Google is op zoek naar betrouwbare informatie van bronnen die zij vertrouwt. Hiervoor gebruikt het het concept van E-E-A-T als kwaliteitsbeoordeling. Dit concept dient door de hele website verweven te zijn. Zeker als de site onder YMYL valt. Wij leggen het concept hieronder uit.
Het internet staat vol met informatie. Het doel van een zoekmachine al lang niet meer het indexeren en ranken van deze informatie. Google heeft het namelijk ook op zich genomen om de strijd aan te gaan met valse informatie en onwaarheden. Om het algoritme hierin te trainen is ooit het concept van E-A-T in het leven geroepen.
Wat is Google’s EEAT?
Sinds 2015 heeft Google het concept van E-A-T al opgenomen in hun Quality Raters Guidelines. Dit is het handboek voor Google’s evaluators die de relevantie en kwaliteit van zoekresultaten beoordelen. Van origine bestaat E-A-T uit de pijlers Expertise, Authoritiveness en Trustworthiness. In december 2022 heeft Google hier, tijdens de grote Helpful Content Update, een extra E aan toegevoegd: de E van Experience. Dit concept wordt gebruikt bij het beoordelen van een website op de betrouwbaarheid, autoriteit, expertise en nu dus ook de ervaring van de website.
Hoe belangrijk is EEAT?
EEAT is de rode draad op je website en heeft nagenoeg overal effect op. Het is een concept dat op alle zoektermen effect heeft, zij het in verschillende gradaties. Als een blogger een persoonlijke blog heeft over welke gerechten hij of zij wel en welke niet lekker vindt, is EEAT van minimaal belang. Het gaat hier om een persoonlijke mening over een onderwerp dat geen effect heeft op anderen. Geeft de blogger op een website direct advies over de werking van medicijnen en ander kwalen, dan is EEAT juist enorm van belang. Het is van belang dat de websites die ranken op de relevante zoektermen geen misleidende informatie of onwaarheden verkondigen. Deze zoektermen vallen binnen het veld van Your Money Your Life (YMYL). Speciaal voor dit soort websites is het cruciaal om te optimaliseren op het gebied van EEAT.
Is EEAT een ranking factor?
Google geeft het belang van EEAT toe, maar ontkent dat het een meetbare metric is en daarmee een ranking factor. Volg je het nog?
Bij SDIM vermoeden we, met de komst van Search Generative Experience, dat EEAT de onderliggende motor wordt om nog goed te scoren binnen de vernieuwde index van Google.
Wat zijn YMYL websites?
Dit zijn websites die gaan over onderwerpen die zowel een positief als negatief effect kunnen hebben op het geluk, de gezondheid en de financiële situatie van de gebruiker. Denk aan websites uit de medische branche, de financiële branche of de gezondheidszorg, maar ook webshops.
SEMrush heeft een aantal voorbeelden gegeven van YMYL categorieën:
- Pagina’s waar financiële transacties worden gedaan, zoals webshops
- Pagina’s die financiële informatie aanbieden, zoals informatie over investeringen of belastingen
- Pagina’s die medische informatie aanbieden over specifieke ziektes en geestelijke gezondheid
- Pagina’s die juridische informatie aanbieden over kinderbijslag, scheiding, erfenis etc.
Websites die binnen één van deze categorieën vallen, lopen een hoger risico wanneer zij content van lage kwaliteit publiceren. Daartegenover staat dat YMYL websites die hoog ranken in de zoekresultaten heel goed scoren op EEAT.
De gevolgen van EEAT voor YMYL
Het integreren van EEAT in het algoritme heeft in het verleden voor belangrijke schommelingen gezorgd, zeker voor YMYL websites. Zo heeft de ‘medic update‘ van Google in 2018 behoorlijke impact gehad. Niet langer rankte blogs en niet-autoritaire website voor medische termen zoals ‘natural cough remedies’, maar grote autoritaire websites als WebMD, Medical News Today en MedicineNet.
Bron: Ahrefs
In de sheet heronder wordt de nuance tussen YMYL en niet-YMYL onderwerpen verder toegelicht.
Hoe wordt EEAT beoordeeld?
Het is belangrijk om te weten dat EEAT geen metric is. Zoals aangegeven is EEAT een rode draad in alle elementen op de website. Een ander belangrijk punt om te begrijpen is dat het verbeteren op EEAT niet altijd mogelijk is, je moet namelijk wel ervaring, expertise of autoriteit bezitten alvorens je het kan tonen.
Stel jezelf eens de volgende vragen:
- Hoe sta je aangeschreven als organisatie?
- Waarom moet Google jouw informatie vertrouwen?
- Laat jij je expertise zien in de content die je schrijft?
- Transparantie over wie de content schrijft.
- Waarom is de schrijver gekwalificeerd voor het onderwerp?
- Wie controleert de teksten op feiten?
- Ben je consistent in de informatie die je biedt?
Veel websites die geraakt zijn door EEAT wijzigingen aan het algoritme zijn geraakt omdat zij simpelweg geen EEAT bezitten. De verliezers hadden twijfelachtige auteurs, een slechte reputatie, toonde geen expertise of claimden een expert over alles te zijn door middel van de onderwerpen waarover zij schreven op de website.
In de Search Quality Evaluator Guidelines geeft Google meer inzicht hoe hun Quality Evaluators websites beoordelen op EEAT.
Al sinds het begin van zoekmachineoptimalisatie zijn content en linkbuilding (autoriteit) twee van de drie SEO pijlers, naast techniek.
Voorbeelden van websites die hebben last van EEAT wijzigingen
Niet iedere zoekterm en dus niet iedere website heeft evenveel ‘last’ van EEAT. In de core updates van de afgelopen jaren zijn er een aantal websites die met name last ondervonden van een wijziging in EEAT beoordeling door het algoritme:
- Reisblogs: Als de reisblog ervaringen of informatie deelde over bestemmingen en niet daadwerkelijk kon aantonen dat het ervaring uit eerste hand had, waren de gevolgen van EEAT duidelijk merkbaar.
- Review websites: Reviews websites geven advies over producten of diensten. Als zij niet aantonen daadwerkelijk ervaring hebben met de producten of diensten, verloren zij behoorlijk in vindbaarheid.
- Lijstjes sites: Vaak weinig hulpzame content die tevens ook niet uniek is.
- Songtekst sites: Natuurlijk van nature al geen unieke content.
- Affiliate sites: Zijn vooral gericht op het doordrukken van verkopen, zonder hiervoor altijd eerlijke informatie tegenover te zetten.
Hoe verbeter je de EEAT?
Expertise
Wees een expert binnen het vakgebied. Benadruk dit in ieder geval in de belangrijkste tekst die op de webpagina te zien is. Zorg ervoor dat de content betrouwbaar, up-to-date en bruikbaar is voor lezers. Dit is dus vooral heel belangrijk voor YMYL websites. Als de content op deze websites onjuiste informatie bevat, is er een grotere kans dat de gebruikers een risico lopen. Het is raadzaam content op deze websites te laten schrijven of controleren door een gecertificeerde professional.
Valt de site niet binnen de YMYL branches, dan is een persoon met expertise niet persé noodzakelijk en voldoet een professionele schrijver of journalist. Op bijvoorbeeld blogs en fora is het acceptabel als content zoals recepten, geschreven wordt door ‘gewone’ mensen die online hun ervaringen delen.
Experience
De nieuwste E van Experience duidt op het bieden van daadwerkelijke ervaring met de product, dienst of informatie. Dit is met name belangrijk voor content waar meningen over gedeeld worden. Denk hierbij aan reviews, reisblogs en adviezen. Uit de content moet blijken dat de schrijver van de content ‘first-hand experience’ heeft en van daaruit de tekst geschreven heeft.
Authoritativeness
Google wil graag dat je laat zien dat je een autoriteit bent of dat de schrijvers van de content dit zijn. Geef duidelijk aan wie de auteur is. Zorg dat het voor een zoekmachine duidelijk wordt waarom deze auteur geschikt is om dergelijke informatie te bieden. Voeg aan de content bijvoorbeeld de functie van de auteur toe of een kort stukje biografie boven of onderaan de pagina. Je kunt ook linken naar een pagina met de volledige biografie als de content geschreven is door een expert binnen de eigen organisatie.
Vooral voor YMYL websites is het belangrijk dat je laat zien welke kwalificaties je bezit. Verstrek je bijvoorbeeld specifieke medische informatie en geef je hierin advies, dan moet dit zijn geschreven of gecontroleerd zijn door dokters of professionals uit de gezondheidszorg. Zijn de content medewerkers geen experts, dan is het raadzaam om door middel van gedegen onderzoek en brongebruik te laten zien dat je het belangrijk vindt om juiste informatie te delen. Kies de bronnen zorgvuldig en link naar deze bronnen met de juiste ankerteksten. Google houdt van hoge kwaliteit backlinks en de gebruiker houdt van transparantie. Hierdoor vergroot je het vertrouwen van de gebruikers.
Verkrijg vermeldingen op kwalitatieve, betrouwbare websites.
In het SEO werkveld zijn backlinks niet onbekend. Ook op het gebied van EEAT zijn backlinks belangrijk. Het zijn tekenen van vertrouwen. Google geeft dit zelf ook aan.
Versterk de reputatie
Een andere manier om de autoriteit te versterken is het online delen van persoonlijke ervaringen van gebruikers met het merk, zoals testimonials en reviews. Goede beoordelingen zorgen voor een goede reputatie. Potentiële klanten bekijken deze reviews vaak voordat ze overgaan tot actie. Deze reviews kunnen dus invloed hebben op het aankoopproces van een gebruiker. Daarnaast kunnen ze de kwaliteitsbeoordeling van Google beïnvloeden. In de Google Search Quality Rating Guidelines staat dat populariteit, betrokkenheid en beoordelingen van gebruikers kunnen worden beschouwd als een bewijs van de reputatie.
Monitor alle kanalen waar klanten hun feedback en ervaringen delen. Door op een gepaste manier te reageren op deze kanalen en een uitstekende klantenservice te bieden laat je een sterke indruk achter op jouw klanten. Je hoeft je niet direct zorgen te maken als je een paar negatieve beoordelingen hebt. Google kijkt naar de details van deze beoordelingen en naar het totale aantal beoordelingen. Als de grote meerderheid positief is dan hoeft dat verder geen negatieve invloed te hebben op de kwaliteitsbeoordeling.
Trustworthiness
Laat de bezoekers zien dat ze jouw organisatie kunnen vertrouwen. Schrijf content voor de gebruikers en niet voor de zoekmachines. Content zou gebruikers moeten helpen of iets moeten leren over een onderwerp dat gerelateerd is aan de organisatie. Google heeft een aantal algemene paginadoelen opgesteld:
- Het delen van informatie over een bepaald onderwerp
- Het delen van persoonlijke of sociale informatie
- Het delen van foto’s, video’s of andere formulieren of media
- Het uiten van een opinie of een standpunt
- Het vermaken van de gebruiker
- Het verkopen van producten of diensten
- Het toestaan van gebruikers om vragen te stellen die andere gebruikers beantwoorden
- Het toestaan van gebruikers om documenten te uploaden of software te downloaden
Contactinformatie
Het tonen van contactinformatie op de website geeft gebruikers vertrouwen omdat ze zien wie er achter de website zit en dat ze contact kunnen opnemen met een mens achter de website.
Biedt gebruikers een veilige omgeving
Betrouwbaarheid is vooral belangrijk voor E-commerce websites, die gebruikers vragen om betalingsgegevens zoals creditcardgegevens. Alles op de website moet bezoekers het gevoel geven dat ze veilig zijn. Als de website nog geen beveiligde SSL verbinding heeft is dat de belangrijkste stap om mee te beginnen.
Aan de slag met EEAT
Zorg ervoor dat elk onderdeel van je website voldoet aan Google’s vereisten, zowel op pagina niveau als op site niveau. Volgens Google krijgen websites die E-A-T links laten liggen een lagere kwaliteitsbeoordeling. Als je geen expert of autoriteit bent of niet betrouwbaar bent, beoordeelt Google de website als lage kwaliteit en heeft dit invloed op de rankings. Door geloofwaardige content te schrijven bouw je tevens vertrouwen op bij de gebruikers van de website.
Hoe pas je dit toe op jouw website?
Zorg ervoor dat de belangrijkste content van hoge kwaliteit is. Dit doe je door deskundigheid te tonen en de content op een gezaghebbende manier te schrijven. Dit wordt algemeen als betrouwbaar beschouwd.
Biedt op de website genoeg aanvullende informatie en waarde voor bezoekers. Denk hierbij aan naw gegevens, een ‘over ons’ pagina en een aanvullende klantenservice.
Vermeld op de ‘over-ons’ pagina alle redenen waarom je de meeste autoriteit heeft binnen het vakgebied. Benoem gewonnen awards, persaandacht en alle jaren aan ervaring.
Zorg ervoor dat de website content bevat waarmee zoekvragen beantwoord kunnen worden en dat de website informatie van toegevoegde waarde biedt.
Update en bewerk de website regelmatig om kwalitatieve, accurate en relevante informatie te bieden. Kijk voor een volledig overzicht van richtlijnen inclusief voorbeelden in het volledige Search Quality Evaluator Guidelines document.
Wil je weten hoe jouw website er aan toe is op het gebied van EEAT?
Wil je weten hoe jouw website scoort op deze pijlers en hoe je hoge kwaliteit content kan creëren? Neem contact ons met ons ervaren SEO team! Wij denken graag met je mee en helpen je graag verder.
Meer weten over eeat?
Reacties (0)