videomarketing? Neem contact op met SDIM!

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *