19 december 2024

Bereid je voor op 2025: lees de social media updates

5 minuten lezen

Het nieuwe jaar staat voor de deur en daarmee delen we graag de laatste SDIM social media update van 2024. In deze update blikken we vooruit naar 2025. Ben je er klaar voor? Lees dan snel mee. 

Maak je nog weinig gebruik van video op jouw social media kanalen? Dan is 2025 echt het moment om je social media strategie aan te passen. Met de komst van short video op TikTok, Instagram, YouTube, Facebook én nu ook LinkedIn, kan je er echt niet meer omheen. 

Meta zei al eerder dit jaar dat 60% van de tijd die mensen doorbrengen op Facebook en Instagram, wordt besteed aan video. Op Instagram wordt 50% van de tijd besteed aan reels. Hoewel carrousel posts ook goed werken op Instagram, ga je pas echt het verschil maken met videocontent voor jouw doelgroep. Op Facebook komt de meeste betrokkenheid uit video’s zie je kan bekijken van pagina’s die je niet eens hoeft te volgen. Meta trekt gebruikers naar de video tab waar short video’s worden getoond. Hieruit maken we op dat Meta organische videocontent flink voorrang blijft geven in het algoritme. 

Niet echt nieuws dus, maar wel een belangrijke herinnering om bij de creatie van zowel organic als paid content de workflow in te richten op de creatie van video content. Uiteraard kunnen onze specialisten jou hierbij helpen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact met ons op. 

Eerder deze maand werd er in de media veel gesproken over TikTok: waarschijnlijk wordt het platform verboden in de VS. Snel ook, vanaf 19 januari. Tegelijkertijd wordt er nog veel gespeculeerd over nieuwe gesprekken tussen de topman van TikTok en Donald Trump. Het is dus erg onrustig rondom TikTok in de VS en we gaan in januari snel genoeg ontdekken hoe dit verhaal afloopt.

Het is in ieder geval interessante stof om over na te denken: wordt TikTok ook verboden in Europa? En wil je TikTok eigenlijk wel gebruiken als bedrijf?

“Bedenk je vooral als bedrijf welk standpunt jullie innemen als het gaat om TikTok”

Ook is het interessant om je te bedenken wat er zou gebeuren als alle Meta kanalen verboden zouden worden in Nederland. Zijn er dan nog andere kanalen waarmee je jouw doelgroep kan bereiken, of ben je te afhankelijk geworden van één kanaal? Het is belangrijk om met oog op TikTok een duidelijk standpunt in te nemen en dit ook te bespreken met jouw team. TikTok geeft namelijk ook veel grote voordelen. Denk aan het massaal bereiken van jongeren doelgroepen. 

Wil je advies over het wel of niet inzetten van TikTok en heb je hierbij een gestructureerd stappenplan nodig? Onze social specialisten helpen je graag!

Het is nu mogelijk om een Instagram reel als ‘proef’ te plaatsen. Dit houdt in dat Meta je video eerst aan niet-volgers laat zien: een nieuwe doelgroep dus. De video komt niet op je profiel te staan. In een latere fase kun je hier wel voor kiezen. 

De voordelen van Meta’s proefreels:

  • Je krijgt vroege feedback om te zien of je content wel of niet aanslaat.
  • Na 24 uur kun je interessante statistieken inzien en bepalen of je de video deelt met een groter publiek. 
  • Slaat de content niet aan? Maak nodige aanpassingen. Denk aan een sterke tekst in de eerste 3 seconden van je video of een andere audio.
  • Meta zegt zelf dat deze functie het plaatsen van reels laagdrempeliger moet maken, omdat jouw volgers het toch niet gaan zien als een video ‘flopt’. 

2024 was een jaar vol veranderingen en ontwikkelingen op het gebied van AI. We verwachten dat dit alleen maar meer wordt in 2025. We kunnen er dus niet meer om heen: wie slim gebruikmaakt van AI, kan grote stappen maken met het slim inzetten van advertenties, social media campagnes en contentcreatie. Binnen online marketing heb je hoe dan ook baat bij AI.

Als je het jezelf aanleert om goede prompts te schrijven, kan je er optimaal je voordeel uithalen. Je kan ChatGPT bijvoorbeeld vragen om tien viral ideeën te bedenken voor je short video’s. Vraag hier heel specifiek naar, dus leg uit in welke branche je operatief bent, wie je doelgroep is en welk probleem jij oplost. 

Als je eenmaal goed op weg bent, merk je dat de mogelijkheden eindeloos zijn. Zo kan je advertentie-content ook personaliseren voor specifieke eindgebruikers, Midjourney beelden laten maken of videocontent creëren met Meta Gen (nog niet beschikbaar in Nederland), Runway AI, of Pictory. Met deze laatste tool kan je bijvoorbeeld jouw geschreven script binnen minuten omzetten tot een video. Erg handig als je een videograaf of collega wil uitleggen wat je in gedachten hebt.

LinkedIn persoonlijke updates pushen?

Momenteel test LinkedIn een nieuwe functie waarmee gebruikers tegen betaling persoonlijke berichten kunnen promoten. Het biedt de mogelijkheid om eigen persoonlijke meningen, artikelen en berichten extra onder de aandacht te brengen. Het promoten van een bericht was alleen mogelijk vanuit bedrijfspagina door te investeren in advertenties.

Waarom deze nieuwe functie?

Door de grote hoeveelheid bedrijfspagina’s en advertenties is de zichtbaarheid van individuele gebruikers afgenomen. Met de nieuwe functie blijft het platform innoveren en kunnen gebruikers zichzelf promoten om hun zichtbaarheid te vergroten. Dit is met name interessant voor contentmakers, opinieleiders en zzp’ers.

Voor de meeste gebruikers is de nieuwe functie nog niet beschikbaar, aangezien deze zich nog in een testfase bevindt en alleen voor een kleine groep mensen beschikbaar is.

Kritiek en toekomst


Of de functie volledig wordt geïmplementeerd, is nog onzeker. Er is veel kritiek, omdat de zichtbaarheid van niet betaalde gebruikers verder kan afnemen, wat de gebruikservaring op LinkedIn mogelijk negatief beïnvloedt. Toch denken wij vanuit SDIM dat het doorgezet wordt, aangezien het een nieuwe inkomstenbron kan worden voor LinkedIn.

We delen iedere maand de leukste TikTok trends die je kan toepassen op jouw short video’s voor Instagram, TikTok, Facebook, YouTube en – sinds kort – LinkedIn. 

Trend 1: We listen, we don’t judge. Met deze trend geef je jouw grootste blunders toe. Wel eerlijk blijven! Met de nodige nuance natuurlijk, want onder aan de streep doen jij en je collega’s ook alleen maar je best. 

Trend 2: Tap tap filter. Bij het gebruiken van dit trending TikTok filter moet je een verhaal vertellen en iedere keer als er een letter oppopt, moet het eerstvolgende woord hiermee beginnen. Erg leuk als je een actie of nieuw product probeert uit te leggen en jij en je collega’s in de lach schieten. 

Trend 3: 2024 recap. Verzamel het leukste video materiaal en maak een mooie recap door een template binnen TikTok of Instagram te gebruiken. Zo is je video binnen enkele minuten klaar. 

Social media icons

Hulp met social media?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *