Conversies zijn niet weg te denken uit een succesvolle online marketing strategie. Deze zelfgedefinieerde doelstellingen worden veelvuldig gebruikt om de impact van online campagnes te evalueren. Binnen e-commerce zijn conversies makkelijk te kwantificeren en te analyseren: marges en omzet van een webshop zijn immers in euro’s uit te drukken. Echter, deze evaluatie kan lastig zijn wanneer je te maken heeft met niet-numerieke conversies. Dit is waar de conversiewaarde zijn intree doet, hieronder lees je wat dit begrip inhoudt en wanneer je hier gebruik van kunt maken.
Hoe evalueer je het succes van de online marketing campagnes? Wat als een campagne heel veel paginaweergaven genereert, maar bijvoorbeeld weinig nieuwsbriefinschrijvingen? Met conversiewaarden kun je zelf bepalen hoe zwaar verschillende conversies meewegen in de marketingstrategie. Je kunt een factuuraanvraag bijvoorbeeld een fictieve waarde van 50 euro toekennen en een nieuwsbriefinschrijving 20 euro. Nu er een conversiewaarde is toegerekend aan deze conversiedoelen zijn de deuren geopend voor een breed scala aan tools, inzichten en rekenmethoden. Daarbij is het belangrijk dat deze fictieve waarde niet helemaal uit het niets komt. Probeer daarom de keuze voor een fictief bedrag zoveel mogelijk te baseren op eerder verzamelde data: hoeveel levert een gemiddelde factuuraanvraag eigenlijk op? Of hoe vaak heeft een nieuwsbrief in het verleden geleid tot een nieuwe klant?
Reacties (0)