De ontwikkelingen op het gebied van social media gaan razendsnel. Soms worden bijna iedere dag de socialmediaplatformen voorzien van updates. Daarom delen wij maandelijks de meest belangrijke veranderingen. In deze social update leest u meer over onder andere de test met Instagram-abonnementen, LinkedIn Live Audio Events, de lancering van TikTok for Business en de vernieuwde tracking van Twitter.
Social trendonderzoek: toename social gebruik én platforms
Op de valreep van januari werd hij gepubliceerd: het nieuwe Newcom social media trendonderzoek. Jaarlijks publiceert dit onderzoeksbureau de laatste feiten en cijfers over het socialmediagebruik in Nederland. Welke social kanalen groeien het snelst? Hoeveel tijd spendeert de gemiddelde Nederlander op social media? Hoeveel platformen gebruiken zij? En het meest interessant: wie is op welk platform te bereiken? Dit rapport is een must read voor elke (social media) marketeer.
Wij delen een aantal opvallendheden uit het rapport:
- Het gebruik van social apps stijgt: zowel het aantal gespendeerde minuten als het aantal platforms neemt toe.
- TikTok groeit met maarliefst 75% en met vooral de grootste toename onder een oudere doelgroep dan het jaar daarvoor, namelijk onder 20- tot 29-jarigen.
- Twitter is weer terug van weggeweest; het kanaal groeide het afgelopen jaar met 22%. Hetzelfde geldt voor Snapchat. Dit kanaal groeide met 23%. Pinterest groeide dit jaar ook weer iets: 9%.
- Ook Instagram maakt nog een opvallend grote sprong in vergelijking met afgelopen jaren.
- Het dagelijks gebruik van Facebook daalt met 6%.
Instagram lanceert opties voor abonnementen op influencers
Gaan we in de toekomst betalen voor de content van onze favoriete influencers? Als het aan Instagram ligt kan dit zomaar eens gebeuren. Het socialmediaplatform start namelijk in de Verenigde Staten met een test waarbij volgers een abonnement af kunnen sluiten om exclusieve content te bekijken. En dat is niet zo gek; een abonnementsvorm is de beste manier voor Instagram om creators een voorspelbaar inkomen te geven. Daarnaast biedt dit een interessante uitkomst voor kleinschalige bedrijfjes op Instagram. Denk aan cursusaanbieders, receptontwikkelaars en coaches.
Voor een bepaald bedrag per maand krijgen fans toegang tot exclusieve content, zoals livestreams of stories. De creator bepaalt zelf het bedrag wat voor de content betaald moet worden. Op dit moment varieert dat van 1 tot 100 dollar – omgerekend 0,88 cent tot 88 euro. Instagram heeft toegezegd dat creators hiervan zeker tot 2023 niets af hoeven te staan.
De test startte eind vorige maand met 10 Amerikaanse Instagram-creators. Over een uitrol in Nederland is nog niks bekend. Het is hoe dan ook een interessante twist voor de ontwikkeling influencer marketing.
LinkedIn test Live Audio Events
Na de enorme Clubhouse hype vorig jaar zijn er meerdere socialmediagiganten die op deze audiotrend instappen. Zo ontstonden onder andere Facebook Audio Rooms, Twitter Spaces en Spotify Greenroom. Nu haakt ook LinkedIn in op deze gebruikerstrend. Zij experimenteren namelijk met een nieuwe feature; Live Audio Events. Dit is een nieuwe mogelijkheid waarbij live events drijven op audio-only. Via live audiogesprekken gaan sprekers de interactie met deelnemers aan. Deze kunnen op hun beurt hun virtuele hand opsteken en zo een bijdrage leveren aan het audio event.
Gevalletje van mosterd na de maaltijd? Of juist een goede timing? De grootste piek aan Clubhouse gekte ligt natuurlijk al achter ons. Toch is het niet zo vreemd dat LinkedIn deze mogelijkheid toevoegt aan hun features. Mede door de pandemie is het aantal live events via dit platform aanzienlijk gegroeid. De hoeveelheid live events nam in 2021 toe met 150% en het aantal gebruikers steeg met 231%. Door een audio-only versie toe te voegen, wordt de drempel voor het hosten van een live event nog meer verlaagd.
Goed om te weten: LinkedIn heeft voorlopig geen plannen voor betaalde audiosessies of kaartverkoop. In tegenstelling tot Clubhouse. Over dit platform gaan namelijk geluiden in de rondte over het uitbreiden van hun business model en het toevoegen van verdienmogelijkheden voor creators.
TikTok is ook Open for Business in Nederland
Menig online marketeer in Nederland moest lange tijd flink geduld hebben, maar 27 januari was het zover: de officiële, digitale launch event van TikTok for Business in Nederland. Tijdens een livestream van een uur gingen verschillende sprekers in op de mogelijkheden en USP’s van het contentkanaal TikTok. Het reeds gelanceerde brandplatform van TikTok fungeert als de thuisbasis voor vele marketinginspanningen van merken en agencies.
Met TikTok als relatief nieuwe speler in het social advertising veld gaan er weer veel nieuwe deuren open. Zo zijn er tal van nieuwe experimenten om uit te voeren. Het platform staat bekend om een relatief jongere doelgroep, waardoor TikTok ads audiences die op andere plekken moeilijk te bereiken zijn, weet aan te spreken. Daarom is ook het social team van SDIM enorm benieuwd naar de eerste resultaten. Onze social advertising experts zitten bovenop deze ontwikkelingen. Heeft u interesse in adverteren op TikTok? Neem dan gerust contact met ons op.
Hulp nodig of vragen over sociale media?
Twitter introduceert nieuwe tracking opties in ad manager
Twitter is de afgelopen tijd veel aan het optimaliseren. Het gaat veelal om kleine functionaliteiten, maar toch volgen de ontwikkelingen elkaar in rap tempo op. Zo krijgt het ads platform ook aan aantal nieuwe updates, wat de statistieken en resultaten moet verduidelijken. Een daarvan is het verbeteren van hun tracking. Door Twitter Website Tag in te schakelen, wordt het voor Twitter duidelijker welke acties de gebruikers ondernemen op de website van de adverteerder. Wat de attributie van Twitter-campagnes verbetert.
Het gevolg van beter toewijzen van campagneprestaties brengt meer voordelen met zich mee. Twitter zal beter in staat zijn om van te voren te beoordelen wat het doel is van de doelgroepen en zal daardoor de advertenties sneller aan de juiste gebruikers kunnen vertonen. Hierdoor verbeteren de resultaten en groeit de respons. Om het compleet te maken, voegt Twitter ook een nieuwe, verbeterde weergave toe van conversiegebeurtenissen en sitestatistieken. Het beheer van deze tracking gebeurt vanuit het nieuwe evenementenbeheer dashboard.
LinkedIn geeft antwoord: scoren foto ads of video ads beter?Â
Als experts op het gebied van social media houden dit soort vragen ons dagelijks bezig: welke content scoort het beste en hoe zorg ik voor een zo hoog mogelijk performance. Waar veel advertisers van mening zijn dat single image ads de beste resultaten opleveren, heeft LinkedIn een ander antwoord. Het socialmediaplatform deelt namelijk dat, volgens hun eigen data, een video 20 keer meer kans heeft om gedeeld te worden dan andere posts. Ook ontvangen video ads 2 keer zoveel engagement en een 3,5 keer hogere CVR voor merken.
Uiteraard werkt niet ieder trucje hetzelfde voor elk merk. Ga daarom altijd op zoek naar eigen best practices door te experimenteren en te leren. Toch geven dit soort insights vanuit de socialmediaplatformen zelf weer veel inspiratie. Gaat u ook aan de slag met video ads op LinkedIn?
Instagram onderzoekt mogelijkheden voor aanpassen feeds
Het kan een grote frustratie zijn: die ene post die net niet mooi staat bij de feed. Verwijderen is zonde, maar meer opties zijn er helaas niet. Voor iedereen die deze frustratie kent is er goed nieuws. Instagram test namelijk met het aanpassen van de volgorde van feeds. Dit maakt het mogelijk om de berichten ook na plaatsen te husselen. De geruchten gaan ook dat het straks mogelijk gaat zijn om een post ‘vast te zetten’ en zo dus te highlighten.
Instagram neemt sowieso hun feed goed onder handen. Zo meldden we in een eerdere social update al dat het socialplatform gebruikers de mogelijkheid geeft om content weer op chronologische volgorde te bekijken. Wanneer deze twee functies doorgevoerd gaan worden, is nog niet bekend. En of het aanpassen van de feed een blijvertje is, daarvoor zullen we de resultaten van de test moeten afwachten. To be continued!
Reacties (0)