Usability kan omschreven worden op meerdere manieren; user-friendly, gebruiksvriendelijkheid of bruikbaarheid. In het vakgebied usability binnen CRO wordt met elke ontwikkelingen rekening gehouden met de toegankelijkheid van een product. Of dit nou machines, gereedschappen, processen of websites zijn, bij elk van deze ontwikkelingen worden de wensen en behoeftes van de eindgebruikers in acht genomen.
Usability op een website
Usability op een website is een maatstaf voor hoe goed een gebruiker een website kan gebruiken om een specifiek doel op efficiënte, effectieve en bevredigende manier te kunnen behalen. Uiteraard verschillen deze doelen van elkaar. Zo is het doel van een online webshop om de gebruikers zo makkelijk mogelijk een product te kunnen laten komen, terwijl het voor een hotel belangrijk is om de gebruiker het zo makkelijk mogelijk te maken om een kamer te laten boeken.
Wanneer een website tekort schiet op het gebied van usability, kan dit een negatief effect uitoefenen en zullen de gebruikers de website vroegtijdig verlaten. Een gebruiksvriendelijke website wordt daarom juist steeds belangrijker en zorgt voor meer vaste en nieuwe klanten!
Hoe krijg je een gebruiksvriendelijke website?
Je weet nu waar usability voor staat, maar hoe pas je dit toe in de praktijk? Er zijn verschillende manieren om jouw website gebruiksvriendelijker te maken, maar wat het beste voor jou werkt staat niet op internet beschreven, dit is een kwestie van heel veel testen. Door het uitvoeren van gebruikerstesten kun je achterhalen welke obstakels de gebruikers ondervinden op jouw website.Â
Wanneer je deze obstakels heeft geconstateerd komt er creativiteit bij kijken. Er zijn altijd meerdere oplossingen die een obstakel kunnen doen laten verdwijnen, maar welke past het best? Door bijvoorbeeld gebruik te maken van A/B testen kun je meerdere variaties tegenover elkaar zetten, om te kijken welke variatie het beste bevalt voor jouw eindgebruikers en zo een obstakel doen laten verdwijnen.
Een aantal tips voor een gebruiksvriendelijke website
Duidelijke navigatie
- Wees specifiek met de menu items
- Uw navigatie heeft effect op de SEO prestaties
- Link met jouw logo terug naar de homepage
- Geef meer prioriteit aan je primaire navigatie
- Hou het aantal menu items minimaal
- Voeg een zoekbalk toe
Consistentie
Wij doen het liefst iets wat overeenkomt met wat we eerder hebben gezegd of gedaan. Bijvoorbeeld; als je een bestelling plaatst en je moet je gegevens invoeren, dan schrikt een lang formulier af. Daarom is het verstandig om deze formulieren op te knippen in behapbare stukjes, want als je het eerste stukje hebt ingevuld, ben je sneller bereidt om het tweede deel ook in te vullen.
Foutmeldingen
Wanneer jouw gebruikers ergens de fout in kunnen gaan, laat dan duidelijk zien wat zij fout doen en hoe zij dit kunnen oplossen. Wanneer je dit niet doet, zullen gebruikers eerder geneigd zijn om af te haken. Het voorkomen van deze fouten is nog beter, door duidelijk aan te geven wat je van jouw gebruikers verwacht bij de gewenste actie.
Feedback en Feedforward
Feedforward is het vooraf informeren van de gebruiker wat hen te wachten staat bij aankomende actie. Bijvoorbeeld bij een check-out kun je aangeven hoeveel stappen er nog te gaan zijn en in welke stap van check-out fase de gebruiker zich bevindt.
Efficiëntie
Efficiëntie is een maatstaf voor hoe goed een website doet wat hij moet doen. Ervan uitgaande dat het doel van nut en effectiviteit is bereikt, is efficiëntie het volgende bruikbaarheidsdoel waarmee rekening moet worden gehouden. De efficiëntie van de tools die op de website worden geïntroduceerd, is net zo belangrijk als de aanwezigheid van de tools zelf. Het gaat echter verder dan dat. Een systeem moet meer doen dan gebruikers toestaan het te gebruiken, het moet de gebruiker ondersteunen. Bij het gebruik van tools op een website moet de gebruiker het gevoel hebben dat het systeem; coherent, compact, sequentieel en logisch is.
Gebruikerservaring optimaliseren
Wil je de ervaring van jouw gebruikers optimaliseren, maar weet niet waar je moet beginnen? Neem dan gerust contact met ons op. Ben je benieuwd wat wij behandelen in dit traject, neem gerust een kijkje bij onze CRO dienst.
neem contact op met een specialist
Reacties (0)