17 augustus 2015 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

Remarketing Lists for Search Ads (RLSA)

3 minuten lezen
Google Ads Logo

Voor degenen die niet bekend zijn met RLSA, geef ik eerst nog een korte uitleg. RLSA stelt adverteerders in staat om het gedrag van websitebezoekers en zoekgedrag binnen Google te combineren. 

In de basis werkt RLSA net zoals de remarketingcampagnes die je vanuit het Google Display Netwerk kent. Websitebezoekers worden verzameld in remarketinglijsten binnen Google Ads om ze vervolgens later te kunnen retargeten. Het verschil met de oude remarketingcampagnes is, dat je met behulp van RLSA deze bezoekers nu niet bereikt door middel van het pushen van advertenties op andere websites, maar je toont advertenties als deze bezoekers binnen de zoekmachine van Google zoeken. Dit stelt je als adverteerder in staat om te adverteren op relevante zoekwoorden, maar alleen bezoekers die je website al hebben bezocht.

Door het juist inzetten van RLSA kun je meer resultaat uit je Google Ads Search-campagnes behalen. Hetzij door het realiseren van meer resultaat in termen van leads, verkopen, of meer omzet. Door remarketinglijsten te maken van je waardevolste gebruikers die op je website zijn geweest, kun je bijvoorbeeld hogere biedingen aan je zoekwoorden meegeven of specifiekere acties of advertenties te laten zien aan gebruikers die al eens op je website zijn geweest.

Afhankelijk van je doelstelling kun je de Remarketing for Search campagne op meerdere manieren insteken. Hieronder vind je enkele voorbeelden:

  1. De eerste mogelijkheid is om je bestaande Google Ads-campagne uit te breiden met aparte biedingen. In het geval dat een bezoeker eerder op je website is geweest én in de zoekmachine van Google een zoekterm gebruikt die in je bestaande Google Ads-campagne staat, kun je aparte biedingen opgeven. Zoals gezegd is men bekend met je bedrijf en is de kans groter dat men tot aankoop overgaat. Vanwege die grotere conversiekans ben je voor deze specifieke bezoeker uiteraard bereid meer te bieden. 
  2. De tweede mogelijkheid die Google Ads biedt is door terugkomende bezoekers ook met aparte advertentieteksten te targeten. Erg handig om nog eens een andere USP te communiceren. Ook een Google Ads campagne gefocust op merkbekendheid (vaak op generieke termen) kun je met deze vorm van remarketing for search vervolgens rendabeler maken. Je kunt een tweede (meer actiegerichte) boodschap communiceren en weet daarnaast dat iemand al bekend is met je website en dus een grotere conversiekans heeft.
  3. Tot slot kun je jouw RLSA-campagne ook gebruiken om bij bepaalde generieke zoekwoorden alleen advertenties te vertonen aan mensen die al op je website zijn geweest. Normaal gesproken zou een schoenenwinkel, vanwege rendabiliteit, niet bieden op de exacte term ‘schoenen’. Met RLSA kan dit ineens wel interessant zijn.

Remarketingdoelgroepen kunnen op twee manieren worden aangemaakt. De eerste optie is dat je gebruikmaakt van de Google Ads-remarketingtag die je hardcoded of bijvoorbeeld instelt via de Google Tag Manager. De tweede optie is door Google Analytics 4 te koppelen met Google Ads waarbij je vervolgens binnen Google Analytics 4 moet activeren dat je gegevensverzameling toestaat. De wijze van instellen van de doelgroepen is vergelijkbaar, maar in de basis verschilt van waaruit de bron wordt ingesteld.

  • Een remarketinglijst die gericht is op tekstadvertenties in de zoekmachine van Google moet minimaal over 1.000 cookies beschikken voordat je deze lijst kunt gebruiken. In tegenstelling tot remarketing via het Google Display Netwerk, waarbij je minimaal over 100 cookies moet beschikken in de afgelopen 30 dagen.
  • De maximale looptijd van een remarketinglijst voor Google Ads Search is 540 dagen. Houd er rekening mee dat, ondanks dat het mogelijk is om lijsten te maken van 540 dagen lang, het vanwege ontwikkelingen in de markt de looptijd in praktijk eerder verkort zal worden. Lees hier meer over de uitdagingen in het cookieless tijdperk.
  • Remarketinglijsten die informatie bevatten van het Google Display Netwerk, zoals gegevens over leeftijd, geslacht en interesses, zijn niet bruikbaar voor RLSA.
Google Ads Search Certified

Hulp nodig met Google Ads?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *