
Waarom mislukken zoveel webshops binnen een jaar? En hoe zorg je ervoor dat jouw webshop wél succesvol wordt?
Het aantal webwinkels is in 10 jaar met ruim 250% gestegen. En uit, zij het ietwat gedateerd, onderzoek, blijkt dat bijna de helft van de webwinkels binnen twee jaar de deuren weer sluit. Duidelijk is dat e-commerce één van de meest concurrerende speelvelden is binnen het online landschap. Het is cruciaal om de basis van een online winkel goed op orde te hebben. Laten we eens goed kijken waar je op moet letten!
Het uitkiezen van de ideale productcategorie
Dit is vaak een van de eerste vragen die je jezelf stelt als online winkelier: welke producten ga ik verkopen? Hoewel er geen eenduidig antwoord te geven is op de vraag welke producten ‘scoren’, zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.
- Vind een productcategorie met niet te veel concurrentie, maar ook niet te weinig vraag. Nog beter is het om zelf een nieuw product ontwerpen of laten maken dat een probleem oplost waarvoor nog geen oplossing bestond. Een gedegen marktonderzoek is essentieel om te bepalen welke producten het meeste kans maken op verkoopsucces.
- Kies producten waar je iets mee hebt. Als je enthousiast bent over producten, is het veel makkelijker om dat uit te stralen in je communicatie.
- Maak de keuze tussen diversiteit of uniekheid.
- Verkoop je alledaagse producten? Zorg er dan voor dat je veel verschillende typen hebt, zoals ontwerpen, kleuren, maten enzovoorts. Op die manier is de kans dat een potentiële klant vindt wat hij zoekt veel groter, en maak je meer kans op verkopen.
- Ga je voor een uniek product? Bijvoorbeeld een eigen ontwerp of merk? Focus in eerste instantie dan juist op een klein aantal varianten zodat je die kan perfectioneren. Een bijkomend voordeel is dat je je marketingbudget voor branding kan concentreren op minder producten.
- Wat is de levenscyclus van het product? Gaan mensen het één keer kopen, of is er kans op herhaalaankopen?
Als je een product, of productcategorie hebt gekozen, kun je aan de slag met het uitdiepen van je productstrategie. Wat zijn de unieke USP’s van het product? Waarom zouden mensen jouw producten kopen, en niet een ander, vergelijkbaar, product? Hoe kun je het product positioneren in de markt? En wat kan er nog worden verbeterd aan het product?
Goede prijzen
Het conversiepercentage is vaak twee keer zo hoog voor producten met een lagere prijs dan het gemiddelde. We kunnen er niet onderuit: de prijs die klanten betalen voor je producten is belangrijk voor je kans op succes met je webshop. Hier volgen een aantal zaken die je aan het denken kunnen zetten.
Maak om te beginnen een kostenanalyse. Tel alle kosten bij elkaar op. Wat zijn de arbeidskosten, de huur, materiaalkosten, verzendkosten, verzekeringen, enzovoort? Voeg eventuele inkoopkosten toe om de basis voor winstgevende verkoopkosten te kunnen berekenen.
Goed, nu heb je een sterke basis om vanuit te werken. Het volgende punt is prijsstrategie. Er zijn grofweg drie typen strategieën die je kunt hanteren:
- De prijsvechter – focus op hoge volumes en lage prijzen. Geschikt voor markten waar prijs de doorslaggevende factor is. Als prijsvechter ben je bereid om je prijzen te verlagen ten opzichte van je concurrenten.
- De winstpakker – evenwicht tussen concurrerende prijzen en gezonde marges. Als je gaat voor marge ga je niet koste wat kost goedkoper willen zijn dan je concurrenten.
- De luxe-handelaar – prijs is belangrijk in de zin dat het kwaliteit, exclusiviteit en luxe uit moet stralen. Hogere prijzen zijn geoorloofd en vaak zelfs aan te raden.
Als je een strategie gekozen hebt moet deze uitgewerkt worden. De simpelste en doeltreffendste manier om je prijzen te bepalen is door naar de prijzen van concurrenten te kijken. Hoe hoog zitten zij, en welke prijs kun jij bieden op basis van je kostenanalyse en gekozen prijsstrategie?
Je hebt je prijzen gekozen, hoe nu verder? Een gekozen prijs staat niet per se vast. Je kunt je prijzen aanpassen, en dus optimaliseren. Prijzen aanpassen is één van de meest effectieve optimalisaties als het gaat om directe invloed op je verkopen. Denk aan het instellen van kortingsprijzen of het gebruik van tools die automatisch de ideale verkoopprijs berekenen.
Met een uitgekiende prijsstrategie kun je ook aan de slag met geavanceerde kosten/baten strategieën zoals ROAS en POAS.
Voor webwinkels komt de prijs ook vaak terug in verzendkosten. Geen verzendkosten vragen heeft een grote positieve invloed op het conversiepercentage, en kan onderaan de streep voor meer netto winst zorgen.
Waar het allemaal gebeurt: je webshop
Het begint allemaal bij het kiezen van een CMS, de plek waar je je webshop bouwt of laat bouwen. Kies een CMS wat bij je past. Wil je veel zelf doen, maar heb je weinig technische kennis? Ga dan bijvoorbeeld voor Shopify. Wil je een developer inhuren om een volledig aangepaste webshop te bouwen? Ga dan voor Magento. Er zijn veel verschillende CMS-en waar je uit kunt kiezen. Om toekomstbestendig en compatibel te zijn met externe tools, raad ik aan om ‘een bekende naam’ te kiezen, zoals Woocommerce, Shopify of Magento.
Vooral als je begint met een nieuwe webshop, is het winnen van het vertrouwen van je bezoekers van groot belang. Het uiteindelijke doel is immers dat mensen geld overmaken en je producten kopen. Dat doen ze niet zomaar.
- Wat vind je van de algehele indruk van de website? Zijn er professionele productfoto’s en beschrijvingen die getuigen van kennis? Laat ook anderen je webshop zien en vraag of hij makkelijk navigeerbaar is en of ze hem professioneel vinden overkomen.
- Is er een contactpagina, waar mensen niet alleen contact op kunnen nemen, maar waar ook het adres en het KvK nummer vermeld staat? Een live chatfunctie om contact op te nemen vergroot het vertrouwen.
- Zijn beleidspagina’s, zoals de algemene voorwaarden, privacyvoorwaarden en het retourbeleid, makkelijk te vinden? Is er een duidelijke cookiewall?
- Kun je al social proof laten zien? Begin met het verzamelen van recensies en vraag klanten of ze testimonials willen schrijven voor de homepage.
- Worden er gewezen op de betaalmethoden? Geef naast de betaalmethoden ook aan dat men veilig kan betalen.
- Welke keurmerken en certificaten heeft de webshop? Houd rekening met een SSL-certificaat en voeg eventueel nog een winkelkeurmerk logo toe.
Naast het winnen van vertrouwen is het belangrijk dat bezoekers makkelijk af kunnen rekenen en dat je goed vindbaar bent op zoekmachines. Investeer daarom in CRO en SEO. Ga een samenwerking aan met een partij die hier jarenlang succesvol ervaring mee heeft.
Onweerstaanbare promotie
Je hebt nu de ideale productcategorie, de beste prijzen en een goed werkende webshop die vertrouwen uitstraalt. Maar niemand weet dat je bestaat. Hoe garandeer je een constante stroom webshop bezoekers die aankopen doet?
Zorg voor een goede basis voor het promoten van je producten, merk en je webshop. De basis is:
- Mediabudget – De kanalen die het meeste verkeer opleveren zijn advertentiekanalen, en die kosten geld.
- Content – Maak unieke professionele productfoto’s, sfeerbeelden en bijpassende teksten. Dit komt niet alleen van pas op de website, maar is ook cruciaal voor social media posts en advertenties. Een gedegen contentstrategie kan hier enorm bij helpen.
- Techniek – Om je producten op een professionele en tijdsefficiënte manier te promoten moet je productinformatie toegankelijk zijn voor een verscheidenheid aan tools en advertentiekanalen.
Pas als deze basis goed is kunnen je (advertentie)kanalen optimaal presteren en renderen.
Ook de keuze voor de kanalen waarmee je converterend verkeer binnenhaalt is belangrijk. Op welke socialmediakanalen ga je posten? Veel hangt af van waar je doelgroep zit. Wat betreft advertenties is Google Shopping meestal het meest geschikte kanaal om te beginnen met adverteren omdat het koopgericht is en er veel zoekvolume is op producten. Laat je ook wat e-commerce kanalen betreft adviseren
Het promoten van je producten en merk gebeurt niet alleen op externe kanalen waarmee je verkeer binnenhaalt, maar ook op je webshop zelf. De klantervaring is vaak een weerspiegeling van hoe je je producten en merk promoot. Wat is er allemaal belangrijk voor een goede klantervaring?
Klantenservice – De klantenservice moet goed bereikbaar en vriendelijk zijn
Verpakkingen – In lijn met de huisstijl, stevig en waar mogelijk duurzaam. Extra punten scoor je met een persoonlijk kaartje in de doos.
Levering – Vooral in Nederland zijn klanten snelle levering gewend. Bied ‘vandaag besteld morgen in huis’ aan zodra dit mogelijk is.
Conclusie
Nu heb je een goed beeld van de basis van een succesvolle e-commerce strategie. Let wel: de basis, want we kunnen eindeloos doorgaan met verbeteringen. Een succesvolle e-commerce business opzetten vergt geduld en doorzettingsvermogen. Staat de basis goed en wordt er omzet gedraaid, dan begint het pas en gaan we kijken naar groei strategieën. Heb je vragen over de basis van een succesvolle e-commercestrategie of wil je verder groeien? Neem dan gerust contact met ons op.
E-commerce resultaat halen?
Reacties (0)