Blijf up to date over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van social media. In deze social update ontdekt u meer over opkomende concurrentie voor audio social app Clubhouse, de effectiviteit van 6 seconden ads op TikTok en hoe Facebook marketeers helpt met de opkomende IDFA veranderingen.
Clubhouse Concurrenten in Opkomst
Wie kent hem nog niet? De nieuwste social media app die met de dag populairder wordt. Het platform kent momenteel al 2 miljoen actieve volgers. Het kwam dan ook niet als verrassing dat ook Twitter en Facebook willen gaan werken aan hun eigen variant. Twitter kondigde eerder al aan bezig te zijn met het uitrollen van het audio social platform ‘Spaces’.
Twitter Spaces
Spaces legt met name de focus op het verbeteren van het spreker en luisteraar overzicht in een room. Zo kunt u duidelijk zien wie er op dat moment allemaal meeluisteren. Ook gaat het een stuk makkelijker worden om als host uw Space te beheren. U zal onder andere eenvoudig mensen toe kunnen voegen die mee willen doen aan de discussie.
Instagram Live Rooms
De allernieuwste social media update kwam vanuit Instagram. We hebben het hier natuurlijk over de lancering van Live Rooms. Hiermee kunnen gebruikers via de app een livestream starten met nog 3 andere mensen. Voorheen kon dit ook al, maar toen nog enkel met 1 andere persoon. Instagram hoopt hiermee onder andere op interactievere sessies, talkshows en jamsessies. Benieuwd hoe dit werkt? Start dan eerst zelf een livestream en nodig vervolgens maximaal 3 mensen uit. Gebruikers kunnen zelf ook vragen of ze aan een livestream mee kunnen doen. Naar verwachting is Live Rooms uitgebracht naar aanleiding van het nieuwe audio social platform Clubhouse.
Worden 6 seconden ads de nieuwe standaard op Snapchat?
Het wordt steeds lastiger om de aandacht van mensen erbij te houden op social media. Hierdoor zouden korte video’s wel eens populairder kunnen worden dan de langere video advertenties. Snapchat deed daarom onderzoek naar de reacties van gebruikers op verschillende video advertentie types. Dit zorgde voor interessante resultaten! Ongeacht de duur van de video bleken full screen video’s voor ruim dubbel zoveel awareness te zorgen. Ook vonden gebruikers de 6 seconden ads veel overtuigender dan video’s van 15 seconden. Daarentegen scoorden 15 seconden ads juist weer beter voor productlanceringen.
Instagram gaat re-posts vanuit TikTok beperken
Gebruikers op Instagram worden sinds kort sterk afgeraden om Reels te posten die duidelijk gecreëerd zijn in andere apps. Daarnaast zal het algoritme van Instagram vanaf nu in staat zijn om een lagere ranking te geven aan deze video’s binnen ‘Reels’ en ‘Explore’. Het blijft dus wel mogelijk om TikTok filmpjes te delen als Reel op Instagram. Daarentegen zal het bereik van deze video’s door Instagram beperkt worden als te zien is dat het filmpje gemaakt is via apps als TikTok.
Nieuwe TikTok App Update
De allernieuwste update van TikTok bestaat uit een nieuwe integratie met recepten app Whisk. Hiermee kunnen mensen die graag video’s maken van hun gerechten een link toevoegen van het recept. Ook zal hier vanaf nu de CTA ‘See full recipe’ bij komen te staan.
Het zal niet alleen bij deze update blijven, TikTok heeft ook al aangegeven dat er een eCommerce update in aantocht is. Ook hierbij zullen mensen een link kunnen toevoegen van het product waarmee ze vervolgens commissie kunnen verdienen op verkopen via deze link.
Facebook helpt app marketeers met IDFA veranderingen
Eerder bracht Facebook adverteerders al op de hoogte van de aankomende verandering vanuit Apple op het gebied van IDFA in-app tracking en de grote impact daarvan. De verwachting is dat er door deze update een stuk minder data beschikbaar zal zijn, waardoor Facebook nu al adviseert om advertentie strategieën te wijzigen om de beste resultaten te kunnen blijven halen. Facebook waarschuwde adverteerders in december als volgt;
“Onze onderzoeken tonen aan dat kleine bedrijven zonder gepersonaliseerde advertenties op basis van hun eigen gegevens een vermindering van meer dan 60% van de website verkoop via advertenties kunnen realiseren.”
Ter ondersteuning lanceerde Facebook deze maand een nieuwe mini site met informatie over alternatieve advertentie mogelijkheden voor Audience Network partners. Het platform is bedoeld om adverteerders die veel gebruik maken van het Audience Netwerk te ondersteunen bij het blijven genereren van inkomsten met apps. Er zijn diverse case-studies, handleidingen en whitepapers beschikbaar die adverteerders helpen bij het maken van de juiste keuzes.
contact met een specialist?
Reacties (0)