13 februari 2019

Social Update Advertising – Februari 2019

3 minuten lezen
Social media icons op smartphone

De mogelijkheden op het gebied van Social Media advertising ontwikkelen razendsnel. Daarom zetten wij maandelijks een aantal belangrijke updates voor je op een rij.

Op dit moment is het binnen Facebook Advertising nog mogelijk om te kiezen tussen twee budgetinstellingen: Budgetoptimalisatie op campagneniveau en individueel ingestelde budgetten op advertentiesetniveau. Recentelijk heeft Facebook aangekondigd dat deze laatste per september 2019 zal verdwijnen. Het is dan dus niet langer mogelijk om per advertentieset een budget in te stellen, maar Facebook zal automatisch de budgetten gaan alloceren. Dat geldt ook voor de op dat moment lopende campagnes met advertentiesetbudgetten. Zorg er dus voor dat deze campagnes vóór september worden omgezet. Dan kom je niet voor verassingen te staan.

Voorheen was het enkel mogelijk was om één creative per advertentie te uploaden. In de afgelopen maanden zagen we al dat het voor steeds meer accounts mogelijk werd om voor Instagram een aparte creative toe te voegen. Fijn voor ons als adverteerders, omdat eenzelfde advertentie op Instagram vaak in een net iets andere afmeting of vormgeving beter kan presteren. Sinds kort is het mogelijk om voor alle verschillende plaatsingen een eigen creative te uploaden. Dit wordt Placement Asset Customization (PAC) genoemd. Zoals in het voorbeeld hieronder te zien is, kun je via de scrolldown binnen de advertentie-instellingen nu eenvoudig voor de verschillende social plaatsingen een passende creative inzetten. Voor iedere social plaatsing interessant, zeker voor afwijkende varianten, zoals stories.

Voorbeelden van Placement Asset Customization binnen Social Advertising op Facebok en Instagram

Hoe social advertenties op Instagram worden vertoond, is veranderd. Voorheen werd de opgegeven headline, of kop, niet meegenomen in de tekst onder de Instagram variant van de advertentie. Vanaf heden gebeurt dat wel, bij nieuw aangemaakte advertenties. Wanneer je dus gebruik maakt van de hierboven genoemde PAC, kan dit implicaties hebben voor de weergave van de advertentie binnen het platform. Controleer dus goed de advertentie-voorbeelden.

Zoals eerder aangekondigd, heeft LinkedIn in februari de nieuwe interface verder uitgerold. Hierin zien wij een groot aantal nieuwe features terug, waarin wij ook veel overeenkomsten zien met de set-up zoals we die van Facebook advertising gewend zijn. Hieronder bespreken wij een aantal belangrijke nieuwe mogelijkheden.

Het selecteren van de gewenste doelstelling is in de nieuwe interface flink uitgebreid. Je kunt nu kiezen tussen verschillende opties binnen de doelstellingen Bekendheid, Overweging of Conversies. Hoewel nog niet alle mogelijkheden zijn uitgerold, zien we al een aantal nieuwe mogelijkheden; interactie verhogen of optimaliseren op videoweergaven. Daarnaast zien we dat het binnenkort ook mogelijk moet gaan zijn om een conversiedoelstelling te selecteren. Deze laatste is nog niet direct kunnen selecteren. Het is wel al mogelijk om deze optie via de doelstelling “websitebezoeken” in te zetten.

Voorbeelden van de te selecteren doelstellingen binnen Social Advertising op LinkedIn

Waar we in het verleden enkel middels CPM en CPC biedingen konden optimaliseren binnen LinkedIn advertising, zien we al een kleine shift richting optimaliseren voor conversies. Dit kan nu al worden ingesteld. Dat doe je door bij het selecteren van het soort bod te kiezen voor een maximaal CPC-bod of een geautomatiseerd bod. In beide gevallen kan vervolgens worden gekozen om te optimaliseren voor conversies. Daarvoor dien je uiteraard wel een conversie aan de campagne te koppelen.

Optimalisatie voor conversies inschakelen bij een maximaal CPC bod binnen Social Advertising op LinkedIn

Ook de mogelijkheden voor advertentieformats zijn flink uitgebreid in de nieuwe interface. Naast een advertentie met één enkele afbeelding, kan nu bijvoorbeeld ook gekozen worden voor een advertentie in de vorm van een carrousel of een videoadvertentie.

De verschillende advertentieformats in de nieuwe interface van Social Advertising binnen LinkedIn

LinkedIn was altijd al sterk in werkgerelateerde targeting. Echter, mogelijkheden voor targeting meer gerelateerd aan de persoonlijkheid of het online gedrag van de gebruikers, waren er niet. Binnen de nieuwe interface is dat nu mogelijk middels het selecteren van interesses. Heb je er geen interesse in om bepaalde functiegroepen of bedrijfstakken te benaderen? Wil je meer focussen op de interesse van LinkedIn-leden? Dan kun je nu interesses selecteren, van belasting tot robotica.

Screenshot van interessetargeting binnen Social Advertising op LinkedIn

Wil je meer weten over de laatste ontwikkelingen binnen adverteren op verschillende Social Media? Bekijk dan ons helpcentrum voor handige artikelen of bekijk de laatste blogs over Social Media.  Zo vertelden wij eerder bijvoorbeeld over de opkomst van Pinterest Advertising in Nederland. Heb je het antwoord op jouw vraag niet kunnen vinden of wil je graag specifiek advies voor jouw social campagnes? Neem gerust contact met ons op.

Content

hulp nodig van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *