16 juni 2021 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

Wat is een subdomein?

3 minuten lezen
Subdomein

Een subdomein is een onderdeel dat voor een hoofddomein (of rootdomein) staat en wordt vaak gebruikt om verschillende secties of afdelingen van een website te organiseren. Het subdomein wordt vóór het hoofddomein geplaatst en gescheiden door een punt. Het is mogelijk om meerdere subdomeinen aan te maken binnen een hoofddomein.

Enkele voorbeelden waarvoor een subdomein gebruikt worden:

  • Testomgeving
  • Webshop
  • Vacatures
  • Klantenservice
  • Locatie- of taalvarianten
  • Mobiele website
  • Blog

Subdomeinen worden gebruikt om verschillende gedeeltes van een website te ordenen. Een veel voorkomende reden waarvoor een subdomein wordt gebruikt is het creëren van een ontwikkelomgeving voor een website. Deze worden door developers gebruikt om updates te testen voordat deze live worden geïmplementeerd.

ProtocolSubdomeinRootdomeinDomeinextensieSubfolder
httpswwwsdim.nlnlartikelen
Voorbeeld van de ontleding van de URL https://www.sdim.nl/artikelen
ProtocolSubdomeinRootdomeinDomeinextensieSubfolder
httpswwwsdim.nlnlartikelen
Voorbeeld van de ontleding van de URL https://www.sdim.nl/artikelen

Bij de meeste hostingpartijen is het vrij eenvoudig om een subdomein aan te maken. Vaak is het mogelijk om een onbeperkt aantal subdomeinen aan te maken. Belangrijk is om te bepalen wat de toegevoegde waarde is.

In tegenstelling tot een subdomein, is een subfolder geen op zichzelf staand domein, maar onderdeel van het hoofddomein. Een subfolder staat dan ook achter het hoofddomein. Een blog van een website kan bijvoorbeeld zowel in een subdomein als een subfolder worden geplaatst.

Voorbeeld subdomein: blog.website.nl

Voorbeeld subfolder: website.nl/blog/

Wat betekent het gebruik van een subdomein voor SEO? Een subdomein is, in tegenstelling tot een subfolder, een apart domein. Wel valt een subdomein onder het root domein. Betekent dit dan dat een subdomein nadelig werkt voor je organische vindbaarheid en je beter kunt kiezen voor een subfolder?

Google zegt hierover dat beide structuren even goed presteren. Wel is belangrijk dat de structuur van je website aansluit bij van het doel van jouw website voor de bezoekers.

In de praktijk zien wij dat subfolders in de regel beter werken voor organische vindbaarheid dan subdomeinen. Dit heeft vooral te maken met de autoriteit die een website opbouwt. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van subfolders, dan lijkt alle waarde die deze pagina’s opbouwen binnen hetzelfde subdomein. De website wordt dus sterker. Wanneer bijvoorbeeld de blog in een subdomein geplaatst wordt, dan wordt de organische vindbaarheid die de blogs opbouwen in mindere mate doorgestuurd naar het hoofddomein.

Is het gebruiken van een subdomein dan nooit een goed idee? In sommige gevallen kan het gebruik van een subdomein zeker wel een goede oplossing zijn. Eerder noemde we al de testomgeving van een website, die vaak in een subdomein wordt geplaatst. Daarnaast kan het voor bedrijven met veel verschillende onderdelen nuttig zijn om gebruik te maken van subdomeinen. Bijvoorbeeld wanneer bepaalde bedrijfsonderdelen zich op totaal verschillende producten of diensten richten en een aparte site meer overzicht biedt. Ook is het dan voor website ontwikkelaars hoogstwaarschijnlijk eenvoudiger te onderhouden. En voor zoekmachines is het dan ook gemakkelijker te bepalen waar de website over gaat en voor welke onderwerpen en zoektermen de website relevant is.

Hulp nodig met

websitestructuren en subdomeinen?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *