Ook in deze vreemde tijd verandert er nog dagelijks veel op verschillende sociale media. Om als online marketeer voorop te blijven lopen, delen wij maandelijks een greep uit de belangrijkste updates. In dit artikel zetten we de belangrijkste nieuwtjes van maart 2020 op een rij.
Social media platformen helpen massaal mee in corona crisis
Een aantal platformen probeert aan de ‘Social Distancing’ bij te dragen door nieuwe features toe te voegen of geld te investeren in het verspreiden van de algemene boodschap. Ook zij begrijpen dat de hele situatie een enorme verandering is in het dagelijkse social media gebruik van hun gebruikers en dat zij met hun platform veel mensen kunnen bereiken.
Zo heeft Instagram de ‘Stay Home’ sticker gelanceerd om mensen aan te moedigen om thuis te blijven. Wanneer je de sticker in een story plaatst wordt de story foto in sommige gevallen ook toegevoegd aan een een groepstory die Stay Home wordt genoemd. De sticker is nog niet in Nederland beschikbaar, maar er wordt verwacht dat dit nog wel gaat gebeuren.
Naast de sticker van Instagram heeft ook Facebook aangegeven om op meerdere manieren het coronavirus te gaan bestrijden. Zo kan je op het platform makkelijk al het nieuws rondom het coronavirus vinden en is er zelfs een information center gelanceerd met een wereldkaart over de verspreiding. Overigens is het information center nog niet in Nederland vindbaar en wordt dit nu getest in de US.
Ook TikTok draagt zijn steentje bij, bij het bestrijden van het coronavirus. Zo geeft het het platform aan dat het $10 miljoen uittrekt om haar (veelal) jongere publiek de algemene boodschap en maatregelen tegen het virus te verschaffen.
Youtube heeft recent de kwaliteit van de video’s vermindert om te zorgen dat er geen netwerken instorten door de stijging van het verkeer op internet. De EU heeft ook aan streamingdiensten als Netflix gevraagd om de kwaliteit van films en series te verlagen.
Twitter heeft na een bericht van een columnist van de New York Times, besloten om gewaardeerde epidemiologen en virologen versneld een ‘verified’ profiel te geven. Zo kunnen de relevante experts hun meningen en bevindingen sneller en op grotere schaal delen.
Facebook lanceert Small Business Grants Programma
Facebook zal de komende weken een nieuw programma lanceren dat zich richt op MKB bedrijven die getroffen worden door de Corona crisis. Dit zal het Small Business Grants programma zijn dat vrij te besteden budget aan dit soort MKB bedrijven zal schenken.
In totaal zal Facebook $100 miljoen dollar aan cash aanbieden. Dit betekent dus niet dat het per se advertentiebudget is, zoals Google heeft in de vorm van Google Grants budget. Dit is voor MKB bedrijven natuurlijk een welkome aanvulling om personeel, huur of operationele kosten te dekken om de crisis door te komen.
LinkedIn rolt nieuwe conversatie advertenties uit
Om de engagement binnen de messenger functie van LinkedIn te vergroten, lanceren ze een conversie ads met klikbare CTA’s. Op deze manier kunnen de Sponsored InMails een stuk interactiever en kan het zorgen voor betere resultaten.
Zoals je kan zien in het voorbeeld hierboven, worden er per tekstbericht een aantal keuzes gegeven, waardoor je weer een nieuwe bericht krijgt die afhangt van de keuze die je hebt gemaakt. Door meerdere opties te geven zal er in de meeste gevallen vaker door worden geklikt na het eerste tekstbericht.
De nieuwe advertentievorm wordt op dit moment al globaal uitgerold en het lijkt dus een kwestie van tijd voordat de feature in Nederland ook beschikbaar is.
Facebook voegt een nieuw ‘Experiment’ element toe aan de Ad Manager
Als je maximaal resultaat wil behalen uit je Facebook ads, moet je hier tijd in stoppen om verschillende elementen naast elkaar te testen. Facebook wil je hier graag bij helpen met een nieuw ‘Experiment sectie’ in de Ad Manager.
De nieuwe Experimenten sectie zal het centrale punt zijn waar je alle Facebook testen kan opzetten en kan bekijken. Eigenlijk is het dus geen nieuwe feature, maar is het een verzamelpunt van alle testen en resultaten in één overzicht. En het allerbelangrijkste bij het optimale resultaat behalen op de lange termijn is te blijven testen.
Denk hierbij aan het testen van verschillende CTA’s, andere teksten of koppen of een andere doelgroep aanspreken. Deze testen kunnen dus nu nog makkelijker worden aangemaakt en makkelijker inzichtelijk worden voor adverteerders.
Wat kan je aan je social media doen in tijden van corona?
In tijden van de corona crisis zijn de dagelijkse werkzaamheden voor veel bedrijven op een laag pitje gezet. Daarom is juist nu hét moment om achterstallige onderhoud op te pakken. Vaak zijn dit klussen die een tijd vooruitgeschoven zijn omdat ze niet per direct gedaan hoeven te worden. Wanneer bedrijven de corona crisis gebruiken om al het achterstallig werk in te halen beginnen zij met een schone lei aan herstelperioden en zijn zij vervolgens beter in staat om de stijgende lijn op te pakken. Wij hebben een aantal belangrijke achterstallige werkzaamheden voor je op een rijtje gezet:
- In tijden van de Coronacrisis zijn de dagelijkse werkzaamheden voor veel bedrijven op een laag pitje gezet. Daarom is juist nu hét moment om achterstallige onderhoud op te pakken. Vaak zijn dit klussen die een tijd vooruitgeschoven zijn omdat ze niet per direct gedaan hoeven te worden. Wanneer bedrijven de Coronacrisis gebruiken om al het achterstallig werk in te halen beginnen zij met een schone lei aan herstelperioden en zijn zij vervolgens beter in staat om de stijgende lijn op te pakken. Wij hebben een aantal belangrijke achterstallige werkzaamheden voor je op een rijtje gezet:
- Bloggen: Het delen van kennis kan zeer belangrijk zijn voor het verhogen van de merkbekendheid van bedrijven en organisaties. Door het delen van kennis door middel van Blogs zorg je er als bedrijf voor dat mogelijk thought leader wordt op een specifiek onderwerp, product of dienst. Daarnaast is het schrijven van blogs een goede manier om de vindbaarheid in Google te vergroten en biedt het de mogelijkheid om meer relevante content te verspreiden via de social media kanalen. Wil je meer weten over hoe jij je website beter vindbaar maakt? Klik hier.
- Aanvullen/Toevoegen Bedrijfsinformatie; Het gebruik van social media is niet meer weg te denken in onze huidige wereld. Klanten gebruiken steeds vaker social media kanalen om meer onderzoek te doen over een specifiek bedrijf voordat zij een product of dienst afnemen. Op Facebook bezoeken bijvoorbeeld meer dan 600 miljoen gebruikers dagelijks een bedrijfspagina. 52% van deze bezoekers komen voor het eerst in aanraking met een bedrijf of organisatie. Facebook is als het ware een lokale zoekmachine geworden. Het is voor bedrijven daarom cruciaal dat zij goed vindbaar zijn op deze platformen. Het toevoegen of aanvullen van bedrijfsinformatie kan een grote invloed hebben op deze vindbaarheid.
- Doelgroep inventarisatie: Veel bedrijven zijn gedurende het jaar druk bezig met het opzetten en draaien van social media campagnes. Vaak zijn de geselecteerde doelgroepen vooraf ingesteld op basis van learnings uit het verleden. Maar kloppen deze learnings nog wel? Niet alleen bedrijven ontwikkelingen zichzelf door bijvoorbeeld nieuwe producten toe te voegen aan het assortiment of diensten uit te breiden. Ook platformen zoals Facebook en Instagram zijn constant bezig met het doorontwikkelingen van hun dienst. Dit betekend dat nieuwe features en updates een belangrijke impact kunnen hebben op de manier hoe bedrijven in contact kunnen komen met hun de doelgroep.
- Content Strategie: Een contentstrategie helpt bedrijven te bepalen welke content wanneer gepubliceerd wordt en via welke kanalen het wordt gedistribueerd. Het ontwikkelingen van een gedegen content strategie kan flink wat voeten in de aarden hebben. Het dwingt bedrijven namelijk om strategisch na te denken over het doel van de content, welke doelgroep ze willen aanspreken en op welke manier zee deze personen willen benaderen. Daarnaast is een goede contentstrategie op data gebaseerd en moet er tijd geïnvesteerd worden om deze data beschikbaar te maken. Toch kan het ontwikkelen van een gedegen contentstrategie bedrijven helpen om hun structuur aan te brengen aan het producten van succesvolle content.
- Facebook Attributie opzetten: Social media campagnes zijn vaak moeilijk te analyseren. De attributie modellen van bijvoorbeeld Google Analytics en Facebook komen niet met elkaar overeen waardoor veel bedrijven vaak de impact van hun campagnes niet goed in kaart krijgen. Daarbij speelt het cross-device doormeten van gebruikers op je website een grote rol. Om hier meer inzicht in te krijgen heeft Facebook een tool ontwikkeld genaamd: Facebook Attributie. De tool is gratis te gebruiken voor adverteerders op het platform en biedt meer inzichten in de gehele customer journey van jouw klant, zowel binnen Facebook als over alle kanalen heen. Door activeren van de tool krijgen bedrijven meer inzichten in de waarde van hun social campagnes en krijgen ze meer inzichten in de doelgroep. Deze informatie kan vervolgens meegenomen worden bij het definiëren van de content – & doelgroep strategie.
- Conversie meting hygiëne-check; Om een succesvolle campagne te kunnen draaien is een correcte conversiemeting vereist. Vaak zijn deze conversie metingen een keer aangemaakt maar nooit meer nagelopen. Hierdoor kan de mogelijkheid ontstaan dat campagnes op verkeerde aantallen conversies worden afgerekend. Immers worden er vaak constant aanpassingen gemaakt aan de website en kunnen deze mogelijk effect hebben op de meting. Een rustige perioden kan daarom uitermate geschikt zijn om conversie metingen op de website na te lopen. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om niet relevante conversies te verwijderen en huidige conversie metingen uit te breiden met bijvoorbeeld een omzet meting. Een goede hygiëne-check zorgt voor meer overzicht en verhoogd de productiviteit.
- Website social proof maken: Een bedrijf heeft misschien wel het beste product ter wereld, maar als niemand het weet, gaat het geen succes worden. Door de komst van social media is het belang van social proof voor bedrijven nog groter geworden. Maar wat houd het precies in? Wikipedia beschrijft social proof als volgt “psychologisch en sociaal fenomeen dat verwijst naar het vertrouwen van mensen op de feedback en acties van anderen om te bepalen wat juist en wat verkeerd is in een bepaalde situatie”. Onder social proof vallen o.a. testimonials, white papers, case studies, likes en shares op social media en trust symbols. Deze onderdelen kunnen een belangrijke rol spelen in het beslissingsprocess van een potentiele klant omdat zij het vertrouwen in het bedrijf of organisatie vergroten.
neem contact met ons op
Reacties (0)