Wat is een Agency Trading Desk – Automated trading/buying van online advertising
Wat is een trading desk in de wereld van online advertising? En wat is het nut van een trading desk dan? Dat zullen we je proberen in enigszins normaal Nederlands uit te leggen en toe te lichten.
Agency trading desk
Een trading desk is een bureau dat adverteerders helpt met advies, setup en beheer & optimalisatie van online advertising campagnes. Een goede agency trading desk realiseert een hogere effectiviteit van campagnes.
Programmatic buying
Online advertising in alle vormen en maten worden online verhandeld via veilingen. Het proces gaat volledig geautomatiseerd. Dat wil zeggen, via systemen en dus zonder tussenkomst van mensen. De inkoop van online advertising via systemen heet programmatic buying en automated trading.
Real-time bidding
Bij realtime bidding(RTB) wordt online advertising aanbod gekocht en verkocht per impressie, via een exchange, in realtime. Dat betekent dat adverteerders bieden en kopers een bod accepteren op het moment dat een uiting op een website kan worden getoond aan een bezoeker. Tijdens het inladen van de website dus.
Ad exchanges
Er zijn verschillende veilingen waarop publishers hun advertentieaanbod kunnen verhandelen. Sommige grotere publishers hebben een eigen exchange, sommige publishers gebruiken een commerciële leverancier. Er zijn inmiddels exchanges gespecialiseerd in display, mobile, of video advertising. Exchanges voor TV commercials en ook radio en outdoor zijn in ontwikkeling.
SSP
Het systeem waarmee publishers hun aanbod op exchanges kunnen aanbieden heet een Sell Side Platform(SSP). Publishers kunnen uitgeverijen zijn, maar ook app-makers, blogs/vlogs, of zelfs digitale outdoor scherm exploitanten en in de toekomst digitale TV-spot advertising. Ook bestaat er cloud software waar reclame in zit. Denk aan bijvoorbeeld aan een Spotify. Ook Facebook en andere social media bieden inventory via exchanges aan. Feitelijk hoef je dit niet allemaal te onthouden. Je moet simpelweg begrijpen dat alle vormen van advertising via programmatic buying kunnen worden ingekocht.
DSP
Het systeem waarmee adverteerders hun advertenties op deze exchanges inkopen heet een Demand Side Platform. Lees ook onze de uitgebreide uitleg bij DSP’s. De keuze voor een DSP is belangrijk. Functionaliteit, prijs en kwaliteit verschilt namelijk sterk. Lees ook: “Uitleg bij DSP’s”
DMP
Een Data Management Platform(DMP) is een systeem waarmee een adverteerder op 1 centrale plek data uit vele bronnen verzamelen, om daarna met die die geautomatiseerd effectievere online advertising campagnes (email, display, maar ook dynamische websites) te kunnen draaien. Vaak zijn deze systemen onderdeel van een DSP, maar kunnen ook los worden ingezet en gekoppeld. De hoeveelheid en kwaliteit van databronnen en de mate waarin een DMP “praat” met andere systemen bepaald de kwaliteit van de DMP. Google biedt een eigen DMP. Voorbeelden van separate DMP’s zijn bijvoorbeeld Krux of Relay42. Lees hier ons volledige artikel Wat kunt je met een DMP
Het nut van de Trading Desk
Uit bovenstaande blijkt dat er alleen al in de basis voor programmatic buying flinke kennis nodig is. Om optimaal gebruik te maken van programmatic advertising bestaan agencies die je helpen met:
- Budgettering & benchmarks
- Doelstellingen bepalen (in verschillende aankoopbeslissing fases)
- Doelgroep (re-)targetting & datagebruik
- Keuze voor een DSP en bijbehorende toegang tot exchanges
- Biedingen instellen en optimaliseren
- Keuze voor, en optimalisatie van plaatsingen en creatives
- Best practices bij set-up van campagnes
- Specialistische kennis van de markt om leergeld te voorkomen
- Etc.
De SDIM trading desk
SDIM is de expert op programmatic buying. DSP onfhankelijk en volledig transparant. Adverteerder krijgen altijd volledig inzage in budget spend versus resultaat. Gebruik je al een DSP, of wilt u toegang via de SDIM bureau’s licentie op bijvoorbeeld Doubleclick? Van strategisch advies, tot implementatie en operationeel campagne management. Neem voor antwoorden op vragen of advies graag contact op.
Een specialist spreken?
Reacties (0)