15 november 2019

Succesvol zijn op Amazon Nederland: welke stappen moet u nemen?

8 minuten lezen
Amazon vrachtwagen

Amazon is de grootste digitale marktplaats in het westen en biedt niet te missen kansen om jouw producten aan de man te brengen. Verkopen op Amazon gaat echter niet vanzelf. In dit kenniscentrum artikel lees je welke stappen je moet nemen om succesvol te zijn op Amazon.

Iedereen die staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel kan een Amazon seller-account aanmaken. Dit proces is daarom niet moeilijk, maar dient wel secuur gedaan te worden. Zo moeten adresgegevens en betalingsgegevens ingevuld en de juiste abonnementsvorm en type Store gekozen worden. Het aanmaken van een Amazon seller-account begint op de ‘start selling‘ pagina van Amazon.

amazon seller account aanmaken

Voor het aanmaken van een Amazon seller-account is bepaalde informatie nodig en dient een aantal stappen doorlopen te worden.

Voor een Amazon seller-account betaalt u €39,99 per maand. Daarnaast betaal je een commissie voor elk product dat je verkoopt. Hoeveel commissie je aan Amazon betaalt per product hangt af van de categorie waaronder dit product valt. De commissie verschilt veel per categorie en varieert van 7% tot 46,35%.  Op de ‘selling on Amazon fee schedule‘ pagina kun je per  categorie zien wat de commissie is.

Naast de vaste maandelijkse kosten en de commissie voor verkochte producten zijn er extra kosten die voor bepaalde gevallen in rekening gebracht worden. Denk aan kosten voor media (boeken, DVDs, software, etcetera) die verkocht wordt en extra kosten als er meer dan 100.000 producten aangeboden worden. Afhankelijk van of je Fulfilment By amazon gebruikt of niet kunnen er extra kosten voor verzending bijkomen. Om succesvol te zijn op Amazon is het ook belangrijk om gebruik te maken van de advertentiemogelijkheden die het platform biedt, die uiteraard ook voor kosten zorgen.

Omdat Amazon veel verschillende kostenposten kan hebben is het belangrijk om een goede kosten/baten berekening te maken. In deze berekening wordt rekening gehouden met de productmarges die je hebt en wordt in kaart gebracht wat de kosten zullen zijn op Amazon. In een haalbaarheidsonderzoek wordt gekeken hoe je rendabel, voldoende omzet én marge tegemoet ziet.

Het is een vereiste dat producten retail-ready zijn om te kunnen verkopen op Amazon. Kort gezegd betekent dit dat de productpagina de nodige informatie moet bevatten zodat shoppers een aankoop kunnen doen. Dit is een checklist van de elementen die nodig zijn:

  • Producttitels
  • Productomschrijving met bullet points
  • Afbeeldingen
  • Klanten reviews
  • Sterbeoordeling
  • Voorraad
  • Buy Box
  • Enhanced content

Een goede feedmanagement tool zoals Channable is onmisbaar als je jouw productcatalogus wil aanbieden op Amazon en je producten retail-ready wil maken. Channable kan de koppeling tussen jouw webshop of productdatabase en Amazon door middel van een dynamische feed verzorgen. Op deze manier zijn de producten die je aanbiedt op Amazon altijd up-to-date en kun je voor een grote hoeveelheid producten aanpassingen doorvoeren. Bovendien kan de feed met de tool aangepast worden zodat hij voldoet aan de eisen van Amazon en kan er, met de juiste kennis, getest worden welke producttitels en beschrijvingen voor de beste resultaten zorgen.

De Buy Box is het vak op de productpagina waarin de knop staat om een product in het winkelwagentje te doen. Als jouw concurrenten de zelfde producten verkopen als jou, dan is het niet vanzelfsprekend dat jouw product in het winkelwagentje van de klant beland. Elke verkoper op Amazon die aan de voorwaarden voldoet om de Buy Box te winnen heeft kans, maar er is maar één winnaar. Amazon kijkt naar verschillende factoren voor het kiezen van de winnaar van de Buy Box. Verkopers die goed scoren op deze factoren zullen gemiddeld vaker de Buy Box winnen dan verkopers die dit minder goed doen.

Als je de Buy Box niet wint dan kunnen Amazon shoppers jouw product kopen door op een onopvallende knop te klikken onder de Buy Box. Op mobiele apparaten, die voor meer dan de helft van de verkopen op Amazon verantwoordelijk zijn, is deze knop helemaal niet aanwezig. Het is dan ook niet verwonderlijk dat maar liefst 82% van de verkopen op Amazon verlopen via de Buy Box, wat het een cruciaal aspect maakt om succesvol zijn op Amazon.

amazon buybox

In de buy box worden de knoppen weergegeven waarmee je een product kunt kopen en bij wie je een product koopt.

Er zijn verschillende factoren die Amazon meeneemt in het algoritme wat bepaalt wie de Buy Box wint.  Dit zijn de belangrijkste factoren:

  • Fulfilment methode. Producten van verkopers die Fulfilment By Amazon, oftewel FBA, gebruiken hebben een grotere kans om de de Buy Box te winnen. Bij FBA koopt Amazon jouw producten in en zorgen zij voor de opslag en logistiek.
  • Prijs. Hoe lager de prijs, hoe hoger de kans om de Buy Box te winnen. Van alle factoren is dit de makkelijkst beïnvloedbare factor, maar het verlagen van je prijs heeft natuurlijk een negatieve invloed op je winst. Hier moet een goede balans gevonden worden.
  • Bezorgtijd. Elke verkoper kan in het Seller Central de bezorgtijd instellen die normaal gesproken gehanteerd wordt. Alle bezorgingen die later geleverd worden, worden gezien als ‘late shipment’. Als het percentage late shipment lager is dan 4% heeft dit een positief effect op de kansen om de Buy Box te winnen.
  • Snel reageren. Als klanten een vraag hebben is het belangrijk om hier snel op te reageren. Amazon kijkt ten eerste naar de gemiddelde reactietijd van de opgelopen 7, 30 en 90 dagen en vergelijkt dit met de concurrentie. Daarna worden de reacties onderverdeeld in vier groepen gebaseerd op reactietijd: binnen 12 uur, binnen 24 uur, langer dan 24 uur en geen reactie. Als 10% van de berichten na 24 uur zijn beantwoord zal de kans om de Buy Box te winnen significant verkleinen.
  • Feedback. Hoe beter de feedback een verkoper van Amazon shoppers heeft gekregen hoe beter. Recent gekregen feedback telt zwaarder mee dan ‘oude’ feedback. De hoeveelheid feedback is ook een belangrijke factor; hoe meer hoe beter.
  • Product reviews. Naast dat klanten de seller kunnen beoordelen kunnen ze dat ook doen voor producten. Ook hier geldt: hoe beter en hoe meer reviews hoe beter. Het Amazon Vine Program kan ingezet worden om meer reviews te krijgen. Dit werkt zo dat Amazon vertrouwde klanten uitnodigt om product recensies te schrijven.
  • Voorraad. Om aan de vraag te kunnen voldoen en klanten niet te teleurstellen geeft Amazon de voorkeur aan sellers met genoeg voorraad.
  • Annuleringspercentage. Als het aantal annuleringen hoger is dan 2,5% dan kan dit een negatief effect hebben op de kans om de Buy Box te winnen.

Je bent net begonnen met verkopen op Amazon, met fantastische producten en goede productpagina’s waar je jouw producten tegen een mooie prijs aanbiedt. Toch vallen de verkopen tegen. Er is een grote kans dat potentiële klanten jouw producten niet kunnen vinden. Gebruik maken van de advertentiemogelijkheden die Amazon te bieden heeft is een cruciale stap om je producten onder de aandacht te brengen. Dit gaat gepaard met uitgebreide targeting en plaatsingsmogelijkheden. Er zijn vier soorten advertenties binnen Amazon waarvan Sponsored Products en Sponsored Brands de meest gebruikte zijn.

Sponsored products advertenties zijn bedoeld om jouw producten onder de aandacht te brengen bij shoppers die een duidelijke koopintentie hebben voor een bepaald product. Je kunt inkopen op zoektermen of ASINS, waarna het maximale bod wat je bereid bent te betalen voor een klik wordt meegenomen in een veiling. Bij elke zoekopdracht vindt een veiling plaats waarbij het algoritme van Amazon bepaalt welke zoekwoorden in de veiling worden opgenomen. Het zoekwoord dat het relevantst is ten opzichte van de zoekopdracht en het hoogste bod heeft ten opzichte van biedingen op zoekwoorden van andere adverteerders, wint de veiling. De winnaar van de veiling betaald een fractie meer dan het bod wat de nummer twee van de veiling heeft geboden. Vervolgens zal de advertentie van de adverteerder die de veiling gewonnen heeft vertoond worden. Er wordt afgerekend na een klik, voor vertoningen worden geen kosten in rekening gebracht.

Sponsored products advertenties hoef je niet zelf te maken. De advertentie wordt vormgegeven op basis van de productpagina van het bijbehorende product.

amazon sponsored product ad

De sponsored product advertentie is gebaseerd op de productpagina van het bijbehorende product en lijkt als twee druppels water op het organische zoekresultaat.

Als je de Buy Box niet hebt wordt de ASIN gepauzeerd in alle advertentie campagnes.

Sponsored brands advertenties hebben als doel jouw merkbekendheid te vergroten en jouw producten te verkopen. In dit advertentietype heb je als adverteerder de vrijheid om zelf een logo, een boodschap en drie producten weer te geven. Als een zoeker op een product klikt gaan ze direct naar de desbetreffende productpagina. Als er op het logo of een andere plek in de advertentie geklikt wordt gaat de zoeker naar de een pagina op de Store van de adverteerder. Het is belangrijk om aan de hand van de zoekintentie te bepalen welke landingspagina geschikt is om te tonen. De advertenties worden traditiegetrouw als een brede banner bovenaan de zoekresultaten getoond, maar kunnen tegenwoordig ook aan de zijkant en onderaan de zoekresultaten gevonden worden.

sponsored brands amazon

De Sponsored Brands advertentie bestaat uit een logo, een boodschap en een aantal producten.

Let op: als je de Buy Box niet hebt blijven jouw Sponsored Brands advertenties vertoond worden, wat kan leiden tot verspilde euro’s!

Het optimaliseren van jouw Amazon account heeft uiteraard als doel om het resultaat uit Amazon te verbeteren. Dat doe je onder andere door de kans op het winnen van de Buy Box te vergroten. Om dat te doen zijn er onderstaande mogelijkheden om doorlopend te analyseren en verbeteren:

  • Testen van prijzen
  • Het verbeteren van jouw content –> al dan niet via uw productfeed
  • Het snel afhandelen van vragen en orders
  • Actief vragen om reviews
  • Uitbreiden van je sponsored products campagne
  • Testen met sponsored brands campagnes

Door middel van een zoektermen onderzoek kan bepaald worden welke zoekwoorden relevant zijn voor de content op de productpagina. Door inzicht te hebben in waar op gezocht wordt kunnen de juiste keuzes gemaakt worden voor het optimaliseren van de productpagina content.

Daarnaast is een zoektermenonderzoek onmisbaar als je wil inkopen op zoekwoorden met de Amazon advertentiemogelijkheden die er zijn. Met een zoektermenonderzoek krijg je niet alleen een beeld van waar het meest op gezocht wordt, maar ook op welke woorden de meeste concurrentie zit. Zo kun je nog beter bepalen op welke woorden je in wilt kopen.

Misschien ben je al bekend met bol.com of andere verkoop platformen en ben je geïnteresseerd geraakt in Amazon. Het platform heeft enorme potentie om ook in Nederland een serieuze speler te worden. Als je twijfelt kan SDIM vooraf volledig inzicht bieden in de prijsstructuur van Amazon in jouw specifieke situatie, zodat je vooraf weet of Amazon met jouw marges haalbaar is, en voor welke specifieke producten je het best kunt beginnen met de uitrol en testing. 

Content

neem contact met ons op

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *