Ben je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van social media? In deze social update ontdek je meer over de introductie van Facebook Bulletin, de wereldwijde lancering van Instagram Reels advertenties, nieuwe automatische optimalisatie functionaliteiten van Facebook en nog veel meer!
Facebook lanceert eigen nieuwsbriefplatform ‘Bulletin’
CEO Mark Zuckerberg kondigde afgelopen maand Facebook´s eigen nieuwsbrief platform, Bulletin aan. Facebook wil met het nieuwe platform ondersteuning bieden aan onafhankelijke schrijvers en podcasters bij het maken van content, het genereren van inkomsten en het vergroten van hun publiek. Omdat het platform momenteel nog sterk in ontwikkeling is, kiest Facebook ervoor om te starten met een kleine groep van geselecteerde schrijvers. Gedurende dit jaar zal Facebook een flink aantal investeringen, producten en diensten uitrollen om meer onafhankelijke schrijvers en podcasters te ondersteunen.
“Via Bulletin willen we deze makers ondersteunen en onze bestaande tools verenigen met iets dat direct geweldige schrijf- en audio-inhoud kan ondersteunen – van podcasts tot Live Audio Rooms – allemaal op één plek. We respecteren het werk van schrijvers en willen duidelijk maken dat iedereen die met ons samenwerkt, volledige redactionele onafhankelijkheid zal hebben.” Facebook
Makers op Bulletin zullen in staat zijn om de bestaande tools van Facebook zoals Audio Rooms en Facebook live in te zetten om in contact te blijven met hun doelgroep. Daarnaast behouden makers al hun abonnement inkomsten tijdens de duur van het partnerschap, hebben zij het recht om abonnee lijsten te gebruiken bij volgende projecten en hebben controle over hun abonnement opties. Abonnementen kunnen variëren van gated content tot commentaar rechten en toegang tot privé Facebook-groepen.
Vooralsnog klinken de plannen voor Bulletin veelbelovend, maar de tijd zal het leren hoe goed Facebook in staat zal zijn om te concurreren met platformen zoals Substack en Revue (onlangs overgenomen door Twitter).
Facebook tilt geautomatiseerde advertenties naar een hoger niveau met de functie ‘Optimaliseer tekst naar persoon’
Facebook adverteerders opgelet! Facebook is bezig met het uitrollen van een nieuwe advertentie instelling, waarbij adverteerders de mogelijkheid krijgen om advertentieteksten automatisch te laten optimaliseren per gebruiker. Indien geactiveerd optimaliseert het algoritme van Facebook de primaire tekst, titel en beschrijving op basis van voorkeuren per gebruiker.
In het bovenstaande screenshot van Leon Grigg is te zien dat er onder de beschrijving een optie is toegevoegd, waarmee de instelling ‘Optimise text per person’ geactiveerd kan worden.
De nieuwe advertentie instelling doet sterk denken aan functie die reeds in 2019 was geïntroduceerd, waarbij adverteerders de mogelijkheid kregen om meerdere teksten tegelijkertijd in 1 advertentie te testen. Ook bij deze functie wordt het Facebook algoritme ingezet om te bepalen welke tekst er het beste scoort per persoon. Het belangrijke verschil met nieuwe functionaliteit is dat het nog niet eerder mogelijk was om de daadwerkelijke plaatsing van de tekst te laten optimaliseren door Facebook.
De nieuwe functionaliteit van Facebook is momenteel beschikbaar voor een selecte groep adverteerders, maar zal naar verwachting binnenkort wereldwijd worden uitgerold.
Instagram maakt advertenties in Reels wereldwijd beschikbaar
In april van dit jaar kondigde Instagram de eerste tests met Instagram Reels advertenties aan in onder andere Duitsland, Australië, Brazilië en India. Na succesvolle tests zet Instagram de uitbreiding van Reels-advertenties door en maakt de nieuwe plaatsing vanaf deze maand wereldwijd voor alle adverteerders beschikbaar. Justin Osofsky, Chief operating officer bij Instagram verwoord de introductie van de nieuwe advertentieplaatsing als volgt:
“We beschouwen reels als een geweldige manier voor mensen om nieuwe inhoud te ontdekken op Instagram. Daarom passen advertenties hier perfect bij. Alle merken, groot of klein, kunnen gebruik maken van deze nieuwe advertentie-indeling in een omgeving waar mensen al worden vermaakt.” – Justin Osofsky
Zoals in het voorbeeld hieronder te zien, zijn Reels-advertenties verticaal en nemen zij het volledige beeldscherm van de gebruiker in beslag. Reels-advertenties mogen maximaal 30 seconden duren en worden weergegeven tussen afzonderlijke organische Reels. Gebruikers krijgen de mogelijkheid om advertenties op te slaan, te delen, opmerkingen toe te voegen of te liken.
Instagram Reels Advertenties – Bron: Socialmediatoday
Hoe effectief de nieuwe advertentieplaatsing gaat zijn, is nog de vraag. Instagram heeft tot nu toe nog geen openheid gegeven over het daadwerkelijke gebruik van Instagram Reels. Adam Mosseri, CEO van Instagram, beschrijft de laatste ontwikkelingen als volgt:
“Ik ben er nog niet blij mee. We groeien zowel in termen van hoeveel mensen delen als hoeveel mensen consumeren, maar we hebben nog een lange weg te gaan. En we moeten eerlijk zijn dat TikTok voorop loopt.” – Adam Mosseri
Instagram is van plan om meer te gaan investeren in krachtige en creatieve tools voor Reels die het zowel adverteerders als makers moet helpen bij het bereiken van hun doelgroep.
Twitter test mogelijkheden om tweets te beperken tot “vertrouwde vrienden”
Twitter heeft de afgelopen maand vroege ontwerpconcepten gedeeld voor een nieuw functie genaamd, “Vertrouwede Vrienden”. Met de nieuwe functie wil Twitter het mogelijk maken om Tweets uitsluitend aan een geselecteerde doelgroep te kunnen vertonen. Veel gebruikers van Twitter maken momenteel gebruik van meerdere accounts om privé en zakelijke content gescheiden te houden. Met de ontwikkeling van de “Vertrouwde Vrienden” functie zou dit probleem makkelijk verholpen kunnen worden.
Naast de “Vertrouwde Vrienden” functie is Twitter ook bezig met de mogelijke ontwikkeling van “Facetten”. Met deze functie wordt het voor gebruikers mogelijk om zelf hun tweets in te delen op basis van verschillende onderwerpen. Hierdoor kunnen gebruikers zelf beslissen welke content zij willen volgen van een specifieke gebruiker.
In een interview met The Verge geeft Twitter aan dat de ideeën zich momenteel nog in een vroeg stadium van ontwikkeling bevinden. Met het delen van mogelijke nieuwe features hoopt Twitter waardevolle feedback van de gebruikers te verzamelen. Het is nog onduidelijk of de nieuwe functies binnenkort wereldwijd worden uitgerold.
Pinterest verbiedt advertenties die gericht zijn op gewichtsverlies
De afgelopen maand heeft Pinterest een grote stap gemaakt omtrent lichaamsacceptatie. Het platform heeft besloten om advertenties die gericht zijn op gewichtsverlies in de ban te doen. Dit besluit is genomen nadat de National Eating Disorders Association (NEDA) in een sterke stijging aan ongezonde eetgewoonten en eetstoornissen bij jongeren uit de Verenigde Staten ontdekte. Uit onderzoek van NEDA is gebleken dat het aantal telefoontjes gerelateerd aan eetstoornissen met maar liefst 40% is gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Volgens Pinterest en NEDA speelt de coronapandemie een belangrijke rol bij de sterke stijging van ongezonde eetgewoontes.
“Pinterest is de plek waar mensen komen voor inspiratie om het leven te creëren waar ze van houden. Het is waar iedereen thuishoort, ongeacht lichaamsvorm of grootte. We stellen Pinners in staat om een zomer en daarna te plannen zonder advertenties voor gewichtsverlies, zodat ze zich kunnen concentreren op wat het belangrijkst is. Met ingang van 1 juli 2021 werken we ons advertentiebeleid bij om alle advertenties met taal en beeldmateriaal voor gewichtsverlies te verbieden.” – Pinterest
Volgens Pinterest zijn de aanpassingen aan het advertentiebeleid een extra toevoeging op het oude advertentiebeleid dat bodyshaming en oplichting met gewichtsverlies reeds verbood. Pinterest is van mening dat het het enige grote platform is dat alle advertenties voor gewichtsverlies verbiedt. Het bijgewerkte advertentiebeleid van Pinterest verbiedt vanaf nu:
- Alle producten die gewichtsverlies claimen door iets dat op de huid aan te brengen of te dragen is op het lichaam
- Verwijzingen naar de body mass index of vergelijkbare indexen
- Alle tekst of beeldmateriaal omtrent gewichtsverlies
- Testimonials over producten voor gewichtsverlies
- Alle tekst of beeldmateriaal dat bepaalde lichaamstypes idealiseert of denigreert
Pinterest geeft verder aan dat advertenties die een gezonde levensstijl of fitness diensten producten promoten nog steeds zijn toegestaan op het platform, zolang de advertenties niet specifiek gericht zijn op gewichtsverlies.
Meer over Social Advertising?
Social media advertising biedt iedere dag meer mogelijkheden. Wil je meer weten? Dan helpen wij graag verder in ons helpcentrum. Daarnaast delen we regelmatig blogs over social media. Kun je het antwoord op jouw vraag niet vinden, of ben je op zoek naar meer verdieping bij een bepaald onderwerp? Neem dan contact met ons op.
contact met een specialist?
Reacties (0)