Als je een webshop hebt en daarnaast op bol.com verkoopt, zul je merken dat het beheren van twee systemen veel tijd in beslag neemt. Je moet het aanbod, de voorraad, verkoopcijfers en logistiek in twee systemen beheren. Als je bijvoorbeeld een nieuw product toevoegt, moet je de wijzigingen doorvoeren in je webshop en op bol.com. En wanneer iemand een bestelling plaatst op bol.com, moet je de voorraad handmatig bijwerken in je webshop. Dat levert dubbel werk op en is foutgevoelig, zeker als je een groot assortiment hebt. Gelukkig is het mogelijk om je webshop te koppelen met bol.com, zodat je slechts in één systeem hoeft te werken. In dit artikel legt SDIM hoe een koppeling werkt.
De voordelen van een bol.com koppeling met je webshop
Het koppelen van je webshop met bol.com heeft enkele voordelen:
- Tijdsbesparing. Als shopeigenaar of -beheerder wil je zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan het beheren van productdata. Met een koppeling hoef je wijzigingen alleen door te voeren in je CMS en blijven gegevens actueel op beide kanalen. Nieuwe producten worden automatisch verstuurd van je webshop naar bol.com Ook kun je gebruikmaken van de functionaliteiten in het CMS in plaats van die op bol.com. Je kunt bijvoorbeeld pakbonnen maken binnen je webshop, waarna de verzendinformatie wordt doorgestuurd naar bol.com.
- Minder foutgevoelig. Je kunt de voorraad op beide kanalen met elkaar synchroniseren. Zo voorkom je dat er iets wordt verkocht dat uitverkocht blijkt te zijn doordat de voorraad niet was aangepast.
- Toekomstbestendigheid. Zodra je een koppeling hebt opgezet, kun je die ook gebruiken voor andere verkoopkanalen zoals Amazon. En als je organisatie groeit, kunnen medewerkers vanuit verschillende disciplines op een centrale plek aan de webshop werken.
- Gecentraliseerde data. Door de koppeling blijven data zoals verkoopcijfers en klantgegevens op één plek (je webshop). Zo worden data-analyses eenvoudiger.
Eenvoudig koppelen met Channable
Wil je je webshop koppelen met bol.com, dan kun je gebruikmaken van de populaire tool Channable. Met deze tool stuur je producten naar bol.com en wordt de productdata automatisch bijgewerkt. De bekendste CMS’en worden ondersteund, zoals WooCommerce, Shopify, Lightspeed en Magento. De installatie is doorgaans erg eenvoudig en kost weinig tijd.
Productdata optimaliseren
Zodra de koppeling klaar is, kun je in Channable de productdata aanpassen voordat deze naar bol.com worden verstuurd. Het platform stelt namelijk specifieke eisen aan productinformatie. Sommige productinformatie is verplicht; het andere deel is handig om in te vullen als je beter vindbaar wil zijn. Met Channable optimaliseer je eenvoudig de productdata door middel van ALS-DAN regels. Met zulke regels kun je van alles aanpassen, zoals titels, prijzen, beschrijvingen, afbeeldingen en verzendinformatie. Je hoeft geen wijzigingen aan te brengen in het CMS, want alles wordt geregeld in Channable. Wil je bijvoorbeeld producten met een prijs lager dan €10 niet vertonen op bol.com, dan gebruik je de volgende regel:
Bestellingen beheren in het CMS
Naast het koppelen van de productdata, kun je ervoor kiezen om een orderkoppeling op te zetten. Zo hoef je alleen in het CMS bestellingen te beheren en wordt automatisch de voorraad bijgewerkt. Wanneer je een order afrondt in het CMS, wordt de orderstatus en de verzendinformatie (track & trace) automatisch verwerkt in bol.com. De koppeling werkt met zo goed als alle vervoerders zoals PostNL/MyParcel, DHL, DPD en UPS.
Geautomatiseerde advertenties
Is je productinformatie naar wens geoptimaliseerd? Dan kun je ervoor kiezen om te beginnen met adverteren op bol.com. Je bent daar nu klaar voor, omdat Channable optimale productinformatie aanlevert en je advertenties altijd up-to-date blijven.
Nog niet aangesloten op bol.com?
Verkoop je nog niet op bol.com? Dan moet je dat zeker overwegen. Het platform heeft een enorm bereik in Nederland en België. En de zoektocht van een consument begint steeds vaker op bol.com in plaats van traditionele zoekmachines. Bijkomend voordeel is dat je kunt meeliften op de naamsbekendheid en marketinginspanningen van bol.com.
SDIM zorgt voor koppeling
Ben je op zoek naar een betrouwbare partner die de koppeling van je webshop met bol.com uit handen neemt? SDIM ontzorgt je volledig op dit gebied en zorgt ervoor dat je optimale productinformatie doorstuurt naar bol.com. Ook zet SDIM volledige bol.com advertenties op. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.
Contact met een specialist?
Reacties (0)