Met een toenemende focus op DemandGen versus LeadGen, worden ook ondersteunende strategieën steeds belangrijker. Hierin is thought leadership een van de meest voorkomende: bekend staan in de markt als dé autoriteit in jouw branche. Hiermee bouw je een basis van vertrouwen en geloofwaardigheid op bij je doelgroep.
In dit blog deel ik de theorie erachter en een concreet stappenplan waarmee je vandaag nog een begin kunt maken aan jouw eigen thought leadship strategie.
Voordelen
Het bekend staan als Thought Leader heeft verschillende voordelen in jouw DemandGen aanpak:
- Je bereikt je doelgroep makkelijker via owned en earned media, wat op de lange termijn kostenbesparend werkt;
- Het lanceren van nieuwe producten/diensten wordt makkelijker, omdat de doelgroep vertrouwen heeft in het merk/organisatie;
- Sales zal relatief met minder bezwaren te maken krijgen, omdat de lead al een positieve associatie heeft bij het merk;
- Je vergroot de kans dat potentiële klanten uit zichzelf contact opnemen (DemandGen), in plaats van dat je actief achter interactie aan moet (LeadGen).
Toepassingen
Thought leadership is een breed begrip, waarbij meerdere wegen naar Rome leiden. Hieronder een aantal interessante voorbeelden.
Delen van unieke en originele inzichten
Uit de diensten/producten die je aanbiedt aan je klanten, doe je inzichten op over de markt. Zo spot je trends en verzamel je interessante data over ontwikkelingen in jouw branche. Deze inzichten kunnen van enorme waarde zijn voor andere professionals binnen jouw branche en geven daarnaast een duidelijk signaal: jij weet precies wat er speelt in de markt en jouw organisatie speelt daar actief op in.
Educatie
Het aanbieden van opleidingsmogelijkheden wordt door veel organisaties over het hoofd gezien, terwijl dit een hele duidelijke manier is om je autoriteit op een bepaald gebied te tonen. Denk hierbij aan het geven van cursussen, maar ook aan een ‘academy’ sectie op je website, waarin je de kennis opknipt in losse thema’s. Bijkomend voordeel: ook potentieel talent weet je goed te vinden, wat de werving van personeel bevordert.
Inspelen op actualiteit
Veel andere personen en organisaties binnen jouw branche delen ook interessante informatie. Door stukken hieruit te citeren en jouw persoonlijke visie hierop te delen, bied je extra waarde aan een in de basis al interessant stuk. Ook kan dit je vindbaarheid vergroten, aangezien jouw doelgroep ook actief zoekt naar dit soort artikelen.
Interactie
Dit is voor velen een stuk lastiger: actief de interactie aangaan met je doelgroep. Dit betekent dus niet enkel posten (op social media of je eigen website), maar ook echt actief in contact treden met jouw doelgroep. Dit kun je bijvoorbeeld doen door webinars of Q&A’s te organiseren. Benaderbaar zijn, zorgt voor meer vertrouwen in de personen achter een organisatie en geeft daarmee weer extra lading aan het merk.
Consistency is key
De bovenstaande toepassingen zijn natuurlijk hartstikke interessant, maar weinig waard wanneer je niet consistent bent in de toepassing ervan. Thought Leadership als DemandGen strategie moet door het hele bedrijf gedragen worden en er moet door een aantal collega’s ook ownership over genomen worden.
Deze consistentie komt zowel terug in de boodschap die je verkondigt (dus, een duidelijke visie) als op de frequentie waarmee je van je laat horen als organisatie: zorg dat je regelmatig aanwezig bent, op verschillende kanalen, met verschillende typen content. Op deze manier raakt de doelgroep steeds meer vertrouwd met het merk.
Een andere belangrijke factor hierbij is je niet laten demotiveren door een beperkt bereik wanneer je begint met deze strategie. Het kan echt een tijd duren voordat je tractie krijgt, maar het is daarbij wel belangrijk dat je vanaf dag één waarde biedt: anders zul je nooit tot die groei komen.
Thought leadership in vijf stappen
Nu je weet wat er allemaal komt kijken bij het voeren van een sterke thought leadership strategie, is het tijd om dit in de praktijk te brengen. Om dit makkelijk te maken, vatten we de strategie in vijf stappen samen:
- Kennis is huis?: zoek uit wat jouw (potentiële) klanten bezighoudt en maak vervolgens een realistische inschatting in hoeverre je waarde kunt bieden op die thema’s;
- Visie formuleren: maak op basis van de thema’s uit stap 1 een heldere visie. Zorg daarbij dat iedereen binnen de organisatie de visie deelt en naar buiten toe uitdraagt;
- Content delen: dit is het grootste deel van het werk en vereist doorzettingsvermogen. Zorg dat je consistent en op meerdere kanalen relevante content deelt, welke aansluit op de door jou bepaalde visie;
- Community bouwen: door actief de interactie te zoeken met je doelgroep, ontstaat na verloop van tijd een community. Dit kun je verder aanwakkeren door je doelgroep aan te moedigen ook onderling het contact te intensiveren;
- Bewijs van handelen: deel voorbeelden van hoe jouw organisatie deze visie succesvol toepast. Dit versterkt de geloofwaardigheid en biedt haakjes voor het schrijven van content.
De afsnijroute
Om sneller tractie te krijgen kun je natuurlijk wel gebruikmaken van online advertising. Op deze manier krijg je de waardevolle content die je geproduceerd hebt sneller bij de juiste doelgroep. Bijkomend voordeel is dat je hiermee ook makkelijker inzichten opdoet over welke content goed scoort en welke niet.
Hulp nodig?
Bij SDIM zijn we betrokken bij zowel de ontwikkeling als uitvoering van dit soort strategieën. Uiteindelijk is het belangrijk dat de strategie goed afgestemd wordt op de organisatie: in hoeverre kunnen collega’s dit dragen? Hoeveel interessante informatie is er beschikbaar? Welke budgetten zijn er? Dit maakt iedere strategie uniek. Benieuwd hoe zo’n strategie er voor jou uit zou zien? Neem contact op met een van onze B2B specialisten via de onderstaande knop!
Contact met een b2b marketeer?
Reacties (0)