
Jaarlijks brengt Newcom Research & Consultancy het Nationale Social Media Onderzoek uit. Wat kunnen we dit jaar leren van de resultaten?
Hoogtepunten uit het nieuwe Newcom Social Media Onderzoek
- Het gebruik van social media blijft hoog, maar Nederlanders worden kritischer in hun keuze voor platforms die ze dagelijks gebruiken. Het aantal platforms dat mensen dagelijks gebruiken, is gedaald van 2,4 naar 2,0. Dit geldt voor alle leeftijdsgroepen.
- X verliest fors aan gebruikers (-14%), terwijl LinkedIn, Instagram en YouTube groeien. Ook Pinterest daalt met 7% en Facebook met 2%.
- Het dagelijks gebruik neemt bij alle grote platforms toe ten opzichte van vorig jaar.
- Nederlanders ervaren social media steeds vaker als negatief voor hun welzijn, en ouders maken zich vaker zorgen over het social media gebruik van hun kinderen. Social media wordt door 2,4 miljoen Nederlanders als schadelijk voor hun welzijn ervaren, en 5,2 miljoen Nederlanders proberen hun gebruik te verminderen. Ook jongeren voelen zich steeds vaker ongelukkig door social media. Bijna 6 op de 10 Nederlanders is dan ook voor een verbod op social media voor kinderen onder de 16 jaar.
Ongelukkig door social media
Dit laatste punt vind ik erg opvallend. Hoe zorg je ervoor dat jouw content juist bijdraagt aan een positieve ervaring op social media? Het is interessant om dit te vertalen naar een positief concept voor jouw doelgroep.
Zo heeft SDIM eerder een concept voor Surfana ontwikkeld. Een belangrijk inzicht binnen dit concept speelde in op dit sentiment: veel mensen zoeken naar manieren om te ontsnappen aan de hectiek en sleur van het dagelijks leven—een leven vol computers, files, afspraken en verplichtingen. Deze boodschap speelt in op de behoefte aan digitale detox en stimuleert offline ervaringen die bijdragen aan welzijn en verbinding.
Heb je behoefte aan een sterk concept voor jouw merk dat aansluit op jouw doelgroep? Neem gerust contact met ons op.
Social media gebruikers worden kritischer
Gebruikers kiezen steeds vaker voor gemiddeld twee platforms. Op deze kanalen zijn zij dan ook langer actief. Kijkend naar dit onderzoek, denk ik dat veel gebruikers steeds bewuster nadenken over hun tijd en privacy, waardoor zij zich beperken tot enkele platformen. Het is daarom interessant om maandelijks te monitoren welke kanalen favoriet zijn bij jouw doelgroep(en). Tegelijkertijd blijft het belangrijk om als organisatie op meerdere kanalen aanwezig te zijn, omdat de levensduur van een platform niet oneindig is. Denk aan X en TikTok: X verliest fors gebruikers, en TikTok werd tijdelijk niet toegestaan in de VS.
Bluesky als goed alternatief voor X?
Met inmiddels 25,4 miljoen geregistreerde gebruikers is Bluesky niet langer een new kid on the block. Bluesky weet de community bovendien goed betrokken te houden: het aantal interacties per gebruiker is hoog in vergelijking met andere social media kanalen.
Daarnaast brengt Bluesky een frisse wind in de manier van zakendoen. Het platform beweert dat alles draait om de gebruikers, zonder advertenties en met een open en eerlijke benadering. Hierdoor lijkt Bluesky op het juiste moment binnen te komen. Ons advies? Maak een account aan en kijk rond op het platform om te onderzoeken of jouw doelgroep al actief is op Bluesky. Liever eerst wat meer lezen over het platform? Bekijk dan onze laatste social media-update.
Wil je het volledige rapport van Newcom inzien? Download het hier.
Wil je nooit meer ons social media nieuws missen? Schrijf je in voor onze social nieuwsbrief. Deze verschijnt eens per maand in je mailbox.
Vragen over social media?
Reacties (0)