Ook in deze vreemde tijd verandert er nog dagelijks veel op de verschillende sociale media kanalen. Om als online marketeer voorop te blijven lopen, delen wij maandelijks een greep uit de belangrijkste updates. In dit artikel zetten we de belangrijkste nieuwtjes van september 2020 op een rij.
Facebook lanceert subsidieprogramma voor mkb-bedrijven
In navolging van Google gaat ook Facebook zijn aangesloten klanten helpen door middel van een subsidieprogramma door de gevolgen van corona. Maar liefst $100 miljoen zal Facebook zijn steentje bijdragen aan deze uitdagende tijd.
Facebook lanceert het programma om bedrijven hun personeel te behouden, hulp met huur en operationele kosten of het in contact komen met nieuwe klanten. Er zitten wel wat voorwaarden aan de hulp zo moet het bedrijf twee tot vijftig werknemers hebben, langer dan een jaar actief zijn en aanlopen tegen uitdagingen vanwege corona.
Ook Nederlandse bedrijven kunnen zich aanmelden voor het subsidieprogramma van Facebook. Vooralsnog kunnen alleen bedrijven gestationeerd in Amsterdam de aanvraag doen. Daarnaast moet je transparant zijn over de financiële situatie van het bedrijf en moet je statuten delen met Facebook.
Ook Google komt met concurrent voor TikTok
Na Facebook die met Instagram Reels de concurrentie aangaat met TikTok, heeft ook Google een soortgelijk platform gelanceerd. Youtube Shorts moet zorgen dat TikTok gebruikers ook hun video’s op Youtube gaan plaatsen.
Youtube Shorts gelanceerd als concurrent van TikTok
De laatste tijd is er veel gedoe rondom de TikTok ban in Amerika, maar ook in India is TikTok niet meer te vinden. Google ziet zijn kans schoon en lanceert dus Youtube Shorts om in ieder geval in India de vraag van publiek te beantwoorden.
Youtube Shorts zal geen alleenstaande app zijn, maar zal worden geïntegreerd binnen de ‘normale’ Youtube app. Je zal video’s van 15 seconden met één van de 100.000 mogelijke nummers kunnen uploaden.
Facebook versoepelt regels voor advertenties bij afbeeldingen met tekst
Facebook gaat een significante verandering aanbrengen voor adverteerders binnen Facebook ads. Nu mag maar 20% van de afbeelding in een advertentie uit tekst bestaan, maar deze regel wil Facebook dus nu gaan schrappen.
Als een afbeelding meer dan 20% tekst bevat, zou deze aan minder mensen vertoond worden dan een advertentie met minder dan 20% tekst. Dit wordt dus weer rechtgetrokken voor alle afbeelding advertenties, wel geeft Facebook aan dat een afbeelding met minder dan 20% over het algemeen betere resultaten zal opbrengen.
Per wanneer dit ingaat is helaas nog niet bekend. Facebook wilde niet reageren en op dit moment en is aan het kijken of ze de documentatie kunnen updaten om deze regel echt door te voeren.
Ook Pinterest gaat aan de Stories
Al een jaar is Pinterest bezig aan het ontwikkelen van Story pins, maar nu gaan ze daadwerkelijk de beta lanceren. Pinterest wil Stories in gaan zetten met hun eigen unieke aanpak.
Pinterest Stories
Pinterest geeft aan dat dit weer een nieuwe dimensie geeft aan de app, waar je op een nieuwe Pin manier dynamisch en visueel berichten kan plaatsen. Pinterest wil zo ook creators de kans geven hun creativiteit de vrije loop te geven zonder dat er een website nodig is.
Het verschil tussen Pinterest Stories en andere Stories is dat de Pinterest Stories niet na 24 uur weg zijn, zo kan je de favoriete Stories dus opslaan en later nog eens terug kijken. De feature zal eerst bij specifieke creators in de US worden uitgerold.
Advertentielimieten voor Facebook ads
Vanaf februari 2021 zal Facebook advertentielimieten gaan toepassen binnen advertentieaccounts. Dat betekent dat er aan de hand van het budget maar een maximum aantal advertenties live mogen staan.
Overzicht advertentielimieten
Er wordt gekeken naar de spend over de afgelopen 12 maanden. Als bedrijf wordt je dan gerankt van een ‘small’ tot een ‘large’ pagina. Het zal dan alleen gaan om de advertenties die op dat moment actief zijn.
hulp nodig van een specialist?
Reacties (0)