Ben je al geüpgraded naar Universal Analytics?
Gedurende lange tijd hebben wij bij het aanmaken van een nieuw Google Analytics account de keuze gehad om gebruik te maken van de klassieke Google Analytics code of de Universal Analytics code. Universal Analytics bevond zich gedurende deze periode in bèta-fase. Daarbij waren nog niet alle functionaliteiten publiekelijk uitgerold zoals het aanmaken van remarketinglijsten via Google Analytics. Pas vorige maand is Universal Analytics helemaal uit bèta gekomen en zijn alle Universal Analytics features voor iedereen beschikbaar gemaakt. Via deze blogpost leggen we uit wat de extra mogelijkheden zijn van Universal Analytics en waarom het verstandig is om niet al te lang te wachten met het upgraden naar de nieuwste code.
Verschillen Google Analytics en Universal Analytics
Voor een beter begrip van Universal Analytics en het maken van de keuze of je wel of niet over moet stappen naar Universal Analytics, is het belangrijk om te weten wat nou de verschillen zijn tussen de klassieke Google Analytics code en de Universal Analytics code. De belangrijkste verschillen staan in onderstaand tabel schematisch weergegeven.
Klassieke Google Analytics code | Universal Analytics Code | |
Sessies vs. Gebruikers | Sessies staan centraal | Gebruikers staan centraal |
Online & Offline tracking | Online tracking | Online & Offline tracking |
Cross-device tracking | Eén apparaat | Over meerdere apparaten |
Configureerbare opties* | Via aangepaste tracking-code | Via Google Analytics beheer |
Additionele tracking | Vrije variabelen | Secundaire metrics/dimensies |
*Time-out instellingen voor sessie en campagne, toevoegen van organische zoekbronnen, uitsluiten van domeinen uit verwijzingsverkeer en uitsluiten van zoektermen als organische-verkeersbronnen.
Maak gebruik van nieuwe features
Met het nieuwe meetprotocol is het onder meer mogelijk gemaakt om een ‘user ID’ te koppelen aan een bepaalde gebruiker op de website. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een (niet-persoonlijk identificeerbaar) klantnummer dat bekend wordt na het inloggen van de gebruiker. Zodra een gebruiker is ingelogd, is het klantnummer en dus de gebruiker bekend. Zodra deze gebruiker bijvoorbeeld een jaar later weer de site bezoekt en inlogt, dan kunnen beide sessies van deze gebruiker worden toegewezen aan deze gebruiker. Dit is zelfs mogelijk over verschillende apparaten waarbij Google Analytics niet meer afhankelijk is van de cookies die op een bepaald apparaat staan. Op die manier kan het gedrag van gebruikers over verschillende apparaten inzichtelijk gemaakt worden.
Een andere mogelijkheid is om data in het Google Analytics account te verrijken met externe bronnen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een CRM-systeem of een offline kassasyteem. Stel je voor dat een gebruiker online een couponcode download en hiermee offline een aankoop realiseert. Dan is het mogelijk om de offline aankoop toe te wijzen aan de gebruiker online. Hierbij is de couponcode de sleutel om online en offline met elkaar te verbinden. Deze mogelijkheden maken het mogelijk om het rendement van een online campagne beter inzichtelijk te maken. Het resultaat naast directe online conversies kan nu worden meegenomen. Deze functionaliteiten geven je de beschikking over nog meer data en helpen je daarbij nog beter bij het maken van belangrijke data-gestuurde beslissingen.
Hopelijk heb je met bovenstaande tabel en toelichting een iets beter beeld kunnen schetsen van de mogelijkheden van Universal Analytics. Voor nadere toelichting kan ik je verwijzen naar eerder geschreven blogpost over Universal Analytics. In dit artikel staan de eerder genoemde – veelal nieuwe – features binnen Universal Analytics nader beschreven.
Wees voorbereid op de toekomst
Ook al maak je niet direct gebruik van alle nieuwe features die mogelijk zijn met Universal Analytics, toch is het evengoed aan te raden dat je een overstap maakt naar de Universal Analytics code. Google is het gebruik van Universal Analytics flink aan het promoten. Hiervoor heeft Google zelfs het Universal Analytics-upgradecentrum tot leven geroepen om de upgrade naar Universal Analytics te vergemakkelijken. Bij het aanmaken van een nieuw account kan zelfs niet meer gekozen worden voor de klassieke Google Analytics code, maar kan enkel gebruik gemaakt worden van de nieuwe Universal Analytics code. Het is waarschijnlijk dat nieuwe reports en features alleen nog voor Universal Analytics zullen worden uitgerold.
Wees verzekerd van een continue meting
In het Universal Analytics-upgradecentrum spreekt Google van een zogeheten ‘Universal Analytics-upgradetijdlijn’ waarbij de uitrol van Universal Analytics in 4 fases wordt ingedeeld. Op dit moment bevinden wij ons in fase 3 waarbij Universal Analytics volledig uit bèta is en alle functies voor iedereen toegankelijk is. In de volgende (en tevens laatste) fase schetst Google een situatie waarin onder meer oudere Google Analytics codes niet meer worden ondersteund (en er dus ook geen meting meer plaatsvindt). Google geeft echter niet aan op welke termijn wij ons in de laatste fase gaan bevinden. Aangezien de klassieke Google Analytics code nog steeds op veel domeinen gebruikt wordt, is het niet zeer aannemelijk dat de overgang naar de volgende fase op korte termijn zal geschieden. Om een continue Google Analytics meting te kunnen waarborgen is het echter toch aan te raden om niet te lang te wachten met het overstappen naar Universal Analytics.
Zeg vaarwel tegen de klassieke Google Analytics code
Jarenlang hebben wij gebruik gemaakt van de klassieke Google Analytics code net zoals wij jarenlang onze heil hebben gezocht in Windows XP. Pas de afgelopen maand heeft Microsoft de ondersteuning voor Windows XP stop gezet. Windows XP is het gewoon niet meer. Voor zowel Windows XP als de klassieke Google Analytics code geldt hetzelfde. Wij danken je zeer voor al die prettige jaren samen, maar het wordt nu echt tijd om door te gaan…
Migratie naar Universal Analytics
Mogelijk zie je door middel van dit artikel het nut in van Universal Analytics en ben je overtuigd geraakt om te migreren naar Universal Analytics. Zorg er in dat geval voor dat alle klassieke Google Analytics codes op de website worden vervangen door de Universal Analytics codes. In veel gevallen is het niet voldoende om de standaard Google Analytics code die op alle pagina’s geplaatst staan te vervangen. Vaak wordt er gebruik gemaakt van additionele codes zoals virtuele paginaweergaves, Event Tracking codes of E-commerce codes om al het wenselijke meetbaar te maken. Controleer dus goed hoe de huidige meting in elkaar zit en zorg dat álle Google Analytics codes op de juiste manier worden vervangen, zodat je geen waardevolle data verliest.
Hopelijk helpt dit artikel je bij het begrijpen van Universal Analytics en bij het maken van de keuze voor het overstappen naar Universal Analytics. Wij begrijpen uiteraard dat een dergelijke migratie complex kan zijn en dat je mogelijk nog vragen hebt. Neem in dat geval gerust vrijblijvend contact met ons op. Mogelijk kan SDIM je helpen bij een implementatie of migratie naar Universal Analytics. Wij helpen graag verder!
Reacties (0)