2 mei 2024

Vergroot je kans op meer organisch verkeer en omzet middels gratis vermeldingen van producten in Google

7 minuten lezen
Banner icon

De manier waarop zoekresultaten aan een gebruiker worden vertoond verandert constant. Zeker als je online producten verkoopt zie je steeds vaker dat producten al binnen de Google omgeving zichtbaar zijn zonder dat je überhaupt een website hoeft te bezoeken. Dit zijn niet enkel betaalde resultaten, maar ook gratis productvermeldingen.

Of de gratis vermeldingen worden getoond is afhankelijk van de zoekopdracht. Bij de meeste productgerelateerde & categoriegerelateerde zoekopdrachten worden producten getoond. Een productgerelateerde zoekopdracht is vaak de naam van het product. Categoriegerelateerde is een meer algemene zoekopdracht waarbij je op zoek naar een product binnen een productcategorie. Een voorbeeld zijn de Adidas Copa Mundial kicksen (product) en Adidas voetbalschoenen (categorie). Waar voorheen categoriegerelateerde zoekopdrachten voornamelijk overzichtspagina’s in de SERP te zien waren, zijn producten nu steeds prominenter aanwezig

Binnen de Google omgeving worden de gratis vermeldingen op verschillende plekken in de zoekresultaten getoond:

  • Binnen de traditionele Google zoekresultaten. Zoek maar eens op een productnaam en je ziet onder de Google Shopping Ads (gesponsord) een blok met producten in de niet betaalde zoekresultaten (soms moet je even scrollen). Hieronder een voorbeeld van de zoekopdracht: Adidas Copa Mundial
serp voor zoekopdracht adidas copa mundial
  • Klik je op een product, dan zie je verschillende afbeeldingen van het product en de online aanbieders.
shopping adidas copa mundial shop overzicht
  • Je kan dan een keuze maken uit verschillende aanbieders en via de website de schoenen bestellen.
    Afhankelijk van de zoekopdracht kun je ook andere vormen van gratis vermeldingen tegenkomen. In dit voorbeeld zien we een organisch blok met “product sites” 
product sites
  • Staat jouw product in dit geval op supersale of beslist, dan is de kans groter dat je product wordt getoond in de zoekresultaten. Andere organische blokken die nog veelal in Amerika te zien zijn, zijn Popular products en Brand.
  • Ook onder het tabje “Producten” binnen Google Search staan gratis vermeldingen. Deze vind je onder de betaalde resultaten. Dit is vaak een enorme lijst van producten, zie:
adidas copa mundial shopping resultaten
  • Goed om te weten is dat Google veel aan het testen is, hoe dit het beste weer te geven. Het kan dus zijn dat dit tabje er anders uitziet bij jou dan in bovenstaand screenshot. In Amerika heb je een tabje genaamd Shopping. Daar kan je binnen je zoekresultaat ook nog eens filteren op basis van prijs, stijl, type, kleur etc.
  • Ook binnen Google afbeeldingen kunnen producten worden getoond. Wanneer je op een product klikt, komt er meer informatie over het product en kan je de website bezoeken. Ook kan je Google Lens gebruiken voor een lijst met gerelateerde afbeeldingen.
  • YouTube geeft ook de mogelijkheid voor plaatsingen van gratis vermeldingen. Ik heb dit nog vaak voorbij zien komen. Het zijn toch vaak de betaalde shopping advertenties

Om deze gratis vermeldingen te verkrijgen en te optimaliseren moet je een aantal stappen ondernemen. 

  1. Maak een Google Merchant Center account aan. Hier kan je namelijk je productfeed uploaden en beheren. 
  2. Mocht je nog geen productfeed hebben, dan moet je er eentje opstellen. Een productfeed is een bestand dat alle relevante informatie over je producten bevat. Denk hierbij aan de naam, omschrijving, merk, afbeeldingen, prijzen, verzending etc.
  3. Zorg voor een zo volledig mogelijke feed. Dit is erg belangrijk. De kwaliteit van je feed en de gegevens die je meestuurt is van invloed op je organische vertoning. Een aantal velden moet ingevuld zijn en een aantal zijn sterk aanbevolen:
    De volgende zijn verplicht:
    • Product ID
    • Titel van je product
    • De link naar je product
    • Link naar de afbeelding van je product
    • De prijs
    • Omschrijving van je product
    • Beschikbaarheid van je product
    • Merk
    • Gtin/Mpn
    • Kleur (indien er variaties zijn)
    • Maat (indien er variaties zijn)
    • Bundel (als het product onderdeel is van een bundel, bijvoorbeeld sokken + schoenen)
    • Multipack (als het product onderdeel is van een multipack, bijv. 4 paar sokken)
    • Leeftijdsgroep (bijv volwassenen versus kinderen)
    • Geslacht (bijv mannen/vrouwen/unisex)
    • Verzending
  4. Als je productfeed klaar is, dan upload je deze. Opt-in voor free listings en zorg er dan voor je de stappen in je Merchant Centre uitvoert voor gratis vermeldingen
  5. Houd je feed up to date en zorg dat producten worden toegevoegd, wijzigingen worden doorgevoerd etc.

Het is sterk aanbevolen om dit te doen. Echter, zijn er ook nog twee andere manieren waardoor producten gratis kunnen worden geplaatst:

  • Als je website kan worden gecrawld kan het zo zijn dat je producten in de gratis vermeldingen komen. Als je dit niet wenst kan je dit ook uitsluiten
  • Middels product structured data. Om Google te voorzien van productdata is het sterk aan te raden om producten te voorzien van structured data. Zo kan je toevoegen of er productbeoordelingen zijn, wat de voor en nadelen van een product zijn, als er prijswijzigingen zijn of als er verzendkosten aanwezig zijn

De gratis vermeldingen geven verschillende informatie over producten. Afhankelijk van welk product je zoekt en welke informatie Google heeft verzameld over het product worden de resultaten getoond. Over het algemeen raad ik aan om je feed zo veel mogelijk te vullen met informatie. Dus niet alleen de must-haves maar ook de nice-to-haves. Zorg daarnaast dat je productpagina’s voorziet van zo veel mogelijk relevante product structured data. Hieronder een aantal tips.

  • Productafbeeldingen.
    • Elk product moet een link hebben naar de product afbeelding.
    • Gebruik unieke afbeeldingen 
    • Zorg ervoor dat je productafbeeldingen van hoge kwaliteit zijn, minstens 250×250 pixels, niet groter dan 64 megapixels en 16 MB.
    • Het hele product moet te zien zijn, en als het een bundel is, moeten alle producten zichtbaar zijn.
    • Gebruik geen promotiemateriaal in de afbeelding 
       
  • Producttitels. Zorg ervoor dat je product titels overeenkomen met hetgeen mensen op zoek zijn. Stel je bent op zoek naar Adidas voetbalschoenen, dan heeft het zeker zin om Adidas voetbalschoenen in de titel te verwerken. Ook zaken zoals type schoen (kicks, futsal, kunstgras), kleur en productnaam zijn belangrijk. Wanneer mensen dan specifiek zoeken naar een blauwe Adidas voetbalschoen (ook al horen kicksen zwart te zijn…) dan is de kans groter dat je vertoond wordt als je titel matcht met de zoekopdracht. Vermijd wel termen zoals sale, korting, aanbieding
  • Reviews en beoordelingen. Zorg ervoor dat je product reviews verzamelt. Dit kan gebruikers helpen een weloverwogen beslissing te maken. Ook is te zien dat reviews afkomstig zijn van jouw shop. Verder vallen de reviewsterren op in de zoekresultaten
  • Prijs kan een belangrijke factor zijn. Vaak is de prijs en beoordelingen bepalend of jij wordt vertoond als er meerdere aanbieders zijn die hetzelfde product verkopen.
  • Merk, beschikbaarheid, GTINs/MPNs en verzending worden vaak getoond en zijn een must om in te vullen.
  • Het invullen van de kleur/maat/materialen etc vergroot de kans op rich product snippets. Met deze informatie verrijk je je productdata en is de kans op wanneer mensen specifieker zoeken ook jouw product eerder wordt vertoond.

Personalisatie en webactiviteit zijn van invloed op wat voor producten je ziet
Google houdt rekening met zoekgedrag en personalisatiesignalen van een gebruiker bij het tonen van gratis vermeldingen. Dit betekent dat de vermeldingen die een gebruiker ziet, kunnen worden beïnvloed door hun eerdere zoekopdrachten, browsegeschiedenis, locatie en andere factoren. Google streeft ernaar relevantere en meer op maat gemaakte winkelervaringen te bieden, waarbij producten worden getoond die waarschijnlijk beter aansluiten bij de interesses en voorkeuren van de gebruiker. Ik merk heel erg dat producten nog vrij random worden vertoond en zie weinig terug van die personalisatie. Voornamelijk bekende/grote shops met veel websiteverkeer en autoriteit staan vaak in de organische listings. Dit betekent niet dat je geen kans hebt om er te staan. Zeker als je heel specifiek bent in je producttitels, omschrijvingen en zoveel mogelijke nuttige data meeschiet.

De shopping knowledge graph is de gecentraliseerde database van Google met productinformatie. Voor het opbouwen van deze knowledge graph wordt informatie uit feeds vanuit het merchant center, structured data en andere online bronnen gebruikt. Met deze informatie kan Google de relaties tussen producten, merken, categorieën en andere entiteiten begrijpen, waardoor nauwkeurigere en relevantere zoekresultaten mogelijk zijn. 

De shopping knowledge graph speelt een cruciale rol bij SGE (search generative experience). Door de relatie en context van producten te begrijpen wordt middels SGE nauwkeurige en relevante resultaten getoond, ook al is de zoekopdracht complex. Stel je bent op zoek naar een paar zwarte voetbalschoenen voor je man, maar deze mogen niet meer kosten dan 150 euro. Dan kan SGE middels vergelijkingen in de shopping knowledge graph jou voorzien van de juiste producten. Naast het ophalen van productinformatie wordt ook de context rondom de vraag begrepen en worden producten aanbevolen op basis van jouw zoekopdracht. Middels machine learning probeert Google te achterhalen wat de juiste intenties en nuances zijn achter een zoekopdracht en kan vragen om aanvullende informatie. Naast textuele aanbevelingen zijn de zoekresultaten visueel, waarbij je direct productafbeeldingen en eventueel video’s ziet die geïntegreerd zijn in de antwoorden die SGE genereren. 

Wil je je goed voorbereiden op de mogelijk ingrijpende veranderingen? Zorg ervoor dat jouw productfeed in orde is en zoveel mogelijk productdata structureert om de kans op gratis vermeldingen voor nu en in de toekomst te vergroten.

Content

meer weten over gratis vermeldingen?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *