Geef Google creatives, een budget en een doel-CPA en Google doet de rest. Dat is het idee van Smart Display in Google Ads. Sinds 20 april zijn deze Smart Display Campagnes beschikbaar gemaakt voor alle adverteerders. Wederom een grote stap op het gebied van Marketing Automation. Maar wat doet Smart Display precies en is het ook interessant voor jouw bedrijf?
Wat is Smart Display?
Smart Display is een vorm van Display Campagnes waarbij het algoritme van Google middels Artifical Intelligence de campagne stuurt en optimaliseert. We zijn natuurlijk al even bekend met bepaalde Marketing Automation methodes van Google. Denk hierbij aan automatische biedstrategieën, waarbij Google het algoritme aan het werk zet. Bij Smart Display gaat dit zelfs een stapje verder. Smart Display maakt gebruik van drie optimalisatietechnologieën. Naast biedingen worden ook targeting en banners door het systeem dynamisch ingericht. Daarmee kan het een interessante methode zijn om potentiële klanten die nog niet actief op zoek zijn naar jouw product te bereiken.
Hoe Smart is Smart Display?
We lezen verschillende Smart Display Successtories terug van grote spelers. In sommige cases heeft het inzetten van Smart Display Campagnes tot zelf 37% meer conversies geleid. Het succes van deze campagnes is te danken aan het gebruik van grote hoeveelheden data. Bij de start van een campagne kijkt het systeem naar historische conversiedata van vergelijkende websites om een schatting te maken. In de loop van de optimalisatie zoekt het algoritme van Google naar de beste inzet van banners om het doel-CPA te bereiken. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar externe factoren. Google neemt ook alle informatie die reeds in het account beschikbaar is mee.
Dusver heel “Smart”, maar er zijn een aantal belangrijke punten om rekening mee te houden voordat je aan de slag gaat:
- Deelnamevereisten: er zijn een aantal deelnamevereisten aan Smart Display verbonden. Er dienen 50 conversies in het Display Netwerk of 100 in het zoeknetwerk te zijn gegenereerd in de afgelopen 30 dagen om in aanmerking te komen;
- Dagbudget: er wordt een dagbudget van 10 tot 15 keer van de doel-CPA geadviseerd, wat bij kleinere budgetten lastig kan zijn;
- Creatieve controle: er is weinig creatieve controle mogelijk. Je geeft afbeeldingen, koppen en beschrijvingen op en Google genereert de banners. Voordeel is wel dat het gaat om zo’n 65.000+ varianten. Hierdoor is bredere targeting mogelijk dan bij het zelf uploaden van bijvoorbeeld 10-15 banners. Zie onderstaande afbeelding voor een aantal voorbeelden;
- Last Click Conversie Attributie: er kan enkel gebruik worden gemaakt van Last Click Attribution, waardoor de gehele conversie aan de laatste klik wordt toegewezen.
Er zijn dus een aantal overwegingen om te maken wanneer je Smart Display campagnes gaat inzetten. Afhankelijk van de doelstelling, kan het zeker een interessante toevoeging aan de Online Marketing Strategie zijn.
6 Tips bij het gebruik van Smart Display Campagnes
Ga je aan de slag met Smart Display? Ondanks dat er veel geautomatiseerd wordt, blijft het belangrijk om de campagne op de juiste manier op te zetten en te monitoren. Daarom geven wij hierbij 6 tips om meer uit Smart Display Campagnes te halen:
- Maak doelgroeplijsten aan, bijvoorbeeld van bepaalde websitegebruikers. Deze kunnen niet actief aan de campagne worden toegevoegd, maar hebben wel degelijk effect. Smart Display nemen namelijk het gehele account mee in de optimalisatie;
- Sluit uit op accountlevel. Toch bepaalde websites van plaatsing uitsluiten? Doe dit op account level. Dan wordt dit automatisch meegenomen;
- Zet de doel-CPA (iets) hoger dan bij Search. Smart Display richt zich op potentiële klanten die zich relatief hoger in de aankooptrechter bevinden. Zij dienen meer te worden overtuigd dan iemand die al actief op jouw product zoekt. De doel-CPA zal daarom naar verwachting hoger liggen;
- Maak gebruik van de beeldbank. Indien je zelf geen rechtenvrije marketingmaterialen heeft, kun je gebruik maken van de afbeeldingen die Google aanbiedt. Op basis van de website, worden er al automatisch beschikbare beelden geadviseerd waar je kosteloos gebruik van kunt maken in de campagne;
- Voeg soft-conversions toe. Wanneer aankopen worden gemeten als conversie, kan het helpen om een extra, “zachtere” conversie toe te voegen om de campagne op weg te helpen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan slimme doelen.
- Voorkom dat de campagne (bijna) niets meer doet. Het kan zijn dat het algoritme van Google in de leerperiode ziet dat de doel-CPA niet behaald kan worden. Op dat moment zal de campagne weinig tot niets meer doen. Hou de campagne daarom nauwlettend in de gaten en optimaliseer de doel-CPA.
Ben je benieuwd wat Smart Display voor jouw bedrijf kan betekenen? Of ben je benieuwd naar de toevoeging van Campagnes in het Display Netwerk in het algemeen? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag verder!
hulp nodig van een specialist?
Reacties (0)