De mogelijkheden op het gebied van Social Media advertising ontwikkelen razendsnel. Daarom zetten wij maandelijks een aantal belangrijke updates voor je op een rij.
Facebook en Instagram Update
Dynamisch Advertentiemateriaal Facebook
Binnen Facebook bestaat een functie waarmee adverteerders sneller de perfecte advertentie voor hun doelgroep kunnen creëren, namelijk dynamische advertentiemateriaal. Veel adverteerders worstelen met vragen zoals: welke afbeelding spreekt het beste aan onder de doelgroep? Welke advertentietekst zorgt voor het beste resultaat? Deze functie geeft adverteerders de mogelijkheid om verschillende teksten, CTA’s, kopteksten en afbeeldingen in één advertentie te plaatsen. Er is de mogelijkheid om in totaal 30 advertentievariaties te maken. Facebook combineert alle variabelen en toont automatisch verschillende advertenties. Houd er daarbij rekening met de volgende limieten per advertentie onderdeel:
- 10 Afbeeldingen of Video’s
- 5 Titels
- 5 CTA’s
- 5 Beschrijvingen
- 5 Teksten
- 1 Landingspagina
De dynamisch advertentiemateriaal functie is beschikbaar voor de doelstellingen; verkeer, conversies, app-installs, leadgeneratie of product catalogus verkopen. De advertentie feature is in te schakelen door een campagne aan te maken en deze als concept op te slaan. Vervolgens kun je de optie selecteren op het advertentiesetniveau.
Instagram gaat testen met directe berichten op desktop
Het platform Instagram is aan het onderzoeken of zij het onderdeel Direct Messages ook op desktop en iPad kunnen implementeren. Instagram is een van de weinige platformen die nagenoeg uitsluitend te gebruiken is op mobiele apparaten. Daar moet nu verandering in gaan komen. Door gebruikers de mogelijkheid te geven om berichten te versturen vanaf andere apparaten, probeert Instagram de gebruikerservaring op de webversie te verbeteren. De functie wordt momenteel intern getest en zal in de aankomende maanden worden uitgerold.
De nieuwe chatfunctie van Instagram op desktop geeft Facebook de mogelijkheid om meer geld te verdienen aan advertenties. Gebruikers kunnen niet alleen hun berichten via desktop bekijken, maar ook actiever worden in de nieuwsfeed van Instagram op desktop. Adverteerders kunnen zo een groter bereik behalen via Instagram. Vorig jaar kwam Facebook nog met het bericht naar buiten dat er plannen waren om de messaging services van Instagram, Facebook Messenger en Whatsapp te bundelen in één app. Deze ontwikkeling lijkt zodoende op de lange termijn geschoven te worden.
LinkedIn Update
Focus op groepen binnen LinkedIn
LinkedIn heeft aangegeven dat zij de functie “groepen” nieuw leven in willen blazen. Het gebruik van LinkedIn groepen liep terug. Dit kwam onder andere doordat veel gebruikers de content in de groepen als spam en overbodig ervoeren. Daarnaast bleek de stap om voor een aparte LinkedIn Groups app te kiezen geen slimme zet. Updates uit de groepen konden enkel via deze app op mobiele apparaten bekeken worden en ontwikkelingen op het platform bleven uit. Het toevoegen van nieuwe functies en user experience moeten ervoor zorgen dat de groepen beter geïntegreerd raken. Het doel van Linkedin is om de gebruiker zo relevant mogelijke content te tonen. Relevante groepen kunnen hier een belangrijke bijdragen aan leveren. Facebook ging Linkedin al voor en gaf vorig jaar aan dat zij de posts van familie, vrienden en groepen voorrang gingen geven op die van bedrijven en organisaties. De eerste aanpassingen die Linkedin doorvoert bestaan onder andere uit;
- Geen mogelijkheid meer om groepsberichten als e-mails te versturen naar iedereen
- Admins krijgen de mogelijkheid om leden te accepteren of te weren
- Leden hebben de mogelijkheid om video’s en GIF’s te plaatsen in de groepen
- Threads kunnen gemaakt worden door leden
- Admins kunnen belangrijke content aan de bovenkant van de groep nieuwsfeed pinnen.
Momenteel zijn er wereldwijd 575 miljoen gebruikers die gebruik maken van Linkedin. Door de jaren heen zijn er in totaal 2 miljoen groepen gecreëerd. De nieuwe ontwikkelingen m.b.t. LinkedIn groepen kunnen ook voor adverteerders een belangrijke rol gaan spelen. Immers word de targeting o.b.v. groepen nog relevanter en zodoende nog effectiever voor adverteerders. Houd de ontwikkelingen voor LinkedIn Groepen dus goed in de gaten en probeer hierop in te spelen.
LinkedIn Bedrijfspagina contentsuggesties
Linkedin heeft een nieuwe functie voor bedrijfspagina’s toegevoegd aan het platform, namelijk Bedrijfspagina contentsuggesties. Een van de grootste uitdagingen voor veel adverteerders en beheerders van bedrijfspagina’s is het bepalen van succesvolle content. Om organisaties hiermee te ondersteunen heeft Linkedin contentsuggesties geïntroduceerd. Contentsuggesties geeft een overzicht van de meeste populaire onderwerpen en posts onder de doelgroep. De functie geeft ook de mogelijkheid om populaire artikelen of posts direct te delen op de bedrijfspagina. Linkedin wil ervoor zorgen dat beheerders van bedrijfpagina’s meer inzichten krijgen in wat mensen bezighoudt en dat gebruikers relevantere content te zien krijgen.
De functie is beschikbaar in het paginabeheerderscentrum. Gebruikers kunnen content filteren op bedrijfstak, locatie, publiek, senioriteit of functie. Binnen de selectie moet minstens één filter worden ingesteld. Ook dient de doelgroep te bestaan uit minimaal 300 leden om inzichten te krijgen in de meest populaire artikelen.
Twitter Update
Twitter introduceert “News Camera”
Het platform Twitter is de laatste maanden druk bezig geweest met de ontwikkeling van een nieuwe camerafunctie, genaamd News Camera. Twitter wil met de nieuwe fotobewerkingsfunctie gebruikers de mogelijkheid geven om tekst en locaties toe te voegen aan foto’s, video’s of livestream. Teksten worden onderaan de afbeelding of video in een gekleurde balk geplaatst zodat deze duidelijk opvalt. Video’s kunnen maximaal 280 seconden duren.
Andere platformen zoals Facebook, Instagram en Snapchat beschikken al langere tijd over een dergelijke camera functie. Het lijkt daarom ook een stap van Twitter om in te spelen op de trend van de laatste jaren. Video content gaat steeds belangrijker worden. Ook LinkedIn heeft aangegeven dat zij mogelijkheden om een soort “story” video’s in het platform te verwerken onderzoeken.
Twitter – News Camera
Meer over Social Advertising?
Uiteraard zijn er nog veel meer mogelijkheden en ontwikkelingen binnen de verschillende sociale media. Meer weten? Bekijk dan ons helpcentrum voor de laatste artikelen of lees onze blogs over Social Media. Zo kun je bijvoorbeeld meer te weten komen over Pinterest Advertising in Nederland. Mocht je verdere vragen hebben of een keer willen sparren over je eigen Social Advertising. Neem gerust contact met ons op.
hulp nodig van een specialist?
Reacties (2)
Bedankt voor je positieve reactie. Fijn dat we je op deze manier op de hoogte kunnen houden. Neem gerust contact op als je nog vragen hebt!
Fijn om weer op de hoogte te zijn van de updates! Thanks!