7 juni 2019

Social Update – Juni 2019

4 minuten lezen
Social media icons

De experts van SDIM zorgen dat je altijd op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied. Dat geldt natuurlijk ook voor social media. Er is bijna geen onderwerp waar zoveel in gebeurt als daar. Daarom voor jou, elke maand een uitgebreide update van de belangrijkste ontwikkelingen op social media vlak. Doe er je voordeel mee of neem contact op als je meer wilt weten!

Binnen Social zien wij bijna dagelijks veranderingen worden doorgevoerd in de mogelijkheden en algoritmes van de verschillende media. Ook voor Marketeers veranderen de best practices continu. Iedere maand zetten wij de belangrijkste wijzigingen op een rij. Deze maand een uiteenlopende update met nieuws over Snapchat, Facebook, LinkedIn en YouTube.

Deze maand heeft Snapchat een uitgebreid rapport gepubliceerd waarin de “millenial+”-generatie in gedrag en mindset wordt behandeld. Snapchat refereert naar deze Gen Z als Super Creatives. Het is zeker aan te raden voor Marketeers om dit rapport door te nemen wanneer Gen Z onder de doelgroep valt. Dit geldt ook voor Marketeers die geen gebruik maken van Snapchat. Veel learnings zijn ook voor andere social kanalen te gebruiken.

Binnen Facebook Adverteren bestaat de mogelijkheid om naast eigen geselecteerde targeting te kiezen voor expanded interests. Deze optie biedt de mogelijkheid om Facebook jouw geselecteerde targeting te laten uitbreiden naar gebruikers die vergelijkbaar zijn met de geselecteerde doelgroep als dit de kans vergroot op een toename in conversies. Hootsuite heeft onderzocht of je dit zou moeten inzetten gezien de relatief vage uitleg die Facebook geeft bij het samenstellen van de doelgroep.

Facebook Expanded Interests

De conclusie van het experiment is dat de optie voor expanded interests dient te worden aangevinkt, afhankelijk van de grootte van de geselecteerde doelgroep. Bij een kleine doelgroep (onder de 100.000) bleek doelgroep-uitbreiding een positieve uitkomst te hebben. Bij een grotere doelgroep juist niet. Daarnaast is het belangrijk om frequency mee te nemen in de overweging. Neemt de frequency (te veel) toe? Dan kan het ook nuttig zijn om met expanded interests te testen. Omdat het hier om één experiment gaat met één campagne per variant, kunnen we geen definitieve conclusies nemen. Echter, het kan zeker nuttig zijn om de resultaten van dit experiment mee te nemen in overwegingen tijdens de set-up.

De mogelijkheid tot het aanmaken van vergelijkbare doelgroepen binnen LinkedIn Adverteren is nu ook breder uitgerold en voor ieder account beschikbaar. Voor veel Marketeers is deze functie al bekend binnen Facebook Ads en Google Ads. Voorwaarde is wél dat de doelgroep minimaal 300 leden bevat. LinkedIn kan met deze mogelijkheid tot 15x grotere doelgroepen aanmaken. Is een doelgroep dus 1.000 leden groot? Dan kan LinkedIn hier een vergelijkbare doelgroep tot 15.000 leden van maken. Dit is bij uitstek de manier om een doelgroep te bereiken die vergelijkbaar is met bijvoorbeeld reeds geconverteerde bezoekers of een vaste klantenlijst.

Facebook look a like audience

In augustus 2017 introduceerde Facebook een nieuw videoplatform genaamd, Facebook Watch. De ontwikkeling van de nieuwe dienst moest de concurrentie aan kunnen gaan Youtube. Naast het publiceren van user-generated content, is Facebook ook intensief gaan samenwerken met mediapartners zoals, CNN, Fox News en Buzzfeed. Deze partners zullen het platform voorzien van exclusieve content in de vorm van (korte) films, series en nieuwsvideo’s. De exclusieve content moet ervoor zorgen dat de dienst in populariteit en het aantal dagelijks gebruikers stijgt. Vanaf augustus 2019 is Facebook Watch ook beschikbaar in Nederland.

Naast de exclusieve content wil Facebook, in tegenstelling tot Youtube, het sociale aspect prominenter naar voren laten komen. Zodoende is het bijvoorbeeld mogelijk om te zien waar je vrienden naar gekeken hebben, kun je invloed uitoefenen op het verloop van programma’s en kun je meedoen aan een quiz. De Facebook Watch functie vind je momenteel onder de menustructuur in de app- & desktop versie. Facebook heeft reeds aangegeven dat zij Facebook Watch intensief gaan testen en nadrukkelijker gaan promoten in de nieuwe redesign versie van het platform.

Facebook Watch

Facebook heeft de afgelopen maand nieuwe cijfers gepubliceerd over het gebruik van Facebook Watch. Het aantal maandelijkse gebruikers staat momenteel op 720 miljoen, dit was eind 2018 nog slechts 400 miljoen gebruikers per maand. Alhoewel deze cijfers goed klinken, moet er wel een kanttekening gemaakt worden. Facebook geeft namelijk aan dat deze 720 miljoen bezoekers minimaal 1 minuut hebben gekeken. Gebruikers besteden gemiddeld 26 minuten aan Facebook Watch.

Na Snapchat, Facebook en Instagram gaat nu ook Youtube aan de slag met Story-advertenties. Youtube is momenteel bezig met het wereldwijd uitrollen van de nieuwe functie. De Stories zullen in eerste instantie alleen mogelijk zijn voor kanalen met meer dan 10,000 abonnees.

Youtube Stories bestaan net zoals bij Facebook, Instagram en Snapchat uit korte video’s waaraan stickers, muziek en filters kunnen worden toegevoegd. Daarnaast is het ook mogelijk om personen in de Stories te taggen. Het verschil tussen de Youtube Stories en Stories van overige platformen is dat de Youtube Stories 7 dagen beschikbaar zijn in plaats van 24 uur. Daarnaast zijn de Youtube Stories voor alle gebruikers beschikbaar. Helaas is er op dit moment nog geen optie om een “swipe up”, of vergelijkbaar, toe te voegen.

Youtube Stories

Binnen de verschillende Social Media zijn er zowel organisch als betaald uiteenlopende mogelijkheden om jouw product in de markt te zetten. Benieuwd hoe je dit het beste kunt aanpakken? Check het helpcentrum of neem contact met ons op.

Content
Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *