Social Update – Augustus 2020
De experts van SDIM zorgen dat jij altijd op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied. Daarom voor jou, elke maand, een uitgebreide update van de belangrijkste ontwikkelingen op social media vlak. Doe jouw voordeel ermee of neem contact op als je meer wilt weten!
Facebook waarschuwt: Nieuwe iOS 14 update heeft ernstige gevolgen voor de effectiviteit van het Audience Netwerk
De langverwachte update van iOS 14 komt steeds dichterbij. Om het jaar ontwikkelt Apple een nieuwe versie van het besturingssysteem iOS. De nieuwe iOS update van dit jaar zorgt voor veel opschudding. Zoals we al langer gewend zijn van Apple staat privacy en de beveiliging van gebruikersdata hoog in het vaandel. De nieuwe iOS 14 update zet deze lijn door en introduceert een aantal belangrijke updates die gebruikers beter moeten beschermen en meer inzichten geven over het gebruik van cookies door derde partijen. Platformen zoals Facebook en Google zijn niet blij met deze ontwikkeling.
Maar waarom zijn deze platformen zo bezorgd? De belangrijkste reden hiervoor heeft te maken met de wijzigingen rondom het gebruik van IDFA (Identifier for Advertisers). De IDFA wordt momenteel door o.a. Google en Facebook gebruikt als de sleutel voor mobiele attributie. De IDFA is een unieke willekeurig gegenereerde apparaatcode die Apple aan elk apparaat toewijst. Met deze code camoufleert Apple de persoonlijke informatie van gebruikers, maar stelt het platformen zoals Facebook en Google wel in staat om belangrijke informatie over een gebruiker op te slaan, denk hierbij bijvoorbeeld aan gebruikersgedrag. Het tracken van de IDFA stond bij voorgaande versies van iOS automatisch ingeschakeld. Apple heeft aangegeven dat hier verandering in komt door middel van een verplichte opt-in functie. Gebruikers zullen zodoende app’s specifiek toestemming moeten geven voor het gebruik van hun IDFA.
Naar verwachting zal een overgrote meerderheid van iOS gebruikers deze opt-in afslaan. Dit betekent dat het zonder toestemming om gebruikers te volgen enorm moeilijk wordt om de effectiviteit van advertentiecampagnes te monitoren. Facebook trekt aan de bel en waarschuwt daarom voor grote gevolgen voor het Audience Netwerk.
“Voor ontwikkelaars en uitgevers die Audience Network gebruiken, is onze mogelijkheid om gerichte advertenties weer te geven op iOS 14 beperkt. Omdat adverteerders minder goed in staat zijn om hun campagnes nauwkeurig te targeten en te meten, moeten app-ontwikkelaars en uitgevers lagere CPM’s verwachten op Audience Network en waarschijnlijk andere advertentienetwerken op iOS.” – Facebook Inc.
Een daling van de effectiviteit van het Audience Network zal voornamelijk grote gevolgen gaan hebben voor kleine publishers en app ontwikkelaars. Deze partijen zijn minder goed in staat om informatie door te spelen aan Facebook, wat betekent dat het adverteren in het Audience Netwerk minder relevant wordt. Uit eerste tests van Facebook is gebleken dat de advertentie-inkomsten voor publishers met maar liefst 50% kunnen dalen.
Facebook zelf zit niet stil en is druk bezig met de ontwikkeling van een nieuwe versie van de Software Development Kit (SDK). Naar verwachting zal de nieuwe SDK versie van Facebook in staat zijn om de iOS 14 privacy update gedeeltelijk te omzeilen. De verwachting is dat iOS 14 in september 2020 wereldwijd door Apple wordt uitgerold.
Instagram lanceert ‘Reels’ en gaat de strijd aan met TikTok
Begin deze maand heeft Facebook Inc. in vijftig landen een nieuwe feature gelanceerd, genaamd Instagram Reels. Instagram Reels is een nieuwe manier voor gebruikers om korte creatieve en entertainende video’s te maken en te delen met vrienden. De nieuwe functie van Instagram zit verwerkt binnen de bestaande Instagram app en is ook in Nederland beschikbaar.
Gebruikers van Instagram hebben de mogelijkheid om met Reels multi-clip video’s van maximaal 15 seconden te maken. Video’s kunnen gemakkelijk worden samengevoegd en bewerkt met een breed scala aan tools. Deze editing tools maken het onder andere mogelijk om AR effecten toe te voegen, video’s te versnellen of juist te vertragen en audio toe te voegen vanuit de Instagram muziekbibliotheek.
De nieuwe functie van Instagram doet sterk denken aan één van de snelst groeiende social media platformen van 2020: TikTok. Facebook Inc. probeert met Reels duidelijk in te spelen op het succesverhaal van TikTok en hoopt daarmee volgers terug te lokken naar Instagram. We hebben Facebook Inc. deze strategie in het verleden vaker zien toepassen. Goede voorbeelden hiervan zijn de introductie van Facebook Live en Instagram Stories na het succes van Periscope en Snapchat. Facebook Inc. heeft met de lancering van Instagram Reels de eerste stap gezet voor een inhaalrace met TikTok.
TikTok blijft groeien: Aantal gebruikers stijgt in Nederland naar 4,5 miljoen
De opkomst van TikTok lijkt niet te stoppen. In augustus van dit jaar heeft het moederbedrijf van TikTok, Bytedance, voor het eerst officiële gebruikersaantallen gepresenteerd. Uit de gegevens blijkt dat TikTok vanaf 2020 wereldwijd zo’n 689 miljoen maandelijkse actieve gebruikers had. Eerdere rapporten omtrent de aantal actieve gebruikers aantallen gaven in januari 2018 een schatting van slechts 54 miljoen actieve gebruikers aan. De app is volgens Bytedance wereldwijd meer dan 2 miljard keer gedownload.
Ook in Nederland heeft het platform een snelle opkomst gemaakt. Eind 2019 groeide de populariteit snel en had TikTok rond de miljoen gebruikers in Nederland. Uit de recent bekend gemaakte cijfers blijkt dat dit aantal in 2020 is gegroeid naar 4,5 miljoen gebruikers. Daarmee is TikTok een van de snelst groeiende platformen in ons land. TikTok maakt een sterk groei door in de leeftijdscatagorie 18-25 jaar. 35% van alle Nederlandse TikTok gebruikers bevindt zich in deze leeftijdscatagorie. Dit betekent dat TikTok een grote bedreiging kan vormen voor platformen zoals Snapchat en Instagram.
Ondanks de sterke groei in gebruikersaantallen zijn er ook een aantal kopzorgen voor TikTok. Er lopen namelijk meerdere onderzoeken tegen het moederbedrijf omtrent privacy schendingen van gebruikers, Instagram heeft een soortegelijke feature uitgebracht genaamt Reels en India heeft de app door aanhoudende onrust met het buurland China zelfs volledig verboden. TikTok probeert met de introductie van ‘TikTok For Business’ aantrekkelijker te worden voor adverteerders en daarmee de voorsprong op de concurrentie te behouden. Of TikTok ook de aankomende jaren blijft doorgroeien is dus nog maar de vraag.
Facebook helpt midden- en kleinbedrijven met ‘betaalde online evenementen’
Veel midden- en kleinbedrijven in Nederland voelen nog dagelijks de effecten van de Corona crisis. Veel bedrijven hebben het moeilijk om in contact te komen met hun klanten door de huidige “social distancing” regelgeving. Facebook probeert organisaties die hier problemen mee hebben een steuntje in de rug te geven door het mogelijk te maken om betaalde evenementen te organiseren via Facebook.
“Vandaag lanceren we de mogelijkheid voor bedrijven, makers, onderwijzers en media-uitgevers om geld te verdienen met online evenementen op Facebook. Nu kunnen pagina-eigenaren een online evenement maken, een prijs instellen, het evenement promoten, betalingen innen en het evenement hosten, allemaal op één plek.” – Facebook Inc.
Tijdens de piek van de corona crisis zag Facebook een verdubbeling van het aantal live uitzendingen. De populariteit van live uitzendingen laat zien dat bedrijven er alles aan doen om in contact te blijven staan met hun klant. Het organiseren van betaalde online evenementen via Facebook moet bedrijven helpen om een nieuwe inkomstenbron aan te boren. De nieuwe functie zal vanaf augustus beschikbaar zijn en wordt uitgerold in twintig landen, waaronder Nederland.
Facebook verwijdert meer dan 1.000 targeting doelgroepen
Facebook heeft aangekondigd dat het platform meer dan 1.000 targetingopties heeft verwijderd, voornamelijk omdat ze niet veel werden gebruikt of overbodig waren. Volgens Facebook hebben de wijzigingen geen grote invloed voor adverteerders. Facebook verwoordt deze keuze als volgt:
“Als onderdeel van onze laatste inspanningen om onze targetingopties te vereenvoudigen en te stroomlijnen, hebben we gevallen vastgesteld waarin adverteerders – van alle soorten en maten – zelden verschillende targetingopties gebruiken. Onregelmatig gebruik kan zijn omdat sommige van de targetingopties overbodig zijn of omdat ze te gedetailleerd zijn om echt nuttig te zijn. Daarom verwijderen we enkele van deze opties.” – Facebook
Toch is het apart dat Facebook deze keuze maakt. Immers staat het platform bekend om hun hyper gerichte targetingopties. Het verwijderen van targeting mogelijkheden is op zichzelf vreemd. Er lijken daarom meerdere factoren een rol te hebben gespeeld bij de keuze van Facebook.
Facebook heeft in het verleden vaker targetingopties verwijderd, al was dit onder druk van verschillende overheden. In 2018 besloot Facebook meer dan 5.000 targetingopties te verwijderen, nadat een onderzoek uit 2016 duidelijk maakte dat gebruikers op basis van bepaalde etniciteiten en religies konden worden uitgesloten van vastgoedadvertenties.
Opvallend genoeg laat Facebook in de recente aankondiging weten dat ook segmenten met “multiculturele affiniteiten” worden verwijderd. Facebook adviseert adverteerders om andere targetingopties, zoals taal en cultuur, te gebruiken om mensen te bereiken die geïnteresseerd zijn in multiculturele inhoud. Het lijkt er daarmee op alsof Facebook eventuele toekomstige problemen voor wil zijn en mogelijk kwetsende targetingopties preventief verwijdert.
Neem contact met ons op
Reacties (0)