13 mei 2019

Social Update – Mei 2019

6 minuten lezen
Social media icons

De mogelijkheden op het gebied van Social Media advertising ontwikkelen razendsnel. Daarom zetten wij maandelijks een aantal belangrijke updates voor je op een rij.

Facebook redesign app

Begin mei heeft de CEO van Facebook, Mark Zuckerberg aangekondigd dat het platform een de grootste metamorfose van de afgelopen 15 jaar zal ondergaan. De twee meest impactrijke ontwikkelingen zijn gefocust op het design en gebruik van evenementen en groepen. Facebook geeft aan dat zij verwachten dat het nieuwe frisse design voor een betere gebruikerservaring zorgt en het gebruikers makkelijker maakt om interacties te delen. De nieuwe features worden binnenkort uitgerold op de IOS en Android app versie, de desktop versie van het platform wordt later dit jaar ingepland.

Design

De bekende blauwe kleur van Facebook zal in het nieuwe design voor een groot gedeelte worden vervangen door het gebruik van meer wit- en grijstinten. De blauwe header is vervangen door overzichtelijke categorie-icoontjes. De nieuwe menustructuur aan de linkerkant doet sterk denken aan de opbouw van de Youtube menustructuur.

Facebook redesign

Facebook redesign – Website versie | Bron: Facebook

Vorige maand had Facebook al aangegeven dat advertentiebeheer een facelift zou krijgen. Net zoals de app versie, zien we dat Facebook voor een strak design heeft gekozen waarbij de navigatie door advertentiebeheer een stuk makkelijker is gemaakt. De filter-zoekbalk bevindt zich boven in de interface, waardoor deze makkelijker beschikbaar is en het managen van veel verschillende campagnes een stuk overzichtelijker wordt.

Facebook redesign advertentiebeheer

Facebook redesign – Advertentiebeheer | Bron: Facebook

Evenementen en Groepen

Facebook heeft de afgelopen maanden kritiek te verduren gekregen. Privacyschendingen, verspreiding van ´face content´ en datalekken zijn een kleine greep uit de krantenkoppen van de afgelopen tijd. Facebook probeert het tij te keren door het verspreiden van content gerichter te gaan sturen met behulp van groepen, evenementen of Messenger. We hebben in het verleden al geruchten gehoord over het splitsen van de nieuwsfeed maar zo ver lijkt Facebook niet willen gaan. De categorie `groepen` zal in het nieuwe design bovenaan de homepage beschikbaar zijn.

Facebook groepen en evenementen

Facebook Groepen & Evenementen | Bron: Facebook

Cryptocurrencies, eind 2017 was de hype op zijn hoogste punt. De cryptocurrencies zouden de huidige manier van e-commerce tot op zijn grondvesten doen laten schudden. Alhoewel de hype voorbij lijkt, maakt het Facebook de afgelopen maanden flinke stappen met de ontwikkeling van een eigen stablecoin genaamd, Facebook Coin.

`Cryptocurrencies zijn digitale valuta’s met een beperkte hoeveelheid coins. Satoshi Nakamoto, de uitvinder van de populairste crypto genaamd Bitcoin omschrijft het Blockchain systeem als een `peer to peer elektronisch cash systeem`. Het grootste voordeel is dat de coins zijn opgeslagen op gedecentraliseerd systeem, de Blockchain, waardoor de verantwoordelijkheid niet bij één centraal punt maar bij elke eigenaar van de crypto. Hierdoor is er meer transparantie en is de kans op fraude vele malen kleiner dan bij voorgaande elektronische cash systemen.`

facebook coin

Facebook Coin | Bron: Inthemesh.com

In februari 2018 kondigde Facebook aan dat het de potentie van een eigen blockchain technologie verder ging onderzoeken, onder de projectnaam Libra. Na de aanschaf van de handelsnaam `Libra` in juni 2018 deden zich steeds meer geruchten de ronde. Facebook zou druk bezig zijn met de ontwikkeling van een stablecoin. Dat is een cryptomunt die direct gelinkt is aan een vaste valuta zoals bijvoorbeeld de dollar. Het voordeel van een stablecoin is dat Facebook de concurrentie aan kan gaan met de traditionele betaalsystemen zoals Mastercard en Visa. Facebook kan hierdoor de kosten van creditcardtransacties verlagen en zijn zodoende minder afhankelijk van banken en betaalproviders. Tevens is ook mogelijk dat Facebook gebruikers in de toekomst kan gaan belonen voor het bekijken van advertenties en verkopen op het platform sneller en veiliger laten verlopen.

De introductie van cryptocurrency aan een platform zoals Facebook, kan een nieuwe fase inleiden voor de gehele cryptomarkt. Immers hebben Instagram, Facebook en Whatsapp momenteel 2,5 miljard gebruikers wereldwijd.

Facebook heeft een nieuw voorraadfilter beschikbaar gemaakt. Met deze voorraadfilter krijgen adverteerders de mogelijkheid om het gevoeligheidsniveau te beheren van inhoud waarbinnen de advertenties worden vertoond in het Audience Network, Expressartikelen of In-stream video’s. Facebook is in het verleden meerdere keren in de problemen gekomen omdat adverteerders geen mogelijkheid kregen om te bepalen waar advertenties van hun organisaties werden vertoond. Facebook lijkt dit probleem op te willen lossen met een vernieuwd voorraadfilter.

Adverteerders krijgen de mogelijkheid om een van de drie opties in de voorraadfilter om te selecteren;

  • Volledig – De volledige voorraadfilteroptie biedt minimale bescherming voor adverteerders. Advertenties kunnen worden afgeleverd op alle type content waaronder bijvoorbeeld aanstootgevende – of seksueel getinte content.
  • Standaard – De standaard voorraadfilteroptie biedt bescheiden bescherming als standaardkeuze bij het plaatsen van advertenties.
  • Beperkt – De beperkte optie biedt maximale bescherming voor adverteerders. Deze optie is vergelijkbaar met de momenteel beschikbare opt-in categorie uitsluiting. Indien adverteerders deze optie selecteren kan dit mogelijk effect negatief effect hebben op het bereik van de advertenties en kosten.
Facebook Voorraadfilter

Facebook geeft aan dat zij ernaar streven om de targeting hulpmiddelen zo effectief mogelijk te maken, zodat zij adverteerders nog beter kunnen helpen bij het bereiken van de beoogde doelgroep.

Instagram Donateur sticker in stories

Begin deze maand heeft Instagram de ‘donatie’sticker geïntroduceerd. De donatiesticker kan door gebruikers van het platform worden gebruikt om fundraising acties van non-profitorganisaties te steunen. In februari van dit jaar begonnen de eerste testen met de donatiesticker. Deze testen bleken een groot succes, waarna Instagram de sticker nu als eerste beschikbaar heeft gemaakt in de Verenigde Staten. Momenteel is de sticker dus nog niet te gebruiken in Nederland, maar Instagram heeft zelf aangegeven “er hard aan te werken om de donatiesticker wereldwijd beschikbaar te maken”.  Zodra de sticker in Nederland beschikbaar is kunnen non-profitorganisaties zich aanmelden om een fundraising actie op te zetten.

Instagram donateur sticker

Instagram Donatie Sticker | Bron: Instagram

Daarnaast heeft Instagram aangegeven dat het geld dat wordt binnengehaald via de donatiesticker voor 100% naar de non-profitorganisatie gaat. In het verleden was er veel kritiek op platformen, waaronder Facebook, omdat zij een percentage van het opgehaalde geld claimde als platformvergoedingen.

Snapchat en Shopify gaan samenwerken

Het moederbedrijf van Snapchat, genaamd Snap Inc. heeft aangekondigd dat zij de samenwerking met Shopify gaan vergroten. Shopify is een van de snelstgroeiende hosted e-commerce platformen waarbij momenteel al ruim 800,000 verschillende verkopers aangesloten zijn. Gebruikers van Shopify krijgen vanaf mei 2019 de mogelijkheid om direct vanuit de Shopify interface productadvertenties voor Snapchat te creëren. De advertenties worden gemaakt op basis van de aanwezige productfeed en worden direct doorgeschoten naar het Snap Ads platform.

Shopify samenwerking met Snapchat

Shopify gaat samenwerking aan met Snapchat | Bron: Netimperative.com

De samenwerking tussen deze twee razendsnel groeiende platformen lijkt voor beide partijen een slimme zet te zijn. Shopify heeft met het integreren van Snap Ads een unieke dienst in handen waarmee zij naar verwachting veel nieuwe verkopers zullen aantrekken. Snapchat daarentegen is erbij gebaat om gebruikers sneller te laten converteren. Dit trekt meer adverteerders aan en laat de omzet van het bedrijf mogelijk in een rap tempo stijgen.

Reactie Emoticons toegevoegd

Na Facebook introduceert ook LinkedIn een aantal nieuwe reactie icoontjes. LinkedIn probeert door de introductie van de nieuwe icoontjes meer informatie te verkrijgen van de gebruikers en aan de hand van deze data beter kunnen bepalen welke gebruikers welke advertentie te zien krijgen. Daarnaast geeft het gebruikers meer vrijheid om te reageren zonder een uitgebreide opmerking te hoeven plaatsen onder een post of advertentie.  De nieuwe LinkedIn reactie mogelijkheden worden momenteel over het gehele platform uitgerold.

LinkedIn reactie emoticons

LinkedIn reactie emoticons | Bron: LinkedIn

Social Media advertising biedt iedere dag meer mogelijkheden. Wil je meer weten? Dan helpen wij graag verder in ons helpcentrum. Daarnaast delen we regelmatig blogs over Social Media. Kun je het antwoord op jouw vraag niet vinden, of ben je op zoek naar meer verdieping bij een bepaald onderwerp? Neem dan contact met ons op.

Content
Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *