Bijna dagelijks worden de verschillende sociale media platformen verder vernieuwd. Om als online marketeer voorop te blijven lopen, delen wij maandelijks een greep uit de belangrijkste updates. In dit artikel zetten we de belangrijkste nieuwtjes van september 2021 op een rij.
Laat foto’s en video’s verdwijnen nadat ze bekeken zijn op WhatsApp
Net als Snapchat heeft WhatsApp een nieuwe functie ontwikkeld waarbij een foto of video na het bekijken kan verdwijnen. De optie heet ‘eenmalige weergave’ en moet de WhatsApp gebruikers meer controle gaan geven over hun privacy.
Met de nieuwe functie kan de ontvanger de foto of video maar één keer bekijken. Foto’s en video’s worden nu na het sturen direct op de telefoon opgeslagen, maar Facebook, het moederbedrijf van WhatsApp, vindt dat niet alles wat we delen permanent hoeft worden opgeslagen.
Een afbeelding die niet geopend is na 14 dagen zal worden verwijderd en niet meer zichtbaar voor de ontvanger. De berichten worden van zichzelf versleuteld en dus kan WhatsApp deze niet zelf inzien tenzij de ontvanger de content rapporteert. De feature is inmiddels ook in Nederland uitgerold en dus per direct te gebruiken.
Twee miljoen Youtubers verdienen geld aan het plaatsen van video’s
Dat er mensen geld verdienen aan Youtube video’s is al lang niks geks meer, maar dat er inmiddels twee miljoen contentmakers zijn er inkomsten uit genereren, is zeker een mijlpaal. Dit betekent dat er twee miljoen Youtubers zijn aangesloten aan het Partner-programma van Youtube (YPP).
Er zitten wel een aantal voorwaarde aan het YPP. Je moet bijvoorbeeld minimaal duizend abonnees hebben en er moet vierduizend uur aan content van de Youtuber bekeken zijn. Ruim veertien jaar geleden lanceerde Youtube het Partner-programma en sindsdien hebben bekende Youtubers er flink aan verdiend. De afgelopen 3 jaar is er in totaal 30 miljard dollar uitgekeerd door Youtube aan contentmakers.
Stickers vervangen de Swipe up link op Instagram stories
Vaak hoor of zie je in stories dat je omhoog kan swipen om naar de landingspagina te gaan. Dat zal binnenkort niet meer zo zijn, want deze worden vervangen voor een sticker die je naar de landingspagina laten gaan. Dit geldt trouwens alleen voor organische stories, dus niet advertenties.
De mensen die de mogelijkheid hebben voor een swipe up optie in hun story zullen ook de beschikking krijgen over de link sticker. De nieuwe feature van Instagram heeft volgens het medium een aantal voordelen:
- Net als andere stickers zoals en Music of Poll sticker kan je je hiermee beter uitdrukken, omdat het zichtbaar is.
- Een sticker kan qua grootte en plek aangepast worden en dus heb je meer creatieve controle
- Meer engagement en reacties. Je kan snelle reacties krijgen op stories door middel van emoji’s.
Vanaf 30 augustus zal de feature ingaan. Enerzijds geeft het je dus meer ruimte om creatief om te gaan met een link. Anderzijds is het misschien een gewoonte geworden om altijd naar beneden te swipen als je naar de website wilt. Uiteindelijk is het ultieme doel om iedereen de sticker link te laten gebruiken. Op dit moment kunnen alleen pagina’s dat nog met meer dan tienduizend volgers.
Facebook test met Reels video’s binnen eigen platform
In de US is Facebook aan het testen met een Reels functie binnen het eigen platform. We kennen Reels al van Instagram en de soortgelijke app TikTok, maar nu wil Facebook dit ook gaan testen op het eigen platform. Ook het overzetten van Reels vanuit Instagram naar Facebook zal mogelijk worden.
Het maken van een Reels zal in zijn geheel overgenomen worden van hoe dat bij Instagram gaat. Uiteindelijk wil het wel een aantal verschillen gaan aanbrengen, zoals de interface. Het voordeel ten opzichte van Instagram is dat de Reels direct in Facebook groepen geplaatst kan worden.
Reels heeft op Instagram geleidt tot enorm veel engagement en omdat personen op Facebook en Instagram andere vrienden of groepen hebben wordt dit nu gekopieerd naar Instagram. Ook stijgt de totale interesse in korte video’s en wil Facebook daar op deze manier weer op inspelen. Op dit moment wordt er alleen in US met de feature getest.
Instagram rolt Sponsored product listings uit voor e-commerce bedrijven
Instagram heeft er weer een nieuwe optie voor adverteerders bij om hun producten aan de gebruikers te tonen. In de shopping tab worden nu ook gesponsorde berichten getoond, waar eerst alleen organische producten vertoond werden. De gesponsorde producten zullen in lijn liggen met de interessegebieden van de gebruiker.
Instagram heeft deze optie de afgelopen tijd getest en is tot de conclusies gekomen dat het een mooie toevoeging is aan de winkel tab en in de richting van adverteerders. Als je op het artikel klikt ga je naar een meer gedetailleerde pagina met informatie en andere producten van het bedrijf. Daarna is het mogelijk om naar de website te gaan en het product te bekijken en eventueel te kopen.
De nieuwe feature is een volgende stap in de lijn die Instagram eerder inzette om het platform ook voor e-commerce bedrijven interessant te maken. Dit jaar is Instagram al flinke sprongen aan het maken op het gebied van e-commerce door de shop tab in de onderste balk toe te voegen.
Twitter lanceert functie voor het direct inschrijven van nieuwsbrieven op persoonlijke profielen
Twitter ziet het belang van goede nieuwsbrieven en wil daar op inspelen. Ze lanceren een functie waarbij je direct op een persoonlijk profiel je kan inschrijven voor de nieuwsbrief. De feature is beschikbaar voor alle Revue creators die op Twitter een account hebben.
Instagram wil hiermee de kloof tussen volgers en subscribers op de nieuwsbrief verkleinen. Uiteindelijk is het doel om creators meer opties te bieden om een community te creëren en zo het totale gebruik van het platform te vergroten. Twitter staat bekend om een platform dat niet goed werkt in referral verkeer naar andere websites. Het is dus de vraag of deze nieuwe optie zal gaan slagen.
De nieuwe feature is nog niet voor iOS gebruikers beschikbaar, maar Twitter hoop dat wel binnen afzienbare tijd te gaan realiseren.
hulp nodig van een specialist?
Reacties (0)