8 augustus 2013 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

Verkopen via vergelijkingssites

4 minuten lezen
Vergelijkingsites

Vergelijkingssites zijn websites waarop producten van meerdere aanbieders worden aangeboden aan de consument. Op die manier kan de bezoeker producten en aanbieders vergelijken o.b.v. prijs, service en vele andere kenmerken.

Vergelijkingssites zijn er in allerlei vormen. Denk aan websites die allerlei soorten producten aanbieden zoals beslist.nl of vergelijk.nl. Maar er zijn ook meer specialistische websites zoals Tweakers, met name voor elektronica, of kleertjes.com voor kinderkleding.

Het belang van productadvertising op vergelijkingssites zoals beslist.nl, maar zeker ook Google Shopping groeit. Hetzelfde geldt voor Marketplaces als Bol.com en Amazon. Geautomatiseerde, optimale, integratie van jouw producten op deze platformen levert simpelweg extra omzet op. Er zijn echter honderden, zo niet duizenden, veilingsites, affiliate- en winkel- en verzamelaarsplatformen. Van mode, tot kunst tot bouwmaterialen, SDIM koppelt jouw site aan alles wat relevant is. En optimaliseert de kanalen binnen de resultaten die passen bij jouw bedrijfsdoelstelling.

Doorslaggevend moment in aankoopproces

Veel consumenten gebruiken vergelijkingssites zoals Google Shopping of Beslist om hun uiteindelijke keuze op te bepalen. Ze weten inmiddels welk product ze willen hebben, maar willen nu de beste deal vinden. Vergelijkingssites zijn zo ingericht dat de consument de voor hen beste deal makkelijk kan vinden en dus de aankoop via dat platform doet.

Betrouwbaarheid

Vergelijkingssites zijn vaak grote bekende webshops, waardoor mensen vertrouwen op het aanbod wat er op deze websites wordt aangeboden. Mensen die zelf niet goed kunnen schatten of een bepaalde website legitiem is of dat er mogelijk oplichters achter zitten, zullen de voorkeur hebben om te bestellen bij of via een bekende partij. Ook omdat ze weten dat de service goed is bij eventuele problemen.

Geoptimaliseerde websites

Het verdienmodel van alle vergelijkingssites is het doorverwijzen van klanten naar de uiteindelijke verkoper. Koopt een klant via bijvoorbeeld Beslist.nl schoenen bij jouw bedrijf? Dan draag je daar een x-bedrag voor af aan Beslist.nl. 

Omdat vergelijkingssites op deze manier hun geld verdienen. Is een goede conversieratio (dus een website waar je gemakkelijk kunt bestellen) een van de belangrijkste KPI’s. Deze bedrijven hebben daarom doorlopend mensen die de website optimaliseren. Conversieratio’s op deze vergelijkers zijn daarom relatief hoog, daar kun jij als adverteerder van meeprofiteren.

CPC of CPS-model

In Nederland heb je bij vergelijkingssites de mogelijkheid om o.b.v. een CPC (cost per click) of CPS (cost per sale) model te adverteren. Beide bieden voor- en nadelen. Maar in ieder geval is het hierdoor mogelijk om goed in kaart te brengen wat het kost, maar ook wat het oplevert. SDIM heeft ervaring met beide modellen en kan jouw kanalen hier optimaal voor inrichten.

Competitieve prijzen

We weten allemaal dat de (online) consument het liefst zo min mogelijk betaald voor zijn/haar aankoop. Op vergelijkingssites geldt dat misschien nog meer dan via andere kanalen. Men kan immers zien wat voor ieder product de goedkoopste aanbieder is. Een competitieve prijs is daarom belangrijk. Dat wil niet altijd zeggen dat je de goedkoopste hoeft te zijn. Ook servicevoorwaarden kunnen verschil maken.

Servicevoorwaarden

Naast productprijs kunnen ook additionele servicevoorwaarden een rol spelen in de keuze die een consument maakt. Denk aan verzendkosten, verzendtijd, afterservice, garanties etc. Hoe competitiever je op dit vlak bent, hoe groter de kans dat ze via een vergelijkingssite bij jou bestellen. Zeker als je daarnaast ook nog een competitieve prijs biedt.

Uiteindelijk zet je vergelijkingssites in om je totale omzet te vergroten door bij een nieuwe doelgroep in beeld te komen. Maar welke vergelijkingskanalen zijn er? De lijst is eindeloos, maar denk bijvoorbeeld aan:

  • Beslist.nl
  • Vergelijk.nl
  • Kieskeurig
  • Tweakers
  • Kelkoo
  • Kleertjes.com

Wat de beste vergelijkingssites voor jouw webshop zijn hangt af van je assortiment, je marges, de klikprijzen of commissies die deze vergelijkingssites hanteren en talloze andere zaken. SDIM gaat graag met je om de tafel om de beste aanpak voor jouw bedrijf uit te werken.

Onze ervaren specialisten kunnen tot in detail meedenken over de beste aanpak voor jouw webshop. We helpen o.a. met:

  • Kiezen van de juiste vergelijkingssites; welke passen bij jouw productaanbod, jouw marges etc?
  • Productaanbod aanbieden op vergelijkingssites; elke vergelijkingssite hanteert eigen specificaties en vereisten. SDIM regelt dat dit per vergelijkingssite wordt ingericht.
  • Uw productinformatie optimaliseren voor maximale vindbaarheid; het optimaliseren van je productaanbod kan zorgen voor beter resultaat. SDIM neemt dit uit handen.

Totaalresultaat in het achterhoofd; welke positie neemt elk kanaal in de klantreis in? Tikt het de verkoop binnen of helpt het in het oriëntatieproces van de consument? SDIM kijkt verder dan alleen de data uit specifieke kanalen. Zo leveren we maximaal resultaat.

E-commerce

E-commerce expert spreken?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *