27 februari 2025

Social Nieuws: Meta rolt nieuwe toepassingen uit, Bluesky wint terrein

4 minuten lezen
Melissa van SDIM

Het social media landschap laat aardverschuivingen zien. Meer dan ooit wordt duidelijk dat de social media strategie niet afhankelijk moet zijn van enkele platformen en nieuwe platformen gaan een grotere rol spelen. We bespreken in deze nieuwste social update wat je moet weten over de laatste ontwikkelingen. 

Welke social platformen dalen in gebruikers en welke stijgen? En hoeveel uur per dag zit mijn doelgroep op social media? Deze vragen worden jaarlijks beantwoord in het Newcom Social Media Onderzoek. Jaarlijks leren we veel over de resultaten en kunnen we overkoepelende trends spotten voor de verschillende social media kanalen. Heb je dit onderzoek nog niet gezien? Lees dan hier onze inzichten

Maandelijks delen we de leukste short video trends. Lees ze hier.

Bluesky wordt steeds vaker genoemd in de wandelgangen en wij krijgen er veel vragen over. En terecht! Bluesky is inmiddels bekend als een transparant en positief alternatief voor X. Ben je onlangs gestopt met X en ben je benieuwd of je jouw niche bereikt via Bluesky? Lees dan meer over mijn bevindingen over Bluesky.  

Meta heeft in februari 2025 nieuwe verbeteringen doorgevoerd binnen de Advantage+ tools. De updates richten zich voornamelijk op een nog slimmere targeting, waarbij AI helpt bij het vinden van de meest waardevolle doelgroepen zonder menselijke sturing. Hierdoor wordt het voor adverteerders steeds makkelijker om campagnes te optimaliseren. 

Met de verbeterde machine learning-modellen kunnen adverteerders hun advertenties laten optimaliseren op basis van realtime data, zonder dat ze voortdurend handmatig moeten bijsturen. Deze verandering past in de bredere trend van automatisering binnen digitale marketing, waarbij AI een steeds grotere rol speelt bij het beheren en verbeteren van advertentiecampagnes.

Instagram voert sinds april vorig jaar veranderingen door om ervoor te zorgen dat kleinere accounts ook een kans maken. Vorig jaar werd al duidelijk dat volgers en likes minder belangrijk zijn dan shares. Op het moment dat jouw content via een DM wordt gedeeld met een vriend of vriendin, dan rankt het algoritme dit als hoge relevantie. Wel zien wij likes en shares hierin hand in hand goed of slecht scoren. 

Ook begin dit jaar deelt Insta’s Adem Mosseri weer nieuwe inzichten over de ranking. Volgens hem is vooral het volgende van belang:

  • Komt engagement van je bestaande volgers of een nieuw publiek
  • De shares van je content ten opzichte van het bereik 
  • De likes ten opzichte van het bereik 
  • De gemiddelde kijktijd van een video

Ondanks deze veranderingen in het algoritme, blijft het een uitdaging om van het Instagram algoritme te winnen. Julia Helmich van Frankwatching deed een experiment met een nieuw testaccount die zij zo snel mogelijk probeerde te laten groeien. Zij twijfelt zelfs of Instagram deze veranderingen in het algoritme al heeft doorgevoerd, omdat vooral het aantal saves van de content had gezorgd voor een positief resultaat.

In de kern blijft het vooral belangrijk om op Instagram authentiek en origineel te zijn in het delen van carrousels en video’s. En: zorg altijd dat je relevant bent voor jouw doelgroep door humor te gebruiken, of een concreet probleem op te lossen. 

Alles wat TikTok heeft, wil Meta ook. Zo is de videovorm reels geboren uit het succes van de korte video’s op TikTok. CapCut (een app door TikTok) is hierbij een handige app voor creators om videocontent snel en slim te editen. Denk aan filters, green screens en AI tools om snel en gemakkelijk ondertitelingen toe te voegen aan video’s. 

Logischerwijs wil Meta vanaf 13 maart de eigen app Edits aanbieden. De functionaliteiten komen overeen met die van CapCut. We zijn daarom benieuwd naar de uitrol van deze app. 

In de social update van vorige maand deelden we al dat Meta stopt met fact-checken en gaat werken met community notes. Dit roept momenteel nog steeds de nodige discussie op. Los daarvan heeft Instagram aangekondigd dat zij een dislike button testen. Hierbij wordt het mogelijk om reacties een dislike te geven. Dit kan anoniem en als gebruiker kan je niet zien hoe vaak de knop is aangeklikt, maar Instagram wil hiermee de haatreacties op Instagram beter naar beneden kunnen plaatsen als deze negatief gerankt worden. Wat mij betreft een mooie functie om negativiteit te verminderen, maar geen definitieve oplossing voor haat, desinformatie en pesten. 

Naast de nieuwe dislike button, experimenteert Instagram ook met een nieuwe functie binnen de profielweergave van gebruikers. De nieuwe functie stelt gebruikers in staat om bestaande feed (posts) opnieuw te rangschikken binnen je profiel.  Dit betekent dus dat je eindelijk je feed kunt herschikken zonder berichten opnieuw te hoeven uploaden.

De update lijkt mij vooral interessant voor content creators en merken die een consistente merkidentiteit willen aanhouden. Op dit moment test Instagram de functie slechts met een kleine groep gebruikers, maar als de resultaten positief zijn, is de kans groot dat de functie binnenkort wereldwijd wordt uitgerold.

Benieuwd naar meer social nieuws? Lees dan het blog over ons bezoek aan het SocialToday Event van Frankwatching.

Social media icons


hulp van een social expert?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *