24 juli 2023

Social Media update juli 2023

4 minuten lezen
Threads Instagram

Ook al is het nu komkommertijd, er is altijd voldoende social media nieuws! Wij houden de ontwikkelingen graag bij en brengen je op de hoogte met onze maandelijkse social media update.

Lees de laatste ontwikkelingen van deze maand hieronder. Wil je ons social media nieuws iedere maand in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze social media nieuwsbrief

Meta heeft de Llama 2 Large Language Tool gelanceerd, oftewel: Meta’s open-source chatmodel. Het chatmodel is te vergelijken met de populaire ChatGPT. Meta zegt dat hun taalmodel veiliger en behulpzamer is. We zijn heel benieuwd of dat klopt! Dit kunnen we sinds 18 juli allemaal testen, want de toegang is gratis. Je kan je aanmelden via ai.meta.com.

Verder hebben Meta en Microsoft aangekondigd samen te gaan werken bij het doorontwikkelen van hun taalmodellen en AI tools. 

LLama 2

Ben je creator van Instagram Reels? Dan komen er weer mooie toepassingen aan die je kan testen.  

Instagram zegt de komende tijd nieuwe functies uit te rollen, waarmee je gemakkelijker templates kan gebruiken om mooie Reels te maken. Bij sommige van onze accounts is deze functie al beschikbaar. Je scrolt gemakkelijker door de beschikbare templates en neemt niet alleen de lengte van shots en muziek over, ook kan je de tekst en effecten uit het sjabloon hergebruiken. 

In de afgelopen maand kwamen we zelf ook een paar mooie ontwikkelingen tegen binnen de Instagram app:

Het is nu mogelijk om reels vanaf je telefoon in te plannen. Handig als je Reels op je smartphone maakt en ze pas later online wilt zetten. Is de video af? Klik dan op ‘geavanceerde instellingen’ en kies voor de optie inplannen. Kies vervolgens de gewenste datum en tijd.

Het is nu bij verschillende gebruikers mogelijk om polls te plaatsen onder een Reel. Deze functie zit dus in de testfase en biedt mooie mogelijkheden om de interactie met volgers op te zoeken. Onduidelijk is nog wanneer deze functie bij iedereen uitgerold wordt. 

Instagram sjablonen
Meta Business Partner

Hulp van een Meta Business Partner?

Contact

Begin juli liet Instagram-CEO Adam Mosseri voor het eerst vallen dat er een nieuwe app gelanceerd werd. Twee dagen later was het al zover: de app Threads veranderde het social media landschap met maar liefst 10 miljoen downloads binnen 7 uur. 

Threads Instagram
Beeld: Instagram persbericht

De app geeft gebruikers de mogelijkheid om content te maken in de vorm van alleen tekst. Hierdoor ging Elon Musk natuurlijk steigeren, want dit lijkt sterk op de app Twitter. Dit zorgde dus voor de nodige commotie. 

Wil je weten wat de app precies inhoudt en wat je ermee kan? Lees dan ons blog over de nieuwe app Threads.

Voorheen moest je het blauwe vinkje op Instagram en Facebook echt verdienen. Dat hoeft niet meer: je kan het symbooltje nu kopen. Het gaat om maandelijkse kosten per kanaal. Dat betekent dat je voor Instagram en Facebook apart een abonnement moet afsluiten, ook al zijn de kanalen gekoppeld. 

Wat vinden wij van deze ontwikkeling? Is het vooral een verdienmodel van Meta of heb je er echt iets aan? We publiceerden eerder deze maand een blog om deze vraag te beantwoorden. 

Via WhatsApp Business kan je gemakkelijk en snel communiceren met klanten. Mark Zuckerberg kondigde deze maand aan dat hij dit proces extra makkelijk wil maken. Er komt daarom een update aan met de volgende toepassingen: 

– Met de nieuwe (betaalde) berichtfuncties maak je als gebruikers eenvoudig campagneberichten. Hier kun je gepersonaliseerde promoties en reminders inzetten.

– Gebruikers van WhatsApp Business kunnen nu ook Facebook- en Instagramadvertenties maken zonder Facebook-account. Dit maakt het veel gemakkelijker om advertenties te maken voor Facebook met een klik-naar-chat-knop. Via deze knop worden leads direct naar een WhatsApp-gesprek geleid.

Whatsapp Business broadcast channel

TikTok draait om muziek, maar daar moeten ze natuurlijk wel licenties voor hebben. Dat krijgt het platform nu, omdat ze samen gaan werken met Warner Music. Hiermee krijgt TikTok volledige toegang tot alle muziek van het label. 

De samenwerking is een doorbraak voor het social media platform, want TikTok zat al lange tijd aan tafel met Warner, Universal en Sony. De labels willen namelijk profiteren van de inkomsten die TikTok genereert. Niet meer dan logisch, want muzieklabels en artiesten moeten op blijven komen voor hun eigen verdienmodel. 

Dit maakte de hele situatie uiteraard vrij complex. TikTok en Warner Music hebben inmiddels afspraken gemaakt over het verdelen van advertentie-inkomsten en ook artiesten moeten profiteren van de samenwerking. 

Pinterest vernieuwt regelmatig de mogelijkheden voor advertenties binnen het platform. Eerder dit jaar kondigde het platform aan vier nieuwe advertentie formats uit te rollen in de VS. Nu kunnen we eindelijk starten met het testen van Lead Ads, Travel Catalogs en Premier Spotlight.

Je kan nu een leadformulier toevoegen aan je advertenties. Handig als je leads wilt verzamelen voor jouw dienstverlening of als je een kortingscode wilt weggeven.

Met dit format kunnen merken een complete reisgids op Pinterest uploaden en zo hun producten en diensten gemakkelijker aanbieden aan gebruikers die Pinterest gebruiken voor het samenstellen van hun reis. 

Met dit nieuwe format toon je voor 24 uur een video schermbreed op een prominente plek. Maar let op: deze variant is alleen nog in onze buurlanden uitgerold (Duitsland, Frankrijk, UK). Hiermee kunnen adverteerders een merk voor een korte periode promoten en maximaal bereik genereren. Dit is interessant voor onder andere een productlancering.

TikTok premier spotlight en travel catalogs

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *