Think with Google 2018 – Data, connectivity, automation & privacy
Jaarlijks organiseert Google het ‘Think with Google’-event. Hier deelt Google, in samenwerking met een aantal sprekers van marktleidende bedrijven uit Nederland, een aantal uiteenlopende best practices. Vanzelfsprekend bezocht SDIM het event, dat dit jaar in het teken stond van data, connectivity (verbinden) automation (automatisering) en in mindere mate privacy (GDPR). De belangrijkste boodschap van ‘Think with Google’ 2018? Google is nu een Artificial Intelligence-first company.
AI-first
Op het jaarlijkse Google developer event ‘Google I/O 2017’ kondigde het bedrijf al aan dat hun belangrijkste ontwikkelingen zouden gaan plaatsvinden op het gebied van Artificial Intelligence (AI). Dat AI binnen diverse Google-producten inderdaad steeds belangrijker wordt bleek wel tijdens ‘Think with Google’ 2018 uit de diverse interessante voorbeelden die werden gepresenteerd. Zo biedt hun AI-project al tal van mogelijkheden en wordt het in steeds meer Google-producten getest (en ook al toegepast). Vooral de combinatie met machine learning maakt AI steeds waardevoller. Helemaal als dit wordt toegepast op de producten die bedrijven nu al gebruiken.
Data en automation
Een van de problemen die Google door middel van AI wil oplossen is het analyseren van de vele data die worden verzameld. Bedrijven verzamelen steeds meer data, maar het ontbreekt hen aan personeel dat in staat is om al deze data te onderzoeken. Google gaf aan dat hun AI ervoor gaat zorgen dat data sneller geanalyseerd kunnen worden en vervolgens ook sneller gepresenteerd kunnen worden aan de eindgebruiker. In dit proces wordt de tussenstap van de data zelf analyseren weggenomen. Een voorbeeld hiervan dat al toepasbaar is, is bijvoorbeeld de Google Analytics Intelligence-functie. In deze functie kan men onder meer aan Google Analytics vragen: ‘Waarom is het aantal gebruikers in Amsterdam op de website veranderd?’ Google beantwoordt vervolgens deze vraag door een overzicht te tonen met daarin de grootste veranderingen en de reden daarvan.
Dezelfde techniek wordt ook al toegepast in Google Assistant, dat onder andere wordt gebruikt op Google Pixel en Google Home. Zo kan men in Google Analytics vragen stellen (nu nog alleen in de Engelstalige versie) door ze te typen of uit te spreken. De techniek is zelflerend. Zo registreert Google Assistent al tijdens het beantwoorden van de vraag al de uitkomst en probeert zo goed mogelijk te bepalen hoe nuttig het antwoord was. Om vervolgens deze learnings weer op zichzelf toe te passen. Zo wordt het programma, naarmate het vaker wordt gebruikt, steeds nauwkeuriger.
Data en connectivity
Ook Google Bigquery wordt steeds verder doorontwikkeld. Zo heeft Google het mogelijk gemaakt om, naast supersnel data ophalen en berekenen, de data direct door Google Translate te laten vertalen. Om vervolgens de data automatisch te analyseren en met behulp van Google’s AI te bepalen wat het sentiment van de data is. Deze data worden vervolgens automatisch door Google Data Studio gevisualiseerd in een dashboard.
In de praktijk
Uiteraard kregen de bezoekers van ‘Think with Google’ een preview en zag men hoe dit in de praktijk zal worden toegepast bij het stellen en beantwoorden van de vraag: ‘Welke sport kreeg afgelopen weekend de meeste online aandacht?’
Als eerste werden de data uit Google Cloud geüpload en in dit geval bestonden deze data uit tweets. Al tijdens het uploaden werden de berichten naar het Engels vertaald door Google Translate. Vervolgens werden alle berichten geanalyseerd en werd bepaald wat het sentiment was van elke tweet, met een score tussen 0 en 100 (waarbij 0 stond voor een negatief en 100 voor een positief sentiment). Alle data werden binnen een aantal seconden geladen, maar hoe snel dit straks in de praktijk zal gaan is afhankelijk van de internetverbinding die wordt gebruikt.
Nadat dit was gebeurd, werden alle data aan een Data Studio-template gekoppeld om zo de data te visualiseren. Zo was onder andere direct zichtbaar welke sport het meest onder de aandacht kwam, wat het gemiddelde sentiment en welke berichten het hoogste en welke het laagste sentiment hadden.
Voornamelijk de snelheid waarmee de data werden berekend en de tussenstappen die al automatisch door Google werden opgepakt, zoals het vertalen en bepalen van de waarde van de data, was indrukwekkend om te zien. Deze inzichten zijn heel waardevol bij het verwerken van de data die worden binnengehaald. Tevens is het voor bedrijven enorm interessant om op deze wijze de berichten over hun merk of bedrijf op social media te volgen en te analyseren. Of om zelf naar trends in hun werkgebied te zoeken. Maar deze techniek om snel en efficiënt data intelligent te beoordelen en gebruiksklaar te maken kan natuurlijk op zoveel meer manieren worden toegepast.
GDPR
Ook Google kan er niet omheen: de GDPR. De nieuwe privacywet die op 25 mei 2018 in werking zal treden kwam ook tijdens ‘Think with Google’ aan bod. Google gaf aan dat privacy bij ieder product dat ze ontwikkelen een van de belangrijkste hoekstenen is. Maar tegelijkertijd waren ze ook heel duidelijk dat de verantwoordelijkheid voor data van externe bronnen (bijvoorbeeld een CMS of website) bij de gebruiker van hun Google-producten ligt. Zo moet bijvoorbeeld een gebruiker zorgen dat de data die bij Google worden aangeleverd zijn verzameld met toestemming van de bezoeker, zoals bij het verzamelen van e-mailadressen of het gebruik van cookies. Voor meer informatie over de GDPR en de aankomende e-Privacy Verordening kun je terecht in deze blogpost.
Meer weten
Wil je weten hoe jouw bedrijf beter om kan gaan met data of hoe jouw online-marketingwerkzaamheden geautomatiseerd kunnen worden? Neem dan contact op met SDIM. De specialisten van SDIM kunnen je onder andere helpen met het inzichtelijk maken van jouw Google AdWords-data, social advertising en vindbaarheid op Google.
hulp nodig van een specialist?
Reacties (0)